Minél nagyobb teljesítményű és minél tartósabb, minél több feltöltést lehetővé tevő akkumulátorok kifejlesztésére fognak törekedni a világ vezető autógyárai - írta a The Christian Science Monitor azzal kapcsolatban, hogy az elektromos és vegyes hajtású, vagyis hibrid autóké a jövő.
A világ vezető autógyártó vállalata, az amerikai General Motors elnök-vezérigazgatója, Richard Wagoner személyesen mutatta be a közönségnek vadonatúj fejlesztésű elektromos autójuknak, a Chevrolet Voltnak a prototípusát. A kocsi érdekessége, hogy - a tervek szerint - egy egyszerű háztartási konnektorból is fel lehet majd tölteni.
A Chevy Voltba sokkal nagyobb villanymotort helyeztek el, mint amekkora az egyik fő rivális, a Toyota immár legendás hibridjében, a Priusban üzemel. A Volt papíron negyven mérföldet képes megtenni villamos árammal, és a végsebessége száz mérföld óránként.
Ahhoz azonban, hogy az amerikai cég megnyerhesse az elektromos autógyártás versenyét, előbb egy másik kihívásban, az akkumulátorok fejlesztése terén kell a japán cégeket leköröznie. A három vezető amerikai gyártó, a GM, a Ford és Daimler-Chrysler ötszázmillió dolláros ötéves szövetségi támogatásért folyamodott egy akkumulátorfejlesztési programhoz.
A szakértők első lépcsőben olyan akkumulátort szeretnének kifejleszteni, amellyel negyven mérföldet lehet megtenni és több ezerszer újra lehet tölteni komolyabb meghibásodás nélkül. A telepre 150 ezer mérföldes, tíz évre szóló garanciát kívánnak nyújtani. A kutatások jelenleg olyan lítium-ion akkumulátor fejlesztése körül összpontosulnak, amilyeneket a mobiltelefonokban és a laptopokban használnak. Gépkocsikba szerelt változataik kétszer nagyobb kapacitásúak lennének, mint a mai hibridautókban alkalmazott nikkel-fémes telepek. Ugyancsak kutatások folynak bizonyos kondenzátoros technológia irányában.
A GM a közelmúltban kötött együttműködési szerződést két vezető elemgyártóval, a Johnson Controls és Cobasys céggel, valamint partnervállalataikkal.
Walter McManus, a Michigani Közlekedéskutatási Intézet gépjárműelemző osztályának vezetője rámutatott: az igényelt nagy teljesítményű akkumulátorok technológiája még a jövő zenéje, nem arról van szó, hogy már csak a kereskedelmi bevezetés van hátra.
A Michigani Egyetem szakértője, Ann Marie Sastry a nagyra törő gyártói elképzeléseket borúlátóan ítéli meg. Szerinte a konnektorból feltölthető autós akkumulátortechnológia kidolgozásától még olyan messze van az emberiség, mint attól, hogy állandó települést létesítsen a Holdon.
Ma még a lítium-ion telepek biztonsága is kívánnivalót hagy maga után (ezt a típust fejleszti a Toyota is). A Sony cég tavaly 9,3 millió laptopos akkumulátort volt kénytelen visszahívni túlhevülés, tűzveszélyesség miatt.
A detroiti autóshowról sugárzott hétvégi tudósításban a CNN hírtelevízióban elhangzott, hogy a hibrid autók forgalmazása tavaly némileg visszaesett. Nem zárják ki, hogy a vegyes üzemű járművek helyett a dízel hajtású kocsik előtt áll olyan karrier a tengerentúlon, mint amilyent Európában befutottak, ahol ma már nagyjából minden második személyautó benzin helyett gázolajjal megy.