A Népszabadság honlapján szerda délután jelent meg egy írás "Szeptembertől nem jár a busz Székesfehérváron" címmel, ez arról szól, hogy június 1-jén az Alba Volán Zrt. felmondja a helyi autóbuszjáratok közlekedtetésére kötött szerződését Székesfehérvár önkormányzatával. Indokként a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) magát megnevezni nem kívánó illetékesére hivatkoztak, akinek a közlése szerint a székesfehérvári céget a vagyonkezelő az önkormányzat "súlyos szerződésszegésére" hivatkozva szólította fel a szerződés felbontására.
A cikk szerint az önkormányzat évek óta nem fizeti ki az általa megrendelt buszjáratok közlekedésének ellenértékét, a város 2011-ben mintegy 370 millió forinttal maradt adósa az Alba Volánnak. A társaság járatritkításra és tarifaemelésre vonatkozó javaslatai pedig eddig nem kaptak szabad jelzést a város vezetésétől.
Mint írták, "járatritkítás helyett a székesfehérváriaknak így hamarosan a teljes buszközlekedés megszűnésével kell szembenézniük, feltéve persze, hogy az Alba Volán rövid időn belül nem tud megegyezni a helyi önkormányzattal a tartozások rendezéséről".
Tóth István, a társaság vezérigazgatója az MTI érdeklődésére elmondta: az Alba Volán Zrt. közgyűlése az MNV Zrt. mint többségi tulajdonos hatására valóban olyan döntést hozott, hogy ha az önkormányzat június 1-jéig a helyi tömegközlekedés finanszírozását nem oldja meg, akkor ettől az időponttól számítva 3 hónapos felmondással felmondják a szerződést.
"Mindezek ellenére teljesen kizárt, hogy szeptember 1-től tömegközlekedés nélkül maradjon a megyeszékhely. Körvonalazódik ugyanis a megoldás, ezen dolgozunk hetek óta az önkormányzattal közösen. Ennek része az az új menetrend, amely életbe lépését követően költség- és veszteségcsökkentést jelent társaságunknak" - tette hozzá.
A vezérigazgató kitért arra: Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester egy héttel ezelőtt arról tájékoztatta, hogy a másik megoldásra váró probléma, a finanszírozás új rendszere is kezd kialakulni.
Tóth István közölte, hogy ha mégis a legrosszabb forgatókönyv valósul meg, és fel kell mondaniuk a szerződést, akkor is számtalan módja lesz annak, hogy a tömegközlekedés továbbra is működjön Székesfehérváron. Kijelentette: arra törekszenek, hogy továbbra is az Alba Volán legyen a szolgáltató a városban, hiszen náluk jobban kiépített infrastruktúrával senki sem rendelkezik.
A polgármesteri hivatal közleményében az olvasható: "értetlenül és megdöbbenve áll Székesfehérvár az MNV-re hivatkozó, interneten megjelent hírek előtt, miszerint június 1-jével felmondják a helyi autóbuszjáratok közlekedtetésére kötött szerződést az önkormányzattal. A város nem kapott hivatalos értesítést, sőt álláspontunk szerint tartozásunk sincs az Alba Volán Zrt. felé. Az önkormányzat által megrendelt szolgáltatások ellenértékét a város mindenkor kifizette" - írták.
Bóka Viktor jegyző tájékoztatása szerint Székesfehérvár 2011-ben 180 millió forintot, 2012 márciusáig pedig összesen 179 millió forintot fizetett a társaságnak. Az idén már átutaltak 110 millió forintot a szolgáltatás biztosítására, és további 69 millió forintot a tavalyi veszteségek fedezetére.
A hivatalvezető megerősítette a város és a szolgáltató közötti egyeztetések tényét. Cáfolta viszont azt a kijelentést, miszerint nem kaptak visszajelzést a társaság tarifaemelésre és járatritkításra vonatkozó javaslataira. Utalt arra: Székesfehérvár közgyűlése március 1-jén tárgyalta a témát és a képviselő-testület döntő részben jóváhagyta az Alba Volán Zrt. kérését.
Bóka Viktor megjegyezte, hogy a közösségi közlekedés biztosítására kötött szerződésük egyéves felmondási idővel szüntethető meg; ha ez ennél rövidebb határidővel történne meg, akkor a város kártérítési igénnyel fog élni.
MTI