Az előző évben, 2009-ben a szállított áruk tömege 11,9 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 6,3 százalékkal esett vissza.
Tavaly a helyközi személyszállításban az utasforgalom és az utaskilométerben mért teljesítmény is emelkedett, 2, illetve 1 százalékkal.
Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma 1 százalékkal nőtt, és elérte a 8,2 millió főt.
A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik tavalyi, 61 ezres száma 19 százalékos visszaesés az egy évvel korábbihoz képest.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény tavaly 50 milliárd árutonna-kilométer volt. A vasúti, a csővezetékes és a belvízi szállítás teljesítménye 15, 7, illetve 30 százalékkal nőtt, miközben a közúti szállításé 5 százalékkal csökkent. Az áruszállítási összteljesítményből a közúti 67, a vasúti 17, a csővezetékes 11, míg a belvízi szállítás 5 százalékkal részesedett.
Az árutömeg 71 százalékát közúton, 16 százalékát vasúton szállították; belföldön még a közúti fuvarozás részesedése meghatározóbb, 90 százalék, a vasúti, a csővezetékes, a belvízi és a légi szállítás nemzetközi jellegéből adódóan.
A nemzetközi áruszállítás volumene 11, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 3 százalékkal nőtt. A belföldi áruszállítás volumene viszont 14 százalékkal, teljesítménye pedig 5 százalékkal csökkent. A közúti áruszállítás 13 százalékos volumencsökkenése a belföldi szállítás visszaesésének a következménye.
Nemzetközi viszonylatban 3 százalékkal nagyobb tömegű árut szállítottak tavaly, mint 2009-ben, de a belföldi szállítás visszaesését ez sem tudta kompenzálni. Volumenében a nemzetközi áruszállítás nem jelentős, az árutömeg mindössze 14 százaléka.
Az összteljesítmény csökkenésében szerepet játszik a 3,5 tonnánál nagyobb teherbírású gépjárműállomány számának bázisidőszakhoz képest bekövetkezett 5 százalékos csökkenése.
A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye a belföldi viszonylatban 7, a nemzetközi relációban pedig 4 százalékkal csökkent. A tranzitszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye is 15 százalékkal nőtt a bázisidőszakhoz képest.
A belvízi áruforgalom volumene - az igen alacsony bázis következtében - 28 százalékkal, az árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 30 százalékkal nőtt az előző évihez képest. A teljesítmény növekedése lényegében a nemzetközi szállításnak köszönhető. Az összes teljesítmény 58 százaléka az átmenő forgalom, 30 százaléka export, 12 százaléka pedig az import, a belföldi forgalom részaránya elenyésző, még a 2 ezreléket sem teszi ki.
Budapest-Ferihegy repülőtér összes áruforgalma 65,5 ezer tonna volt, 21 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban.
A helyközi személyszállítás teljesítménye kis mértékben emelkedett, az utasok száma 2 százalékkal, az utaskilométer 1 százalékkal nőtt a múlt évben 2009-hez képest.
A belföldi távolsági személyszállítás terén az autóbusz-forgalom súlya meghatározó: 79 százalék. A nemzetközi szállításban 55 százalékos részesedésével a légi közlekedésé a vezető szerep, az autóbusz 19, a vasút 26 százalékos arányt képvisel.
Budapest-Ferihegy repülőtér 72 országgal lebonyolított utasforgalma 8,2 millió fő volt, 1 százalékkal több a 2009. évinél.
A helyi személyszállítás utasszáma és az utaskilométerben mért teljesítménye is 6 százalékkal csökkent az előző évihez képest. A legmagasabb - az utasszámot tekintve 56 százalékos, az utaskilométert figyelembe véve 59 százalékos - részaránya az autóbusz-közlekedésnek volt. Az autóbuszon utazók 47 százaléka Budapesten közlekedett.
Tavaly december 31-én a közúti gépjárművek állománya 3,6 millió volt, ebből kevesebb, mint 3 millió személygépkocsi. A múlt év során a forgalomban lévő személygépjárművek száma tovább csökkent, visszaesett a 2007 előtti szintre. A többi gépjármű száma az előző év azonos, év végi időpontjához képest lényegében stagnált. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké 11, az autóbuszoké 13 év.
MTI