Először fordul elő, hogy a világ bármelyik országában több járművet adnak el, mint a Fordok és Cadillacek őshazájában; a kínaiak több személy- és teherautót vesznek, mint az amerikaiak. Becslések szerint idén 12,7 millió kocsi talál gazdára Kínában, ez 44 százalékos növekedés tavalyhoz képest és lényegesen több annál a 10,3 milliónál, amelyet várhatóan Amerikában értékesítenek.
Amerikai szakértők évek óta jósolják, hogy az Egyesült Államokénál négyszer nagyobb népességű, 1,3 milliárd lakosú Kína előbb-utóbb átveszi a legnagyobb autópiac pozícióját. Azt azonban senki nem gondolta, hogy a fordulat ilyen gyorsan bekövetkezik; a J. D. Power tekintélyes piackutató cég két éve még úgy becsülte, Kína csak 2025-ben fogja lekörözni ebben az Egyesült Államokat.
A kínai kormány az eladások ösztönzésére idén csökkentette a kis autók adóit, ezenkívül 730 millió dollárnak megfelelő összeggel támogatta a terepjárók, pickup teherautók és kisbuszok forgalmát.
Szakértők szerint az amerikai gazdaság rendbe jövetelével az Egyesült Államok az elkövetkező években még visszahódíthatja a legnagyobb autópiac címét, de csak időlegesen, Kína végérvényesen győzedelmeskedni fog. A kínai BYD autógyár úgy számol, hogy 2030-ra megelőzi a világ jelenleg legnagyobb autógyártóját, a japán Toyotát.
Ennek a folyamatnak több következménye lesz. A kínai és a globális olajkereslet növekedése mellett valószínűleg át fog alakulni az autók arculata. Ahogy a világ legnagyobb részén eddig alapvetően az amerikai dizájn érvényesült, a jövőben a kínai formatervezés elvei válhatnak meghatározóvá. A General Motors tervező részlege például a Kínában népszerű luxus modellnek számító Buick LaCrosse 2010-es verziójának megálmodásánál a feng shui elveket és a kínai művészet formavilágát is figyelembe vette (a LaCrosse-ból több fogy Kínában, mint Amerikában).
MTI/Menedzsment Fórum