5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Egy múlt héten megjelent kormányrendelet szerint minden marad a régiben az utazási kedvezmények terén, ezzel viszont a kormány nem csak a saját maga által kitűzött célokat veszélyezteti, hanem a Valutaalapnak is újabb támadási felületet ad, hiszen ők régóta szorgalmazzák a közösségi közlekedés hatékonyságának javítását. Mfor.hu-háttér.

Tényleg elfújta a Széll

Épp a múlt hétfőn írtunk arról, hogy teljesen feledésbe merült a Széll Kálmán Terv közösségi közlekedést érintő része, hiszen egyrészt nem alakult meg a Nemzeti Közlekedési Holding, melytől ötmilliárd forintos megtakarítást vártak, másrészt a MÁV adósságátvállalása is csak részben valósult meg, hiszen mindössze 50 milliárdos szanálásra volt pénz a tavalyi büdzsében.

A tavaly tavasszal bemutatott reformcsomagban már az idei évre 45 milliárd forintos, 2013-ra pedig további 15 milliárdos megtakarítással számolt a kormány. Az idei összegből ötmilliárdot hozott volna a közlekedési holding, 30 milliárdot takarítottak volna meg az adósság átvállalásán, 10 milliárdot pedig a tarifa- és kedvezményrendszer felülvizsgálatán. Az nyilvánvalóan látszik, hogy a 30 milliárdos megtakarítás esélytelen, mivel csak részleges volt az adósságátvállalás, így ennek vélhetően csak a töredéke valósulhat meg.

Most az is kiderült, hogy a tarifarendszeren sem tud 10 milliárdot spórolni a kormány, hiszen a múlt keddi Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében maradnak az eddigi kedvezmények. Ez már előzetesen sejthető volt abból is, hogy a 2013-as büdzsé tervezetében hajszálra ugyanakkora összeg - 93 milliárd forint - szerepel a közösségi közlekedés költségtérítése kapcsán, mint az idei törvényben.

A megjelent rendelet szerint tehát a nyugdíjasok továbbra is ingyen utazhatnak, ebbe a körbe beletartoznak az Európai Unió 65 év feletti állampolgárai is. A diákok kedvezménye marad 50 százalékos, a lakóhely és az iskola között pedig 90 százalékos kedvezménnyel vehetnek bérletet. Ezek mellett megmarad a fogyatékos személyeknek, a szociálisan rászorulóknak,a költségvetési szervek dolgozóinak és az óvodai és iskolai kirándulócsoportoknak a most meglévő kedvezménye.

A keddi közlönyben egy jelentős változás volt, mely szerint a jövőben a 65 év alatti nyugdíjasok nem utazhattak volna évente 16 alkalommal 50 százalékos kedvezménnyel, azonban pénteken kiderült, hogy ez is csak hiba volt, hiszen pontosították a rendeletet, így tényleg minden marad a régiben.

Jövőre is sokba fog kerülni a vasút


Szintén a múlt heti cikkünkben írtunk már arról, hogy a 2013-as költségvetési tervezet szerint jövőre még az ideinél is többe fog kerülni a vasút, vagyis nemhogy spórolás nem lesz, de egyre többet fizetünk az állami mamutvállalat működésére. A közösségi közlekedés alapvetően három csatornán keresztül jut forráshoz a költségvetésből: legnagyobb tétel a helyközi közösségi közszolgáltatások költségtérítése, mely alapvetően arra szolgál, hogy kompenzálja a cégeket azért, mert a kelleténél olcsóbbak a menetjegyek. Emellett létezik a vasúti pályahálózat működtetésének költségtérítése, melyet azért kapnak a vasúttársaságok, hogy karban tartsák és működőképessé tegyék a hálózatot, illetve létezik egy úgynevezett szociális árkiegészítés.

A 2013-as költségvetés nemrég benyújtott tervezete szerint a három tétel közül csak a szociális árkiegészítés összege nem emelkedik jövőre. A helyközi személyszállítási szolgáltatások költségtérítésére az idei 182,8 milliárd forint után 190,5 milliárd forint van előirányozva, míg a vasúti pályahálózat működtetését az idei 47 milliárd forint után jövőre 70 milliárddal dotálja az állam. Emellé jön még a változatlanul 93 milliárd forintos szociális árkiegészítés.

Mindent egybevéve tehát az idei 322,8 milliárd forint után jövőre 353,5 milliárd forintjába fog kerülni az államnak a helyközi közösségi közlekedés. Ebben nincs benne a helyi közlekedés, például a BKV állami támogatása, ez ugyanis nem szerepel a büdzsé tervezetében.

Az IMF még közbeszólhat


Az, hogy most változatlanul hagyta a kormány a menetdíjkedvezményeket, akár egy taktika része is lehet az IMF-tárgyalások előtt. Korábban a Valutaalap többször bírálta a magyar közösségi közlekedést amiatt, hogy szerinte nem elég hatékony, ezért könnyen lehet, hogy a kabinet is számít arra, hogy az IMF illetékesei ezen a téren kérnek majd reformokat, így a kedvezőbb tárgyalási pozíció miatt nem módosítottak egyelőre.

A közelmúltban Varga Mihály, az IMF-tárgyalásokért felelős tárcanélküli miniszter is elismerte, hogy a közösségi közlekedés lehet az egyik fontos pont a hitelcsomagról való tárgyalásokon. A nemzetközi szervezet többek között idén januári országjelentésében is kiemelte a tömegközlekedési vállalatok adósságának átszervezését az egykulcsos adó újragondolása, a válságadók csökkentése, az alanyi jogon járó transzferek átgondolása és a közszféra létszámának racionalizálása mellett. Vagyis valószínűleg ezeken a területeken számíthatunk komolyabb vitára az IMF és a magyar kormány között.

A fentiek közül a válságadók kivezetése már megoldott a jövő évi büdzsé tervezetében, az egykulcsos személyi jövedelemadóhoz egyelőre foggal-körömmel ragaszkodik a kormány, míg a közszféra racionalizálása egybevág a kormányzati törekvésekkel. A közösségi közlekedés területén azonban egyelőre nem sok konkrét lépés történt a jelek szerint.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!