Nyugat-Európában több kereskedelmi lánc teszteli azokat az új áruazonosító eszközöket, amelyek mind a vevők, mind a kereskedők életét megkönnyítik, írja a Népszabadság.
A vonalkódot felváltó rádiófrekvenciás azonosítók (RFID) úgy működnek, hogy a bennük lévő miniatűr antenna segítségével rádiójeleket küldenek egy érzékelő kapunak, amely automatikusan leolvassa a rajtuk tárolt információt - például a termék árát, gyártási idejét és helyét, vagy a minőségmegőrzés határidejét. A vevőnek akár ki sem kell pakolni a kosarából, elég elhúzni a bevásárlókocsit a leolvasó előtt, hogy tudja, mennyit kell fizetnie a kasszánál.
Néhány éven belül számíthatunk az új generációs bevásárlókocsik megjelenésére is, amelyeket nem aprópénzzel, hanem vásárlói azonosító kártyával lehet majd használni. A kártya behelyezése után a kocsira szerelt képernyőn át mindenféle adatot hívhatunk le. Mit vásároltunk legutóbb, hol találhatók azok a termékek, amelyeket meg szeretnénk venni, milyen akciók vannak? A kocsi leolvassa a benne felhalmozott cikkek árát, így még a fizetés előtt egy gombnyomással megtudhatjuk, mennyi pénzt hagyunk a kasszában. Hasznos tudnivalókat azonban nemcsak a bevásárlókocsi, hanem a boltokban ugyancsak néhány éven belül elhelyezni tervezett információs pontok is szolgáltatnak. Egy-egy ilyen kioszknál recepteket hívhatunk le és nyomtathatunk ki, az ételhez megfelelő bort választhatunk, megismerkedhetünk a különféle sajtok jellemzőivel.
Az RFID nemcsak a vásárlók életét könnyíti meg, hanem a boltok készletnyilvántartását is: az elektronikus címkék használatával a kereskedő pontosan tudja, miből mennyi van raktáron. Szintén a kereskedők életét könnyíthetik meg az intelligens polcok, amelyek azonnal jelzik, ha a rajtuk elhelyezett tárgyak közül egyet levesznek. A raktárosok így pontosan tudják, melyik termékből fogy a legtöbb, miből kell hamarosan rendelni. Az összes bolt összes polcának jeleit a világhálón keresztül a gyártók is összegyűjthetik, így a valóságos igényekhez tudják alakítani a termelést. Az intelligens polc a leárazások esetén is megkönnyíti az eladó munkáját, hiszen a címkék cserélgetése helyett a számítógép előtt ülve meg lehet változtatni a kiírt árakat.
Az RFID elterjedését egyelőre gátolja, hogy ma még meglehetősen nagyméretű és drága, egy címke körülbelül 80 forintba kerül. Szakértők szerint ezzel a technikai megoldással akkor találkozhatunk majd a boltokban, amikor a címke ára tíz forintra csökken.
Az intelligens bevásárlókocsi már nem távoli jövő
Nyugat-Európában több kereskedelmi lánc teszteli azokat az új áruazonosító eszközöket, amelyek mind a vevők, mind a kereskedők életét megkönnyítik. A képernyős bevásárlókocsik megjelenése már néhány éven belül elképzelhető, írja a Népszabadság.