6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bekövetkezett az, amiről már régóta pletykáltak a magyar távközlési piacon. A Tele2 alternatív vezetékes szolgáltató kivonul Magyarországról. A svéd cég magyar leányvállalata a központ döntésével magyarázza a kialakult helyzetet, a piackutató azonban az alternatív szolgáltatók nehéz helyzetének tipikus példáját látja az esetben. Mfor.hu háttér.

Belerokkantak - Mfor.hu montázs

Hamarosan befejezi magyarországi tevékenységét a Tele2 alternatív telefonszolgáltató. A céget az amerikai érdekeltségű HTCC csoport veszi meg a svédektől. A Tele2 2004 áprilisa óta volt jelen Magyarországon, és a cég árbevétele 2006-ban 10,7 milliárd forintot (kb. 55 millió USA dollár) ért el, jelenleg közel 490 ezer aktív előfizetővel rendelkezik. A Tele2-re előfizetők még egy jó ideig használhatják a szolgáltatást, ugyanis jelenleg a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálja, hogy a HTCC újabb bevásárlása nem tozítja-e a vezetékes telefonszolgáltatások piacát. A Tele2 18 dolgozóját a hírek szerint átvenné az új tulajdonos.

Kovács Gergely, a cég ügyvezetője szerint a magyar leányvállalat azért szűnik meg, mert átalakultak a központi cégvezetés tervei. "A svéd vállalat csak kevesebb országban tud profitábilisan befektetni illetve azokban az országokban, ahol jobban megéri, saját telefonhálózatot épít ki, tehát nem mások vonalait bérli a jövőben" - mondta a magyarországi cég vezetője. Hozzátette, hogy a nemzetközi cég ezeken a "jól menő" területeken - Svédországban, Hollandiában - új szolgáltatásokkal is megjelent, Hollandiában például tévéadásokat is kínál előfizetőinek. A fentiek is rámutatnak a távközlési piac alapkérdésére: lehet-e hosszútávon saját hálózat nélkül telekommunikációs tevékenységet végezni Magyarországon?

Egy ideig pont a Tele2 volt a példa arra, hogy lehet. A cég 2004-ben indult, és az addig gyakorlatilag monopolhelyzetben lévő Matávra (később T-Com) "ijesztett rá". A felfutás időszakában nyolc hónap alatt 200 ezer ügyfelet toboroztak, pedig egy centi saját vezetékkel nem rendelkeztek. A modell egyszerű volt: vonala van a Matávnak, tőlük nagykereskedelmi áron ki lehet azt bérelni, és a percdíjakat alacsonyan tartva kis árréssel lehet hasznot termelni. Minél több az előfizető, annál többet.

Ebben a versenyt generáló törvények is a cég kezére játszottak: a verseny élénkítése érdekében több olyan jogszabály született, amely megszabta a gyakorlatilag monopolhelyzetben lévő szolgáltatóknak, hogy miként kell a húsosfazék közelébe engedniük a kisebb, saját vezetékekkel nem rendelkező szolgáltatókat is. A nagyok minden próbálkozása ellenére egyre erősödtek az alternatívok, a versenyt nem lehetett megakadályozni.

Azután viszont megváltozott a helyzet: egyre inkább elkezdett telítődni a mobiltelefonpiac, az emberek egyre kevesebbet használták a vezetékes telefont (a szolgáltatás piaca azóta is szűkül). A svéd tulajdonú cég nem tudott hova fejlődni, a kezdetek után egyre inkább lassult a fejlődés. A Tele2 megpróbált ugyan a negyedik 3G frekvencia megszerzése révén belépni a mobilpiacra, de pályázata sikertelen volt.

Márpedig saját hálózat nélkül nagyon nehéz hosszú távon életben maradni a távközlési piacon - mondta az Mfor.hu-nak Kis Gergely, a GKIeNet gazdaságkutató cég ügyvezető igazgatója. Szerinte nemcsak Magyarországon ez a helyzet, hanem tőlünk nyugatabbra is - nem véletlen, hogy a Tele2 svéd tulajdonosa is saját hálózat építésébe fogott, miután feladta portugál, francia, ír, angol, cseh és dán érdekeltségeit. Hiszen - ahogy a szakértő fogalmazott - a hálózattal rendelkező cégek csak akkor adják bérbe zökkenőmentesen szabad kapacitásaikat, ha az előfizetők nem tőlük vándorolnak el, illetve nem olyan magas az elvándorlás, hogy az veszélyeztesse a vezetékeket birtokló cég pozícióit.

A Tele2 agresszív terjeszkedési politikát folytatott, többek között a HTCC csoporthoz tartozó Invitel vezetékes szolgáltató területén is. Kis Gergely szerint ez is az egyik szempont lehetett a felvásárlás során. A kb. félmillió ügyféllel rendelkező Tele2 bekebelezésével a HTCC megerősítette vezetékes szegmensben lévő pozícióit a T-Com mellett.

Sok kisebb-nagyobb szolgáltató kínál ma már alternatív vezetékes távbeszélő szolgáltatást, és a mobiltelefonok fölénye miatt eleve egyre kevésbé "izgalmas" a vezetékes távbeszélőhálózati piacon versenyezni. A Tele2-t emellett hátráltatta még a - más alternatív szolgáltatócégek életét is megkeserítő - szabályozási környezet: nagyon hasonló akadályokban ütközött a cég, mint amivel a szélessávú internetszolgáltatásban utazó hazai alternatív szolgáltatók küzdenek. Az egyik legjellemzőbb probléma, hogy szolgáltatóváltás esetén nem tudják garantálni a zökkenőmentes átállást, vagyis az ügyfeleknek akár heteket is kell várniuk kell a telefon vagy az internet bekapcsolására a régi lekapcsolása után. Ennek hátterében – bár a szabályozás kötelező jelleggel előírja a lehetőséget – a szolgáltatók „váltást nehezítő stratégiája” áll – tette hozzá a szakértő.

A több lábon állás kérdése sem kerülhető meg: a távközlésben összeolvadási folyamat tapasztalható, hiszen a kábeles, hagyományos telefonvonalas és a mobil hálózatok is alkalmasak a hangszolgáltatáson kívül internet, de akár tévéadások továbbítására is. Márpedig minden szolgáltatónak megéri, ha egy vezetéken (vagy a mobilcégeknél egy antennán) egyszerre többféle szolgáltatást nyújthat, hiszen ezáltal csökkennek fajlagos költségei - csak egy karbantartót kell fizetni például a hálózat szakaszain, nem hármat, három hálózaton. A fogyasztó is jól jár, mert több szolgáltatást kap meg egyszerre kedvezőbb feltételek és egy havi számla mellett, mintha külön-külön vásárolná meg azokat.

Ezt a szaknyelvben egyébként "triple play"-nek hívják, (amely során egyszerre háromféle szolgáltatást - vezetékes telefont, szélessávú internetet és tévé szolgáltatást - kínálnak,) ami így is, úgy is hatással lesz a piacra, hosszú távon - mondta Kis Gergely. A GKIeNET ügyvezető igazgatója nem érzi úgy, hogy az "egydimenziós", csak telefonszolgáltatást vagy csupasz ADSL szolgáltatást nyújtó cégeknek a Tele2 hazai "bukása" után be kellene zárnia a boltot, de azért az látszik, hogy saját hálózat, vagy összetett szolgáltatáspaletta mindenképpen kell majd a távközlésben érdekelt cégek hosszú távú fennmaradásához.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!