A brit légitársaság 13 ezer légi utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet hétfőn nulla órától péntek éjfélig hirdette meg a munkabeszüntetést, a hónapok óta húzódó munkaszervezési és bérviták miatt.
A szakszervezet összesen húsz sztrájknapot hirdetett. Az első munkabeszüntetés május 18-ától 22-éig tartott volna, de ez a londoni felsőbíróság elsőfokú tiltó döntése miatt nem kezdődött el. A BA azzal az érvvel fordult a bírósághoz, hogy az érdekképviselet eljárási szabálytalanságokat követett el, amikor tagságát megszavaztatta a munkabeszüntetésről.
A londoni felsőbíróság először a légitársaságnak adott igazat, így az első sztrájkot a szakszervezet lefújta. A másodfokon eljáró fórum azonban múlt csütörtöki végzésével helyt adott az érdekképviselet fellebbezésének, így a hétfőtől meghirdetett, most véget ért második sztrájkot már megtartották. A további sztrájkokat vasárnaptól június 3-áig és június 5-étől június 9-éig tartanák.
A BA járatinformációjának szombat hajnali kiírása szerint a szombati budapesti járatok menetrend szerint közlekednek, de a négy vasárnapi budapesti British Airways-járat közül ismét kettőt töröltnek jelez a rendszer. A sztrájk ugyanakkor nem teljes körű. A BA a Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér közül háromról - Heathrow, Gatwick, City - közlekedtet menetrendszerű járatokat, és a cég közlése szerint az utóbbi kettőn zavartalan volt a forgalom a sztrájk idején is. British Airways budapesti járatai azonban a Heathrow-ról indulnak.
A Unite is elismeri a sztrájk részlegességét: az érdekképviselet adatai szerint a munkabeszüntetés utolsó napján, pénteken a BA 333 járata indult volna a Heathrow-ról, közülük 121-et töröltek. A British Airways ugyanakkor közölte, hogy a sztrájk idejére jegyfoglalással bíró utasainak 70 százaléka eljutott úti céljára. A cég utaskísérői márciusban is sztrájkoltak, először három, majd négy napig.
A hónapok óta húzódó munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése - drasztikus takarékossági program keretében - tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, háromezret közülük részmunkaidős foglalkoztatásra helyezett át, és csökkentette a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát.
A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerített a személyzetre, előzetes konzultáció nélkül. A vita központi elemévé vált emellett, hogy a BA a márciusi sztrájkok résztvevőitől megvonta az alkalmazottakat megillető jelentős utazási kedvezményeket, és a Unite ezeknek a visszaállítását is követeli.
A British Airways eddigi legrosszabb üzleti évét zárta március végével. Az adózás előtti veszteség 531 millió font (160 milliárd forint) lett, ami a legnagyobb a cég 23 évvel ezelőtti magánosítása óta.
MTI/Menedzsment Fórum