3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A dotkom cégek bukásása után a helyzetet többen a rossz üzleti és bevételi modellekkel okolták. A mára "profitalapúvá" vált netgazdaság létérdeke a bevétel. De milyen modellek vannak egyáltalán? Cikksorozatunk szerzője rövid áttekintést nyújt a hálózati alapú bevételei modellekről.

Specializált (vertikális) portál: ("specialized portal"), más néven vortál (vertikális portál). Itt a forgalom nagysága kevésbé fontos, inkább a jól behatárolható felhasználói tábor a lényeges (általában 0,1-2 millió látogató havonta). Például egy oldal, mely csak golfozókat, építkezőket, kisgyerekes szülőket csábít tartalmával, nagyon keresett lehet olyan hirdetők számára, akiknek megéri felárat fizetni egy meghatározott fogyasztói csoport koncentrált, fókuszált eléréséért.

Figyelem / ösztönző marketing ("cukros bácsi"): ("attention / incentive marketing") másik nevén "fizetünk a figyelméért" modell, a látogatóknak fizet bizonyos tartalom megtekintéséért vagy kérdőívek kitöltéséért, vagy nyereményeket biztosít, vagy pontgyűjtéses rendszerben működik. A figyelem marketing komplex terméküzenettel rendelkező vállalatok számára a leginkább vonzó, melyek másképp nehéznek találnák a folyamatos fogyasztói figyelem megtartását. A modell úttörője a CyberGold volt a "keress és költs közösségével", mely összehozta az ösztönzés alapú marketing érdekelt hirdetőket a kedvezményekre vágyó fogyasztókkal. A tranzakciók lebonyolítása érdekében a vállalat kifejlesztette a "mikrofizetési" rendszerét. Más hűségalapú kapcsolati marketingre építő oldalak a Netcentives vagy a MyPoints.

Ingyenes modell: (free model) valami ingyenest ad a felhasználó számára, mint a saját oldalak elhelyezése, Internet szolgáltatás, ingyenes hardware vagy pl. képeslapküldés (BlueMountain). Az ingyen szolgáltatók magas forgalmat generálnak a hirdetési lehetőségekhez. Kockázatosak viszont, ha jövedelmük csak a hirdetési bevételekből táplálkozik. Lehetséges az információszolgáltató (közvetítő) modellel történő kombinálása.
Szuperdiszkont: ("bargain discounter") leglátványosabb példája a Buy.com, mely árukat önköltségen vagy ez alatt értékesít és nyereségét nagyrészt hirdetési bevételeken keresztül éri el.

A hirdetési modellek esetén különösen igaz, hogy az egyes almodellek igen gyakran együtt, egymással ötvözve fordulnak elő.

A legutóbbi időszak fejleménye, hogy a 2001. év elején a portálok hirdetési árai jelentősen estek és a hirdetési konstrukciók rugalmasabbak váltak. A magyarázat egyszerű: a portálok változatlanul nem rendelkeznek más számottevő bevételi forrással, a hirdetések elapadása tehát tragikus lehet számukra. Az árak csökkenése mellett alaposan átalakultak a kínált hirdetési csomagok is. Ma már a hirdetők nem annyira a látogatók számára, mint inkább a hirdetések hatékonyságára kíváncsiak.

Az online médiavásárlók legnagyobb örömére egyre több portál mutat hajlandóságot arra, hogy ne a látogatások után, hanem a hirdetések által generált eladások szerint kérjen részesedést. Az ilyen teljesítmény vagy ROI-alapú megállapodás persze nem annyira kellemesek a portálok számára, hiszen világosan megmutatja, hogy megtérül-e a hirdetők befektetése.

A cikk folytatása

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!