5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Idén sem kellett sokáig izgulni a Super Bowl reklámértékesítőinek, hiszen a válság ellenére minden reklámszpot elkelt. Az árak ugyan némileg csökkentek, ám az amerikaifutball-bajnokság döntője így is óriási összeget hoz az eseményt közvetítő CBS-nek, amely néhány kényes reklámot száműzött a műsorból.

A tavalyi döntőre senkinek nem lehetett panasza

Hagyományosan február első vasárnapján (magyar idő szerint vasárnap éjféltől) tartják az amerikaifutball-bajnokság, az NFL döntőjét, a Super Bowlt, mely a tengerentúlon évről-évre a legnézettebb televíziós program. A 90-100 millió amerikait a képernyők elé ültető mérkőzés a sportszempontokon túl tehát óriási médiaeseménynek is számít, így több hirdetési kampány indulását időzítik erre az időpontra. Az óriási érdeklődésnek persze borsos ára van, a Super Bowl alatti közvetítések reklámjaiért óriási összeget kérnek a tévétársaságok. (Az országos csatornák közösen birtokolják a jogokat, és egymás között rotálják a döntő közvetítését.)

Együtt bámul a család

A Super Bowl sava-borsát - hirdetői szempontból - az adja, hogy a hagyományos sportközvetítésektől távol maradó háziasszonyok is a tévé elé ülnek, és a család férfi tagjaival együtt nézik a szünetben tartott nagyszabású showműsort, és persze a reklámokat. A nézettség így - egy-egy kivételtől eltekintve - évről-évre nőtt: míg 1981-ben 68,3 millióan nézték egyenes adásban a közvetítést, addig 86-ban már 87,2 millióan, tavaly pedig 98,7 millióan követték a döntőt.

Ezzel párhuzamosan természetesen a reklámidőt is egyre borsosabb áron értékesítette az eseményt sugárzó tévétársaság, a CBS. 1981-ben átlagosan 275 ezer dollárt kért 30 másodpercért, öt évvel később már hatszázezret, tavaly pedig esetenként már hárommillió dollárt. 

Az idei, február 7-i mérkőzésre is elkelt minden hirdetés, közölte szerdán a CBS, annyi plusz információval kiegészítve, hogy a 30 másodperces hirdetések 2,5-3 millió dollár közötti összegekért találtak gazdára. Így a Super Bowl történetében másodszor fordul elő, hogy az azt megelőző évhez képest olcsóbban lehet reklámhelyhez jutni.

Igaz, a válság és a csökkenő díjak ellenére sem panaszkodhat a tévécsatorna, hiszen  összbevétele magasabb lesz, mint egy évvel korábban. Összehasonlításként: az NBC ilyen irányú árbevétele 213 millió dollár volt. Ezt a mérkőzés előtti felvezető adásnak, illetve néhány újításnak, így például a kezdőrúgás értékesítésének köszönhetik.

A TNS adatai szerint egyébként az elmúlt 19 évben 210 hirdető 1400 reklámja futott a Super Bowl közvetítése alatt, s mintegy 2,17 milliárd dollárt hozott a tévétársaságok konyhájára.

Ami a részleteket illeti, míg néhány vitatott reklám átcsúszott a CBS szűrőjén, addig más hirdetéseket visszadobtak a televízió-társaság szakemberei.     

Akik zöld utat kaptak...


Előbbiek közé tartozik az amerikai médiát is megosztó, konzervatív keresztény csoport által működtetett honlap, a focusonthefamily.com hirdetése. Az MTI híre szerint a kisfilmben egy asszony mesél arról, hogy 23 évvel ezelőtt abortuszt javasoltak neki, mert amőbás vérhasban szenvedett. Ennek ellenére a gyermek megtartása mellett döntött, aki nem más, mint napjaink futballsztárja, Tim Tebow.

A bírálók, elsősorban nőszervezetek szerint a CBS és a reklám is szexista. Nyomást gyakorolnak a nőkre, hogy ne vetessék el magzatjukat - állítják.

Bár korántsem ilyen szempontból, de a szakemberek meglepőnek tartották, hogy engedélyezték a Time Warner kezében lévő kábelcsatorna, a TruTV hirdetését. Korábban a konkurens adók hirdetései ugyanis soha nem jelenhettek meg a mérkőzés alatt.

Ezúttal feltehetőleg azért tettek kivételt, mert egy, a focihoz köthető sorozat az NFL: Full Contact című széria-reklámjáról van szó, melynek főszereplője a Pittsburgh Steelers sztárja, Troy Polamalu.

... és akik nem lesznek ott

Néhány kényes témát viszont száműzött a CBS az amerikai profi futball-liga döntője alatt futó hirdetésekből - az áldozatok között van a homoszexuális férfiak társközvetítő ügynökségének reklámja, valamint az egyik internetes oldal hirdetése, amelynek főszereplője egy hangsúlyozottan "lányos" volt profi sportoló. A GoDaddy.com honlap ugyanis egy kitalált figurával, Larry Jones profi focistával akart reklámozni. Ahelyett, hogy a kemény edzések után nagy húsokat enne és sört inna, Larry most Lolának hívatja magát, és női alsóneműket tervez. A reklámban egy megtermett fekete férfi látható, először futballmezben, majd rózsaszín fodros ruhácskában, és eltúlzottan nőiesen magasztalja mintakollekcióját - de csak az interneten lehet sikeres. 

Az MTI híradása szerint szintén visszautasították a mancrunch.com hirdetését, amelyben két üvöltő szurkoló kerül közel egymáshoz, amikor egyszerre nyúlnak a chipses tálba. Néhány másodperc múlva a két férfi csókolózva hever egymás karjaiban - míg egy harmadiknak majdnem kiesik a chips a kezéből.

A cenzúra mellett a gazdasági helyzet is távol maradásra késztetett néhány céget. Az egyik ezek közül a Super Bowlok korábbi állandó hirdetője, a General Motors, amely rossz anyagi helyzetével indokolta döntését. A FedEx szintén gazdasági megfontolások alapján határozott úgy, hogy az idén kihagyja a Super Bowlt. A Pepsi ellenben nem a forgalom visszaesésével magyarázta lépését, csupán stratégiát váltott. A szakmát meglepte a merész ötlet, mivel az üdítőital-óriás az elmúlt 23 évben mindig ott volt a hirdetők listáján.

Ami a kitiltott reklámokat illeti,  Bob Garfield médiaszakértő szerint az emiatt keletkezett médiafelhajtással ezek a cégek ingyen kapnak óriási figyelmet. Így végső soron akár a SuperBowl győztesének is tekinthetik magukat.

Menedzsment  Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!