2p

A hagyományosan magyarnak hitt márkák közül valójában egyre többet gyártanak külföldön. A különbséget csak akkor vehetjük észre, ha résen vagyunk, mert azt csak egy nehezen észrevehető kódszám árulja el, írja a Népszabadság.

A hagyományosan magyarnak hitt tejtermékek közül valójában egyre többet gyártanak külföldön. A különbséget csak akkor vehetjük észre, ha résen vagyunk, mert azt csak egy nehezen észrevehető kódszám árulja el, írja a Népszabadság.

Miközben a hazai tejfogyasztás nő, egyre kevesebb magyar tejre van szükség. A kereskedők olcsó szlovák, lengyel és német tejtermékeket (tartós tejet, sajtot, joghurtot) hoznak be, amivel fokozzák az árversenyt. A szakemberek szerint az, hogy a Friesland Hungária bezárta gyulai tejporgyárát, csak a kezdet, a jövőben teljes átrendeződés várható a mind a hazai, mind a szlovák és a cseh tejpiacon.

[ajanlo=90][igazitas=left/]A hazánkban jelenlévő multinacionális vállalatok számára a tízmilliós piac nagyon kicsi, ezért a feldolgozók sorra alakítják át eddig itt gyártott termékkörük előállítását. Ezért fordulhat elő, hogy egy megszokott, magyarnak hitt terméket Csehországban, Szlovákiában vagy Lengyelországban gyártanak, amit a vásárló számára csak egy kis ellipszisbe írt CZ, SK vagy PL jelzés árul el. Az is előfordulhat, hogy ugyanabból márkából egyes termékfajták más-más országban készülnek. A Magyarországon piacvezető Friesland azt tervezi, hogy hazánkból látja el a régiót Túró Rudival, a joghurtok egy részével és desszertfélékkel.

A holland cég a két évvel ezelőttihez képest mintegy 110 millió literrel csökkentette a tejfelvásárlást. Míg az uniós csatlakozás előtt a tejfeldolgozók termékeik 10-15 százalékát érékesítették a hazai élelmiszeriparnak, ez mára szinte teljesen megszűnt, mivel a gyártók a Baltikumból, Lengyelországból vagy Szlovákiából hozzák be a félkész tejipari termékeket is. Ebből készül például a magyar terméknek hitt ömlesztett sajt, a pizzafeltét, a sajttal töltött baromfikészítmények is. Ennek az az oka, hogy ezekben az északi országokban még mindig jóval alacsonyabb tej felvásárlási ára, mint nálunk. Hiába közelítettek egymáshoz a felvásárlási árak az EU-csatlakozás után, a különbség még mindig bőven kompenzálja a szállítási költségeket, írja a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!