Eltérés tapasztalható a technikai feltételekben is. Az aszinkron megoldásnál már egy viszonylag olcsóbb számítógép is megteszi, (az átlagos, internet-böngészésre használható számítógépek mindegyike megfelelő) akár egy lassabb, modemes kapcsolattal ellátva. A szinkron e-learning lehetőségeinek teljes kihasználásához viszont már egy erőteljesebb multimédiás számítógép szükséges, a szélessávú (minimum ISDN) kapcsolatról már nem is beszélve.
Ez a felosztás azonban ne tévesszen meg senkit: habár a két rendszer különállónak látszik, a gyakorlatban ezek egymást nem helyettesítik, inkább kiegészítik. Mindkettő másra használható jobban, sőt, a teljes képzési megoldás mindig is magában fogja foglalni a hagyományos, tantermi és szabadtéri tréningeket is.
Milyen előnyöket kínál az e-learning?
Rugalmasság, elérhetőség és kényelem - ugyanis a felhasználók bármikor, kényelmesen, saját időbeosztásuk szerint haladhatnak az anyagban, nincsenek a hagyományos képzésben megszokott módon időhöz, térhez kötve.
Fontos a költséghatékonyság kiemelése is, hiszen nincs szükség az anyagok terjesztésére - a webes környezet egyszeri költségén kívül - nincsenek utazási és szállás-költségek, kevesebb hasznos munkaidő esik ki.
További előny, hogy könnyen frissíthető és mindig naprakész. Elég az anyagot egyszer frissíteni, nincsenek újranyomási, szállítási (mint például a könyveknél vagy CD-ROM-oknál) költségek, ugyanakkor a változás mindenhol azonnal megjelenik, így biztosított, hogy mindenki ugyanazt az információt kapja, egy cég munkatársai így naprakészek lehetnek, feladataikhoz a legfrissebb ismereteket használhatják fel.
Az oktatás személyre szabott, megfelelő tartalmi és technikai háttérrel illetve előkészítés után lehetővé válik az, hogy mindenki a neki leginkább megfelelő anyagot kapja, a neki megfelelő formában és mennyiségben. Felmérések szerint ennek eredményeként a tanulási ciklus akár 70-80%-al is felgyorsítható.
A programok bármikor, bárhonnan hozzáférhetőek és hatékony technológiai háttérrel a napi munkában is hasznos és azonnal hasznosítható tudásanyagot adnak át.
Mire jó és mire nem az e-learning?
Ha ez ennyire szép és jó, kérdezhetnénk, mi szükség van ezentúl a hagyományos képzésre, a tréningekre, az iskolákra? Nagyon is sok.
Az e-learning sem használható mindenre - vagy legalábbis nem hatásosan. Leghatásosabban azokon a területeken használható, ahol jól meghatározott, körülírható, ha szükséges, szimulálható tudásanyagot, információt kell átadni. Ez többé-kevésbé lefedi az összes szakmai jellegű képzést, továbbképzést (például számviteli, gazdasági, műszaki, IT vagy akár jogi témákban.) Ha fontos a naprakészség, mindig a legújabb ismeretek átadása, a folyamatos képzés illetve tanulás, az e-learning a jelenleg elképzelhető legjobb megoldás.
A tanulás azonban nem csak az információ átadása, feldolgozása, tudássá alakítása: a képzés olyan készségek, képességek, gondolkodásmód, attitűdök átadásából is áll, amelyekre még mindig nem ismerünk jobb módszert a személyes kontaktusnál.
Az emberi kapcsolat nagyon fontos dolog és ennek az élménynek az e-learninggel csak a töredékét vagyunk képesek - akár a legmodernebb telekommunikációs eszközökkel is - "reprodukálni".
Ezen okok miatt biztosan állítható, hogy az e-learning nem annyira felváltani, mint inkább kiegészíteni fogja a hagyományos, személyes kapcsolatra alapuló oktatást - mint erre néhány szervezetben már jó példákat is láthatunk.
További elearning-gel kapcsolatos információk a Humántréner oldalain