Az elveszett megrendelések, pontatlan szállítás, átláthatatlan raktárkészlet, egymásnak ellentmondó árak, túlterhet call center problémája jól ismert szinte minden e-vállalkozó (és vásárló) számára. A problémák mögött az esetek többségében alkalmazásintegrációs problémák állnak. Az e-integráció tehát olyan tortúra, amelyen minden olyan vállalatnak át kell esnie, amelyik komolyan veszi az e-üzletet. Úgy tűnik azonban, mégsem teszik A Gartner Group elemzése szerint ma még az e-üzleti alkalmazások 75 százaléka nem képes valós időben együttműködni a meglévő vállalatirányítási rendszerekkel. Mindez egyáltalán nem meglepő. A nagy volumenű internetes eladások reményében, a felső vezetés és a partnerek nyomására számos cég vágott bele úgy az e-kereskedelembe, hogy legfontosabb szempontjuk a gyors start volt. A legtöbb ilyen cég csak egy internetes kirakatot alakított ki, ahol a vásárlók megrendelhetik a kiválasztott árut, nyomon követhetik rendeléseik állapotát, illetve láthatják folyószámlájuk részleteit. Bár egy ilyen, igényes "front end" létrehozása sem olcsó, ennek ára messze elmarad egy, a web alapú alkalmazásokat és a vállalat alapfunkcióit - pénzügy, termelés, disztribúció - összekapcsoló rendszer kialakításának költségeitől.
Takarékossági megfontolásokból sok cég házilag próbálja megoldani az e-üzlet integrációját. Az ilyen rendszereknél gyakori, hogy a színfalak mögött manuálisan történik az interneten feladott rendelések bevitele, illetve hogy a rendeléseket összegyűjtve csak óránként, vagy akár naponta továbbítják. azokat. A felemás megoldások azonban nem csupán rossz hatékonyságúak, de a különböző hibáknak fokozottan kiszolgáltatott, túlságosan sok emberi beavatkozást igénylő rendszereket eredményeznek. Mindez természetesen oda vezet, hogy a felhasználók csalódottak, elégedetlenek lesznek, a cég vezetői nem látják a jelentős befektetés megfelelő megtérülését.
Természetesen nem kellett sokat várni, hogy megjelenjenek a vállalati alkalmazásintegrációra szakosodott cégek, illetve az erre a célra kifejlesztett programcsomagok. (Természetesen a maga "hárombetűsét" is megkapta ez a szakterület is. Mostanában EAI - Enterprise Application Integration - becenéven szokás emlegetni.)
A különféle architektúrák, adapterek és interfészek bonyolult világába itt nem kívánunk elmerülni, maradjon ez meg a szakemberek feladatának. Szeretnénk viszont felhívni a figyelmet arra, hogy a legtöbb cégnél korántsem csupán műszaki feladatról van szó. Sokszor ugyanis nem technikai, hanem szervezeti korlátai vannak a különféle vállalati és vállalatközi területek együttműködésének. A leggyakrabban előforduló probléma, hogy hiányzik a stratégiai kapcsolat az üzlet és az informatika között. Ezen pedig semmiféle interfész nem segít.
EAI - vállalati alkalmazásintegráció
Senki sem szereti, ha egy új dohányzóasztal beszerzése miatt ki kell cserélni a teljes szobabútort. Valahogy így vannak ezzel a vállalatok is, mikor az új e-üzleti applikációjuk üzembe helyezése miatt nem akarják kidobni minden régi gépüket, programjukat.