3p

Az e-üzlet fogalmának tisztázása után most kísérletet teszünk az e-kereskedelem mibenlétének körülírására.

Egy tipikus B2C tranzakciót vizsgálva kiderül, hogy még a legjobb közelítésnek tartott definíció is csak fenntartásokkal használható. Az e-kereskedelem a szélesebb nyilvánosság előtt legismertebb ágazata ,az elektronikus kiskereskedelem, melyet angol elnevezése (business-to-consumer commerce) B2C kereskedelemként szokás emlegetni. Nos, ha a közismert e-üzletben, az Amazon-on vásárolok egy könyvet, annak kiválasztása, megrendelése, majd kifizetése valóban "számítógépes telekommunikációs hálózatok alkalmazásával" megy végbe, ugyanakkor házhozszállítása a leghagyományosabb módon történik. A legszigorúbb értelemben ugyan csak a "dróton" házhoz szállított, digitalizált javak (zene, szoftver, tanulmány, e-könyv) kereskedelme esne az e-kereskedelem körébe, a jóval engedékenyebb "köznapi nyelv" persze nem zárja ki az e-kereskedelemből az fizikailag létező áruval, a hálózaton kívül végződő tranzakciókat sem.

Akadnak persze ennél bonyolultabb példák is. Elég kicsit körülnézni a hazai internetes kínálatban, máris akad olyan bolt, amelyiknél nem lehet - az e-boltoknál megszokott módon - hitelkártyával fizetni. E-kereskedésnek számít az ilyen üzlet? Még nehezebb azoknak az internetes vállalkozásoknak a szakszerű megnevezése, melyek az első pillantásra e-boltnak látszanak, valójában azonban honapjukat kivéve minden a lehető leghagyományosabb módon történik. Vannak tehát e-boltok, amelynek raktárkészletét, pénzügy tranzakcióit, az ügyfélszolgálatot, a logisztikát egymással összekapcsolt és szakszerűen összehangolt számítógépes programok kezelik, a más, külsejében esetleg hasonló boltok mögött pedig nincs semmiféle számítógépes támogatás. Helyes mindkettőt e-kereskedésnek nevezni?

Vannak, akik technikai jellemzőkkel próbálják pontosítani az elektronikus kereskedelem meghatározását. Szó lehet itt üzembiztosságról, a rendszer redundanciájáról, terhelhetőségről az adatbiztonságról, ez a megközelítés azonban inkább a misztifikáció, nem pedig az egyszerűsítés felé viszi el a dolgokat.

A sok tudományosan megalapozott, ámde a gyakorlatban csak nehezen értelmezhető definíció közt üdítőleg hat a ZDNET verziója: "A hagyományos kereskedés és az e-változat közti alapvető különbég az, hogy az utóbbinál az eladásnál, vagy tranzakciónál a vásárló nincs jelen." Mindez nagyon igen kézenfekvőnek tűnhet, ugyanakkor sok üzleti bukás megelőzhető lenne az ebből fakadó konzekvenciák átgondolása révén.

A cikksorozat második része


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!