Egy tipikus B2C tranzakciót vizsgálva kiderül, hogy még a legjobb közelítésnek tartott definíció is csak fenntartásokkal használható. Az e-kereskedelem a szélesebb nyilvánosság előtt legismertebb ágazata ,az elektronikus kiskereskedelem, melyet angol elnevezése (business-to-consumer commerce) B2C kereskedelemként szokás emlegetni. Nos, ha a közismert e-üzletben, az Amazon-on vásárolok egy könyvet, annak kiválasztása, megrendelése, majd kifizetése valóban "számítógépes telekommunikációs hálózatok alkalmazásával" megy végbe, ugyanakkor házhozszállítása a leghagyományosabb módon történik. A legszigorúbb értelemben ugyan csak a "dróton" házhoz szállított, digitalizált javak (zene, szoftver, tanulmány, e-könyv) kereskedelme esne az e-kereskedelem körébe, a jóval engedékenyebb "köznapi nyelv" persze nem zárja ki az e-kereskedelemből az fizikailag létező áruval, a hálózaton kívül végződő tranzakciókat sem.
Akadnak persze ennél bonyolultabb példák is. Elég kicsit körülnézni a hazai internetes kínálatban, máris akad olyan bolt, amelyiknél nem lehet - az e-boltoknál megszokott módon - hitelkártyával fizetni. E-kereskedésnek számít az ilyen üzlet? Még nehezebb azoknak az internetes vállalkozásoknak a szakszerű megnevezése, melyek az első pillantásra e-boltnak látszanak, valójában azonban honapjukat kivéve minden a lehető leghagyományosabb módon történik. Vannak tehát e-boltok, amelynek raktárkészletét, pénzügy tranzakcióit, az ügyfélszolgálatot, a logisztikát egymással összekapcsolt és szakszerűen összehangolt számítógépes programok kezelik, a más, külsejében esetleg hasonló boltok mögött pedig nincs semmiféle számítógépes támogatás. Helyes mindkettőt e-kereskedésnek nevezni?
Vannak, akik technikai jellemzőkkel próbálják pontosítani az elektronikus kereskedelem meghatározását. Szó lehet itt üzembiztosságról, a rendszer redundanciájáról, terhelhetőségről az adatbiztonságról, ez a megközelítés azonban inkább a misztifikáció, nem pedig az egyszerűsítés felé viszi el a dolgokat.
A sok tudományosan megalapozott, ámde a gyakorlatban csak nehezen értelmezhető definíció közt üdítőleg hat a ZDNET verziója: "A hagyományos kereskedés és az e-változat közti alapvető különbég az, hogy az utóbbinál az eladásnál, vagy tranzakciónál a vásárló nincs jelen." Mindez nagyon igen kézenfekvőnek tűnhet, ugyanakkor sok üzleti bukás megelőzhető lenne az ebből fakadó konzekvenciák átgondolása révén.
A cikksorozat második része
E-kereskedelem 1.
Az e-üzlet fogalmának tisztázása után most kísérletet teszünk az e-kereskedelem mibenlétének körülírására.