4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Magyarországon a hirdetési csík az on-line reklám meghatározó formája. Ugyanakkor több külföldi kutatás szerint az e-mail, mint hirdetési eszköz a bannernél jóval hatékonyabb lehet.

A címek megszerzésére, illetve felhasználására számos, Magyarországon is alkalmazott megoldás létezik:


  • Regisztrációhoz kötött szolgáltatás. Számos webhely kínál ingyenes hírlevelet, vagy ingyen letölthető szoftvert. Az "ingyenes" szolgáltatás viszonzásaképpen általában valamilyen on-line kérdőívet kell kitölteni. A becsületes cégek egyértelműen és jól láthatóan kérik a felhasználók beleegyezését címe dm célra történő felhasználásra, a "trükkösek" többnyire becsomagolják ezt a kérdést. A leginkább elterjedt és alkalmazható opt-in megoldás lényege valamiképpen (például bannerhirdetések révén) a weboldalunkra irányítani az internetezőt és ott megfelelő ellenszolgáltatás - hírlevél, áruminta, képernyővédő - fejében felajánlani neki a regisztráció lehetőségét. Mikor a regisztrációval megszületett a kapcsolat az internetező és az őt elérni kívánó cég között, megteremtődött az alkalom a felhasználó engedélyének megszerzésére. Ez a kör is azt igazolja, hogy az e-mail marketing nem korlátozható pusztán a direkt e-mailekre. Legalább olyan fontos az első kapcsolatfelvételt megalapozó website, vagy éppen (e-mail eszközöknél maradva) a vállalati hírlevél.


  • Direktmarketing-cégeken keresztül lebonyolított kampányok. Magyarországon mostanában kezd kialakulni a hagyományos direktmarketing-cégeken belül a speciálisan direkt e-mailekkel foglalkozó ügynökségek piaca és ez rányomja bélyegét a szolgáltatásokra is. A direkt marketingben megszokottnak számító címlista gyűjtés és a címlistára küldött levelek mintájára megvalósított kampányok az on-line közösség körében egyelőre nem számíthatnak túlzott népszerűségre. A direkt e-mail marketing terjedését gátolja a címek alacsony száma (átlagosan 1000-6000) és a magas, egyszeri felhasználás esetén fizetendő 150.000 - 300.000 Forintos ár. A piac fejletlenségének jele, hogy még hiányoznak az opt-in adatgyűjtésre szakosodott cégek. Az eszköztár kialakulatlansága következtében egyesek könnyen kísértésbe esnek, hogy különösen a kezdeti kapcsolatfelvétel során kéretlen e-mailt (spam) alkalmazzanak. Az opt-in adatbázisok kialakítására tett sajátos kísérletnek tekinthetők a "fizetett levelezőket" gyűjtő webhelyek. A www.d-mail.hu, vagy a //re-mail.netkapu.hu vélhetően sok címet összegyűjtenek, ezek használhatósága azonban erősen korlátozott. Ide ugyanis feltehetően elsősorban diákok és alacsonyabb jövedelemmel rendelkező internetezők iratkoznak fel, a hirdetők számára értékesebb, magasabb beosztású és jövedelmű rétegek (például gazdasági döntéshozók) ilyen módon nem érhetők el.


  • Vírusmarketing-hatásra épített e-mail marketing. Lényege, hogy maga a célközönség válik az üzenet terjesztőjévé. Magyarországi alkalmazására példa lehet a Cassone cég "zoknis" akciója. A vállalat saját alkalmazottain keresztül elkezdett terjeszteni egy e-mailt, amely ingyen zoknit ígért mindenkinek, aki legalább nyolc ismerősének továbbküldi az e-mailt, illetve a visszaigazolás mellett elküldi személyes adatait a Cassone-hoz. Pozitív tanulságként szolgálhat, hogy milyen jó motivációs eszköz lehet egy apróbb ajándék. Megfontolásra adhat azonban okot a közönség, vagy a szakma elutasítása, tiltakozása. (Miközben a zoknis akciót sokan spamnak tartották, a cég illetékesének állítása szerint a körleveleken található e-mail címek nem, csak a közvetlenül a Cassone-nak küldött adatok kerültek felhasználásra.)Ehhez a kampányhoz némiképpen hasonló egy on-line szerencsejáték terjesztését célzott kampány, amelyben az üzemeltető a regisztráltaktól barátjuk címét kérte, majd (az üzemeltető) elküldött egy e-mailt, amelyben felhívta a címzett figyelmét, hogy regisztrált barátja őt ajánlotta. A megfelelő jutalmazás is szerepet játszhatott benne, hogy a kampány fogadtatása meglehetősen rossz volt. Mindkét említett példa jól mutatja, hogy nagyon vékony mezsgye választja el a sikeres, viral marketing-hatásra alapozó kampányt és a kéretlen e-mail üzenettől. A fogadtatás nagymértékben függ ez a felhasználó habitusától, esetleges pillanatnyi (vásárlási) szándékaitól. (A spam lényege, hogy az internetező érdeke, érdeklődése nincsen összhangban az ajánlattal)


Bár a direkt e-mail marketing ma Magyarországon még inkább valami kuriózum, mint a napi marketinges gyakorlat része, a vonatkozó jogszabályok módosítása és a szakmai szereplők önszabályozása révén rövid időn belül jelentősen felgyorsulhat terjedése.

A cikk folytatása

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!