Alig pár hete - amikor még csak az első 5 hónap autópályamatrica-eladási adatokat ismertük - írtunk arról, hogy a megyei matrica akár meglepetést is okozhat a nyáron azzal, hogy kiváltja a heti és havi jogosultságokat, csökkentve az autósok kiadásait a szezonban. Ezt egyrészt arra alapoztuk, hogy a megyei matrica ára alig haladja meg a hetiét, vagyis néhány balatoni kiruccanásnál már bőven megéri előbbit választani, illetve arra, hogy sokan a fizetős utak kiterjesztésével már rákényszerültek a vásárlásra (nem csak megyeire, de országos évesre is) és nekik sem lesz már szükségük a rövidebb jogosultságokra.
Nos, a júniusi adatok egyelőre arra engednek következtetni, hogy nem így lesz. A nyár első hónapjában ugyanis majdnem 2,9 milliárdot költöttünk matricára, ami 235 millióval, illetve 8,9 százalékkal haladja meg a tavalyi év hasonló időszaki költését - derül ki a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ adataiból.
Ennek nagy részét a heti jogosultság adja, amelyből egyébként kevesebb kelt el a hatodik hónapban, mint tavaly, de az idén bevezetett D2 kategóriába (személyautó 7 fő felett, 3,5 tonnánál könnyebb tehergépkocsi, lakóautó) tartozó autók kétszer annyit fizetnek érte. A költés 4,2 százalékkal emelkedett.
Haviból kevesebbet vettünk, kevesebbet is költöttünk júniusban, de ez mondjuk minden hónapra érvényes.
Érdekes viszont az, amit az éves matricáknál látunk. Ezeket ugye már D1 kategóriában nem volt érdemes megvenni, hiszen a 7 hónapra kihúzzuk 33 460 forinttal a 42 980 helyett. Ennek ellenére még volt 831 olyan autós, aki inkább a kényelmet választotta. Más a helyezet viszont a D2 kategóriával, ahol a havi jogosultság 9560 forint, az éves viszont ugyancsak 42 980. Ennek köszönhetően még júniusban is 1353 D2 éves matricát adtak el. Az összbevétel 74,8 millió forint volt, majdnem négyszer annyi, mint tavaly ilyenkor.
A megyei matrica júniusban 271,7 millió forintot hozott, ez közel 64 ezer darabot jelent, zömmel a D1 kategóriából.
Az első félévben ezzel úgy állunk, hogy 27 milliárdot költöttünk, összesen matricára 6,9 milliárddal többet a tavalyi első félévi 20,1 milliárdnál. Ez 34,2 százalékos növekedés.
Persze nem lehet ezt a teljes összeget az új szabályozás számlájára írni. A gazdaság növekszik, több autót veszünk, többet nyaralunk, többet vásárolunk, vagyis mindenképpen emelkednie kellett volna a forgalomnak, csak közel sem ennyivel.
Bár a nyárból két hónap még hátravan, a június ismeretében kis esély mutatkozik arra, hogy ez a hátrány lefaragható legyen, vagyis a végén megyei matrica ide, vagy oda, a fizetős utak kiterjesztésével csak többet sikerült kihúzni az autósok tárcájából.
Szász Péter
mfor.hu