3p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Alig másfél évvel ezelőtt az e-gazdaságban még egymást követték a cégegyesítések. Az internetes cégek tőzsdei korrekciója után a nagy összeborulások is átértékelődtek.

Kevésbé tűnik kiegyensúlyozottnak a B2C vállalkozások és az internetes portálok kapcsolata. Az ilyen házasságokban elsősorban a portálok találták meg számításaikat. Míg a piac meglehetősen közömbösen figyelte ezeknek a kapcsolatoknak az alakulását, a portálokkal szövetkező tartalomszolgáltatóknak és kereskedőknek harmadánál is kevesebben érték el kitűzött céljaikat. A kudarcok oka elsősorban az egyesülések motivációjában kereső. A tőzsdére készülő cégeknél a forgalom növelésének hatékony (viszont sokszor meglehetősen költséges) módja volt a nagy portálokkal való egyesülés. Sok ilyen kapcsolat azonban tévesnek bizonyult. A rosszul megválasztott partner, az össze nem illő struktúrák több kárt okoztak, mint amennyi előnnyel jártak.

A B2B konzorciumok és piacterek kialakulásának első hullámát a piac a tőzsdei árak gyors növekedésével jutalmazta. A biztató kezdés után azonban rosszra fordultak a dolgok. 1999. végéig a McKinsey által vizsgált cégeknek mindössze 29 százaléka volt képes elérni a kitűzött céljait. A nagy sietségben, nemegyszer rekordidő alatt végrehajtott egyesülések általában mindhárom klasszikus hibába beleestek:


  • Túlságosan nagyravágyó célokat tűztek ki maguk elé. A B2B egyesülések második hullámának sikeres cégei mind szűkebb területre koncentráltak.


  • A kereskedéshez szükséges kritikus tömeg elérése érdekében a legtöbb B2B vállalkozás partnereket von be. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ezek a társak nem vesznek eléggé részt a kereskedésben. A a megfelelő likviditás és tőke hiányában az ilyen piacterek nem képesek önálló működésre. A passzív partnerség helyett egyes résztvevők teljesítmény szerinti ösztönzése mozgásba lendítheti az üzletet. Felmérések szerint a passzív partnerek fele más piactér munkájában is részt vesz, viszont az aktív partnereknek csak 10 százaléka "hűtlen".


  • A szerződésben rögzített közös vezetés irányíthatatlanná tette a céget. A kutatások azt bizonyítják, hogy ezen a területen sem vezet jóra az egyenlősdi. Az eddigi tapasztalatok szerint vagy a B2B vállalkozás külön cégbe való kihelyezése, vagy pedig a nagyobbik, domináns cég vezető szerepének elismerése segít.

A felsorolt hibák, problémák ellenére látható, hogy a B2B, B2C, vagy akár a hibrid piacok területén az egyesülés továbbra is a stratégia bonyolult, de szükséges része marad. A korábbi kudarcokból tanulva a cégek a jövőben sikeresebben szállhatnak be a versenybe.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!