2001. május 14. 11:00

Alig másfél évvel ezelőtt az e-gazdaságban még egymást követték a cégegyesítések. Az internetes cégek tőzsdei korrekciója után a nagy összeborulások is átértékelődtek.

Kevésbé tűnik kiegyensúlyozottnak a B2C vállalkozások és az internetes portálok kapcsolata. Az ilyen házasságokban elsősorban a portálok találták meg számításaikat. Míg a piac meglehetősen közömbösen figyelte ezeknek a kapcsolatoknak az alakulását, a portálokkal szövetkező tartalomszolgáltatóknak és kereskedőknek harmadánál is kevesebben érték el kitűzött céljaikat. A kudarcok oka elsősorban az egyesülések motivációjában kereső. A tőzsdére készülő cégeknél a forgalom növelésének hatékony (viszont sokszor meglehetősen költséges) módja volt a nagy portálokkal való egyesülés. Sok ilyen kapcsolat azonban tévesnek bizonyult. A rosszul megválasztott partner, az össze nem illő struktúrák több kárt okoztak, mint amennyi előnnyel jártak.

A B2B konzorciumok és piacterek kialakulásának első hullámát a piac a tőzsdei árak gyors növekedésével jutalmazta. A biztató kezdés után azonban rosszra fordultak a dolgok. 1999. végéig a McKinsey által vizsgált cégeknek mindössze 29 százaléka volt képes elérni a kitűzött céljait. A nagy sietségben, nemegyszer rekordidő alatt végrehajtott egyesülések általában mindhárom klasszikus hibába beleestek:


  • Túlságosan nagyravágyó célokat tűztek ki maguk elé. A B2B egyesülések második hullámának sikeres cégei mind szűkebb területre koncentráltak.


  • A kereskedéshez szükséges kritikus tömeg elérése érdekében a legtöbb B2B vállalkozás partnereket von be. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ezek a társak nem vesznek eléggé részt a kereskedésben. A a megfelelő likviditás és tőke hiányában az ilyen piacterek nem képesek önálló működésre. A passzív partnerség helyett egyes résztvevők teljesítmény szerinti ösztönzése mozgásba lendítheti az üzletet. Felmérések szerint a passzív partnerek fele más piactér munkájában is részt vesz, viszont az aktív partnereknek csak 10 százaléka "hűtlen".


  • A szerződésben rögzített közös vezetés irányíthatatlanná tette a céget. A kutatások azt bizonyítják, hogy ezen a területen sem vezet jóra az egyenlősdi. Az eddigi tapasztalatok szerint vagy a B2B vállalkozás külön cégbe való kihelyezése, vagy pedig a nagyobbik, domináns cég vezető szerepének elismerése segít.

A felsorolt hibák, problémák ellenére látható, hogy a B2B, B2C, vagy akár a hibrid piacok területén az egyesülés továbbra is a stratégia bonyolult, de szükséges része marad. A korábbi kudarcokból tanulva a cégek a jövőben sikeresebben szállhatnak be a versenybe.