Alapvető változások zajlanak a csomagolás területén, s világszerte előtérbe kerülnek a környezetbarát technológiák és megoldások. Ennek legnyilvánvalóbb jele a hullámkarton csomagolóanyagok, így a kartondobozok térhódítása. A világ hullámkartongyártó vállalatai ma már együttvéve évente 43,4 milliárd négyzetméternyi hullámkarton csomagolást termelnek, amely nagyobb felületet lenne képes lefedni, mint Svájc teljes területe.
A kedvező folyamatot erősíti, hogy a legnagyobb ökológiai lábnyomot hagyó iparágakban is terjed a zöld csomagolások felhasználása. Így ma már az élelmiszerek csomagolásának körülbelül 40 százaléka készül hullámkartonból, egyszerre csökkentve a csomagolóanyagok okozta környezetterhelést, valamint az élelmiszerek pazarlását.
Európai uniós szinten évente közel 90 millió tonna élelmiszer kerül a kukákba. Így a megtermelt élelmiszerek közel egyharmada válik hulladékká, anélkül, hogy felhasználták volna. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a - környezetvédő szervezetek által sokat bírált - élelmiszeripari vállalatok olyan csomagolószereket használjanak, amelyek egyszerre képesek megvédeni a terméket a szállítás és értékesítés során a különböző fizikai sérülésektől, frissen tartani azt, valamint a fogyasztói igényeknek és a környezetvédelmi szempontoknak is megfelelni.
A hullámkarton csomagolóanyagok 85 százalékban hasznosított másodnyersanyagból készülnek. Emellett a papírdobozok, csomagolópapírok leselejtezésüket követően – a szelektív hulladékgyűjtés alkalmazása esetén - 100 százalékban újrahasznosíthatóak.
A papír csomagolószerek alacsony tömegének köszönhetően alapvetően kisebb a szállítás okozta környezetterhelés is, s ennek révén csökkenthetőek a logisztikai költségek. Egy műanyag kiszerelésben forgalomba hozott 10 kilogrammos gyümölcsös rekesz esetén a teljes tömegből 1,9 kilogrammot tesz ki a műanyag láda, amely a szállított tömeg 19 százalékának felel meg. Ezzel szemben egy hasonló funkcióval rendelkező papírrekesz tömege alig 0,6 kilogramm. Ebben az esetben tehát a szállítmány tömegének sokkal nagyobb részét, 94 százalékát teheti ki maga a termék. A fenntarthatósági szempontok előtérbe kerülését mutatják a felhasználói oldal vállalatai között végzett felmérések is.