A tárcavezető elmondta: az állam csupán 34 százalékot kíván megtartani, a kisebbségi részesedés megfelelő volna a vállalat ellenőrzéséhez. A tervezett privatizáció többek érdeklődését felkeltette "a szomszédos országokban" - tette hozzá Ján Figel, konkrét cégek megnevezése nélkül.
Az új többségi tulajdonostól modernizációt, a szükséges fejlesztések elvégzését várja a pozsonyi vezetés. Az állami cég a válság miatt az utóbbi időben veszteséges volt, de Szlovákia földrajzi adottságai, régiós központi helyzete kiváló lehetőségeket biztosít számára.
A ZSSK Cargo Slovakia iránt érdeklődő befektetőkről a miniszter nem árult el részleteket. Az azonban ismert, hogy a Rail Cargo Austria, az osztrák nemzeti vasúttársaság árufuvarozási cége - amely a magyar MÁV Cargo tulajdonosa is - egyszer már pályázott a szlovák vállalatra. A 2006-os privatizációs pályázaton az osztrák induló az első helyen végzett, az eljárást azonban a Robert Fico vezette baloldali ellenzék - a későbbi kormány - nyomására leállították. Pedig ezzel Szlovákia lett volna az első kelet-európai ország, ahol magánosítják az állami vasúti teherszállító vállalatot.
A pénteken ismertetett tervek szerint a szlovák kormány egy sor további intézkedésre is készül a vasútnál. Egyebek mellett létszámcsökkentés, szárnyvonal-bezárás és jegyáremelés következhet. Három éven belül ötezer munkahely szűnhet meg, és 124 kilométernyi vasútvonalon állhat le végleg a közlekedés.
A három szlovák állami vasúti társaság - a személyszállítással, a teherfuvarozással és a karbantartással foglalkozó cég - jelenleg összesen 32 ezer embernek ad munkát.
MTI