4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rohamosan növekvő kereslet, megugró árak, lassan nyereségessé váló működés - röviden ez jellemezte a légiszállítási szektor idei évét a 2009-es esztendő mélyrepülése után. Bár a második félévben már némileg alábbhagyott a szárnyalás, szakértők továbbra is jelentős áremelkedéssel és enyhén bővülő forgalommal számolnak – hogy ebből mi válik valóra, az már a világgazdasági folyamatok függvénye. Mfor.hu háttér.

Az első félévet jellemző kiugró bővülés után némileg szelídült a növekedés üteme a légiszállítás piacán - legalábbis ez derül ki a legfrissebb hazai és nemzetközi statisztikákból.

Feleződött a bővülés üteme 

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) november végi közleménye szerint októberben 14,4 százalékos pluszt produkált a piac árutonna-kilométerben mérve 2009 októberéhez képest - ez a szeptemberi 15,5 és az augusztusi 19,6 százalékos pluszhoz viszonyítva enyhe lassulást, a tavaszi 26-28 százalékos növekedéshez képest pedig már a növekedés ütemének feleződését jelzi.

Októberben egyébként csupán a közel-keleti és az ázsiai-óceániai régió volt képes az iparági átlag feletti  teljesíteni (22,7, illetve 14.9 százalék), Európának és Észak-Amerikának be kellett érnie 12 százalék körüli plusszal.  

A bővülés lassulását jelzik a Budapest Airport számai is. Ferihegyen az első háromnegyed évben összesen 48,3 ezer tonna árut kezeltek, ami 25 százalékkal magasabb 2009 hasonló időszakának értékénél - az első hat hónapban még 29 százalékos növekedést jegyeztek fel.

Megteltek a raktárak

A bővülés ütemének egyértelmű mérséklődése többek között arra vezethető vissza, hogy a tavalyi krízisévben kiürült raktárak nagy részét az év első felében sikerült feltölteni. Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy a válság mélypontján, 2009 elején rendkívül alacsony volt a forgalom, tehát ahhoz képest nem volt nehéz komoly növekedést elérni, mondta el az mfor.hu-nak Kasznár Péter, a DHL Global Forwarding légi szállítmányozási igazgatója.

Giovanni Bisignani, az IATA vezetője szerint 2009 az iparág történetének legrosszabb éve volt. Globális szinten az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmény tíz százalékkal esett 2008-hoz képest, Ferihegyen pedig 13 százalékkal 54 ezer tonnára zuhant a postai küldemények forgalma.

Ehhez képest biztató, hogy a keresletnek mostanra sikerült elérnie a válság előtti, 2008 eleji szintet, ami a világgazdaság újbóli fellendülésének, a legnagyobb ügyfélnek számító nagy ipari cégek termékei iránti kereslet növekedésének köszönhető. "Sokkal jobb állapotban vagyunk most, mint voltunk egy éve” - összegezte a helyzetet november végén az IATA főnöke.

Elszálltak az árak

A dinamikusan bővülő kereslet miatt a légi fuvardíjak is megugrottak: a DHL szakembere szerint júliusban például átlagban több mint húsz százalékkal voltak magasabbak 2009 hasonló időszakához képest, a január-júliusi időszakban pedig 17 százalékkal drágultak a tarifák.

A nagymértékű áremelés miatt olykor feszültség alakult ki a szállítók és az ügyfelek között, és megnőtt az üzletvesztés kockázata is, tette hozzá Kasznár Péter. Pozitívum viszont, hogy a szállítmányozóknak sikerült csökkenteni veszteségeiket, a légitársaságok pedig - a tavalyi nyolcmilliárd dollárt meghaladó mínusz után - összességében már csaknem kilencmilliárd dolláros profittal zárják 2010-et az IATA legutóbbi előrejelzése szerint.

Még fenyeget a W            

A jövő évvel kapcsolatban egyelőre óvatosan fogalmaznak a szakemberek. "A világgazdasági folyamatok függvénye, hogy a mostani szintről milyen irányba mozdulunk el. Az Egyesült Államok egyre több pénzt mozgósít gazdasága fellendítésére, Ázsia - Japán kivételével - gyors növekedést vár, Európa viszont szorosabbra húzza a nadrágszíjat az euró krízisének folytatódásával” - mondta Bisignani.

Az IATA főnöke szerint a szektorbeli kilátások mindennek nevezhetőek, csak éppen tisztának nem - ezzel együtt úgy véli, hogy erősödnek majd a pozitív folyamatok.                       

A DHL szakembere szerint a piac, a múltban megszokottól eltérően, rendkívül hektikusan váltakozhat - a "W" alakú recesszió veszélye még 2011 első felében is fennáll az iparágban.

A cégek a nyereségesség elérése, illetve fenntartása érdekében csak óvatosan bővítik majd kapacitásaikat, valamint tovább emelik díjaikat - Kasznár Péter úgy véli, további mintegy tíz-húsz százalékos drágulásra kell felkészülni.

W. B.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!