Az első félévet jellemző kiugró bővülés után némileg szelídült a növekedés üteme a légiszállítás piacán - legalábbis ez derül ki a legfrissebb hazai és nemzetközi statisztikákból.
Feleződött a bővülés üteme
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) november végi közleménye szerint októberben 14,4 százalékos pluszt produkált a piac árutonna-kilométerben mérve 2009 októberéhez képest - ez a szeptemberi 15,5 és az augusztusi 19,6 százalékos pluszhoz viszonyítva enyhe lassulást, a tavaszi 26-28 százalékos növekedéshez képest pedig már a növekedés ütemének feleződését jelzi.
Októberben egyébként csupán a közel-keleti és az ázsiai-óceániai régió volt képes az iparági átlag feletti teljesíteni (22,7, illetve 14.9 százalék), Európának és Észak-Amerikának be kellett érnie 12 százalék körüli plusszal.
A bővülés lassulását jelzik a Budapest Airport számai is. Ferihegyen az első háromnegyed évben összesen 48,3 ezer tonna árut kezeltek, ami 25 százalékkal magasabb 2009 hasonló időszakának értékénél - az első hat hónapban még 29 százalékos növekedést jegyeztek fel.
Megteltek a raktárak
A bővülés ütemének egyértelmű mérséklődése többek között arra vezethető vissza, hogy a tavalyi krízisévben kiürült raktárak nagy részét az év első felében sikerült feltölteni. Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy a válság mélypontján, 2009 elején rendkívül alacsony volt a forgalom, tehát ahhoz képest nem volt nehéz komoly növekedést elérni, mondta el az mfor.hu-nak Kasznár Péter, a DHL Global Forwarding légi szállítmányozási igazgatója.
Giovanni Bisignani, az IATA vezetője szerint 2009 az iparág történetének legrosszabb éve volt. Globális szinten az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmény tíz százalékkal esett 2008-hoz képest, Ferihegyen pedig 13 százalékkal 54 ezer tonnára zuhant a postai küldemények forgalma.
Ehhez képest biztató, hogy a keresletnek mostanra sikerült elérnie a válság előtti, 2008 eleji szintet, ami a világgazdaság újbóli fellendülésének, a legnagyobb ügyfélnek számító nagy ipari cégek termékei iránti kereslet növekedésének köszönhető. "Sokkal jobb állapotban vagyunk most, mint voltunk egy éve” - összegezte a helyzetet november végén az IATA főnöke.
Elszálltak az árak
A dinamikusan bővülő kereslet miatt a légi fuvardíjak is megugrottak: a DHL szakembere szerint júliusban például átlagban több mint húsz százalékkal voltak magasabbak 2009 hasonló időszakához képest, a január-júliusi időszakban pedig 17 százalékkal drágultak a tarifák.
A nagymértékű áremelés miatt olykor feszültség alakult ki a szállítók és az ügyfelek között, és megnőtt az üzletvesztés kockázata is, tette hozzá Kasznár Péter. Pozitívum viszont, hogy a szállítmányozóknak sikerült csökkenteni veszteségeiket, a légitársaságok pedig - a tavalyi nyolcmilliárd dollárt meghaladó mínusz után - összességében már csaknem kilencmilliárd dolláros profittal zárják 2010-et az IATA legutóbbi előrejelzése szerint.
Még fenyeget a W
A jövő évvel kapcsolatban egyelőre óvatosan fogalmaznak a szakemberek. "A világgazdasági folyamatok függvénye, hogy a mostani szintről milyen irányba mozdulunk el. Az Egyesült Államok egyre több pénzt mozgósít gazdasága fellendítésére, Ázsia - Japán kivételével - gyors növekedést vár, Európa viszont szorosabbra húzza a nadrágszíjat az euró krízisének folytatódásával” - mondta Bisignani.
Az IATA főnöke szerint a szektorbeli kilátások mindennek nevezhetőek, csak éppen tisztának nem - ezzel együtt úgy véli, hogy erősödnek majd a pozitív folyamatok.
A DHL szakembere szerint a piac, a múltban megszokottól eltérően, rendkívül hektikusan váltakozhat - a "W" alakú recesszió veszélye még 2011 első felében is fennáll az iparágban.
A cégek a nyereségesség elérése, illetve fenntartása érdekében csak óvatosan bővítik majd kapacitásaikat, valamint tovább emelik díjaikat - Kasznár Péter úgy véli, további mintegy tíz-húsz százalékos drágulásra kell felkészülni.
W. B.