Feleslegesnek és elégtelennek bizonyult a SAPARD Hivatal elmúlt egyévi munkája. Legalábbis erről tanúskodik az a földművelésügyi miniszternek előterjesztett javaslat, amely visszaadná a program lebonyolítását az Agrárintervenciós Központnak -- értesült a Világgazdaság. A központtól pontosan egy évvel ezelőtt került a program az FVM főosztályához, Szabadi Béla akkori politikai államtitkár felügyelete alá.
Magyarország "kidobott egy évet" a SAPARD-programból azzal, hogy a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) erre a célra alakított főosztályára (SAPARD Hivatal) bízta az intézményrendszer kialakítását. Most maga a SAPARD Hivatal javasolja azt a földművelésügyi miniszternek, hogy a program lebonyolítását kapja vissza az Agrárintervenciós Központ (AIK) -- értesült a Világgazdaság. Az AIK-tól pontosan egy évvel ezelőtt vette el az FVM a SAPARD Ügynökség szerepét. Akkor a lépést Tamás Károly akkori közigazgatási államtitkár azzal indokolta, hogy az EU késett a pénzügyi szabályzat megalkotásával. "Amennyiben az FVM lesz a kifizető ügynökség, akkor fel lehet gyorsítani a folyamatokat" -- mondta. Mint arról többször beszámoltunk, a 2000. évi tízmilliárd forint (38 millió euró) SAPARD-segélyt ebben az évben már biztosan nem kapja meg Magyarország. Ennek legfőbb oka, hogy eddig -- bár az EU elvárásai már 1999 óta ismertek -- az alapvető feltételeket sem sikerült megteremteni ahhoz, hogy az EU akkreditálja az intézményrendszert.
A javaslat előterjesztését valószínűleg az EU Bizottság szakértőinek kedvezőtlen véleménye indukálta. (A bizottság képviselői a múlt hét elején tájékozódtak a SAPARD-programot lebonyolító intézményrendszer helyzetéről.) Legutóbbi, novemberi látogatásuk óta egyetlen lépést értékeltek előrelépésnek, azt, hogy az önértékelésre felkérték az Arthur Andersen könyvvizsgáló céget.
Továbbra sincs megoldva azonban a SAPARD Hivatal függetlensége, amely pedig alapvető EU-követelmény. Hiszen a hivatal közigazgatásilag az FVM egyik főosztálya, humán erőforrásban és költségvetésében a minisztériumtól függ. A hivatal vezetője például egyetlen döntést sem hozhatott meg Szabadi Béla egykori politikai államtitkár jóváhagyása nélkül. Ezzel szemben az AIK, bár az FVM intézménye, önállóan gazdálkodik.
Az EU most is elégtelennek minősítette a jogszabályi hátteret. Eddig ugyanis egyetlenegy rendeletet sem alkottak, még a SAPARD-tervet és az EU-val kötött pénzügyi megállapodásokat sem adaptálták. Ebből a szempontból is előnyösebb helyzetben volt tavaly az AIK, ugyanis a SAPARD-programban betöltött szerepét még 1999 végén kormányrendeletben rögzítették.
Az unió kifogásolja azt is, hogy még mindig nincs megállapodás a delegált szervekkel, vagyis a hét (régiónként egy) FVM-hivatallal. A személyi feltételeket, a képzettséget is hiányosnak találta az unió. Bár felvettek a minisztériumi hivatalokba 11-11 embert, ez nem elég. Magyarország ugyanis a SAPARD-tervben nyolc intézkedést, vagyis nyolc olyan programot jelölt meg, amelyen EU-s pénzek nyerhetők el. Erre kevés a 11 fő. Továbbra sem megfelelő az informatikai rendszer sem.
Az Európai Unió már nem bízik abban, hogy a folyamatok felgyorsíthatók. Ezért azt javasolta, hogy csökkentsék a nyolc intézkedést, és Magyarország kérjen részleges akkreditációt. A SAPARD-program tétje ugyanis nem csak az, hogy elvész évente tízmilliárd forint. Ez egy betanulóprogram. A SAPARD ugyanis úgy működik, mint az EU belső támogatási rendszere. Ha Magyarország az előcsatlakozási alap intézmény- és kifizetőrendszerét sem tudja felépíteni, akkor az EU támogatási rendszerének átvételére sem lesz képes. Ez pedig az ország csatlakozását veszélyezteti -- hangoztatták az EU szakértői.
Eltékozolt év
Feleslegesnek és elégtelennek bizonyult a SAPARD Hivatal elmúlt egyévi munkája. Legalábbis erről tanúskodik az a földművelésügyi miniszternek előterjesztett javaslat, amely visszaadná a program lebonyolítását az Agrárintervenciós Központnak.