4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A válság miatt a vállalatok nagy része pánikba esett, és költségeket vont meg minden fronton. Pedig a mostani helyzetben éppen új piacokat kellene szerezni, és a marketingben, értékesítésben erősíteni. Ennek ellenére épp ezen a területen spóroltak elsők között a cégek. A drasztikus leépítés eszközéhez is csak akkor kellene nyúlni, ha nagyon nagy baj van.

A hazai cégvezetők nem jók válságkezelésben

Miután megjelent Magyarországon a válság, sok cég pánikba esett, és költségmegvonással élt minden fronton ott is, ahol nem volt helyes, például a marketingben. Pedig éppen a piaci kommunikációban kell ilyenkor erősíteni, és ha a válság előtt tízből öt tárgyalás volt sikeres, utána viszont csak egy, akkor növelni kell ezek számát – mondta a TESK Cégvezetői Reggelijén Gera László, a tanácsadói cég munkatársa.

Szerinte éppen a visszahúzódás okozhatja most egy cég vesztét, ezzel szemben helyesebb magatartás a „jövőbe támadás”. A vállalkozások megpróbálnak mindenhol spórolni, de így nem lehet növekedni, hiszen éppen a bevételt kellene gyarapítani, ami így biztosan nem fog sikerülni.

Ehelyett egy átgondoltabb marketingre van ilyenkor szükség, bár nyilván ennek anyagi korlátai lehetnek. Ilyenkor megoldást jelenthet a kis cégeknek a direkt marketing. Elkezdhetnek egy címlistát építeni, amelynek érdekében érdemes elkérni az ügyfelektől e-mail címüket. Így közvetlenül el tudják érni a vevőiket, akik számára kedvező akciókkal tudják hirdetni termékeiket.

Nem biztos, hogy jó megoldás leépíteni

A drasztikus leépítések szintén nem vezetnek sehova, hacsak nincs tényleg óriási bajban egy cég például a megrendelések visszaesése miatt. Ha nem erről van szó, akkor fel kell tenni a kérdést, hogy jogos volt-e korábban annyi embert foglalkoztani, hiszen ha nincs rájuk szükség, akkor valószínűleg felesleges volt a munkájuk.

Persze a mostani válság során tapasztalható a munkaerőpiacon egyfajta egészséges tisztulás, ami rendben is van, de gondolkodás nélkül nem szabad elküldeni embereket. Ehelyett éppen az új piacok teremtése legyen a cél, amely normális működés esetén nem képzelhető el kevesebb emberrel.

A válságnak van egy pozitív hozadéka is a cégvezetőket illetően, mégpedig az, hogy elkezdtek tudatosabban működni, tanulni és ma már sokkal inkább a hatékonyságra helyezik a hangsúlyt. Sok cég most döbbedt rá, szükség van arra, hogy felmérjék a munkatársak teljesítményét, hatékonyabb értékesítési és marketing stratégiát fejlesszenek ki és fejlesszék a belső struktúrát.

Van még mit tanulnunk válságkezelés terén

Gera László a Menedzsment Fórumnak nyilatkozva úgy vélte, Magyarországon sajnos még van mit tanulniuk a cégvezetőknek, ami a válságkezelést illeti. Tapasztalata szerint a legtöbb vállalkozásnak nincs átgondolt politikája, ami abból is eredhet, hogy nálunk még nincs nagy kultúrája a cégvezetésnek.

Szerinte a kis- és középvállalkozásoknak és a nagyobb, nemzetközi hátterű cégeknek, multinacionális vállalatoknak hasonlóképpen kell reagálniuk a helyzetre: új piacokat kell teremteni, hatékonyabbá kell tenni az értékesítést és átszervezni a belső struktúrákat. Bár kétségtelen, hogy a nagyobb társaságok most könnyebb helyzetben vannak, hiszen sok kicsi a túlélésért küzd, míg a nagyobbak sok esetben éppen azt látják, hogy a konkurenciájuk ráerősít, ezért ők is ugyanezt teszik, hiszen a versenyben nem szeretnének lemaradni.

Minden válság véget ér egyszer, de nem mindegy, hogy azalatt mit teszünk – hívta fel a figyelmet a szakember. Mint mondta, a krízis egy jel, hogy valamin változtatni kell, és a cégvezetők nagy része pontosan tisztában van azzal, hogy min szükséges módosítani, és hogy miben voltak hiányosságai, amin feltétlenül javítani kell.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!