Miután megjelent Magyarországon a válság, sok cég pánikba esett, és költségmegvonással élt minden fronton ott is, ahol nem volt helyes, például a marketingben. Pedig éppen a piaci kommunikációban kell ilyenkor erősíteni, és ha a válság előtt tízből öt tárgyalás volt sikeres, utána viszont csak egy, akkor növelni kell ezek számát – mondta a TESK Cégvezetői Reggelijén Gera László, a tanácsadói cég munkatársa.
Szerinte éppen a visszahúzódás okozhatja most egy cég vesztét, ezzel szemben helyesebb magatartás a „jövőbe támadás”. A vállalkozások megpróbálnak mindenhol spórolni, de így nem lehet növekedni, hiszen éppen a bevételt kellene gyarapítani, ami így biztosan nem fog sikerülni.
Ehelyett egy átgondoltabb marketingre van ilyenkor szükség, bár nyilván ennek anyagi korlátai lehetnek. Ilyenkor megoldást jelenthet a kis cégeknek a direkt marketing. Elkezdhetnek egy címlistát építeni, amelynek érdekében érdemes elkérni az ügyfelektől e-mail címüket. Így közvetlenül el tudják érni a vevőiket, akik számára kedvező akciókkal tudják hirdetni termékeiket.
Nem biztos, hogy jó megoldás leépíteni
A drasztikus leépítések szintén nem vezetnek sehova, hacsak nincs tényleg óriási bajban egy cég például a megrendelések visszaesése miatt. Ha nem erről van szó, akkor fel kell tenni a kérdést, hogy jogos volt-e korábban annyi embert foglalkoztani, hiszen ha nincs rájuk szükség, akkor valószínűleg felesleges volt a munkájuk.
Persze a mostani válság során tapasztalható a munkaerőpiacon egyfajta egészséges tisztulás, ami rendben is van, de gondolkodás nélkül nem szabad elküldeni embereket. Ehelyett éppen az új piacok teremtése legyen a cél, amely normális működés esetén nem képzelhető el kevesebb emberrel.
A válságnak van egy pozitív hozadéka is a cégvezetőket illetően, mégpedig az, hogy elkezdtek tudatosabban működni, tanulni és ma már sokkal inkább a hatékonyságra helyezik a hangsúlyt. Sok cég most döbbedt rá, szükség van arra, hogy felmérjék a munkatársak teljesítményét, hatékonyabb értékesítési és marketing stratégiát fejlesszenek ki és fejlesszék a belső struktúrát.
Van még mit tanulnunk válságkezelés terén
Gera László a Menedzsment Fórumnak nyilatkozva úgy vélte, Magyarországon sajnos még van mit tanulniuk a cégvezetőknek, ami a válságkezelést illeti. Tapasztalata szerint a legtöbb vállalkozásnak nincs átgondolt politikája, ami abból is eredhet, hogy nálunk még nincs nagy kultúrája a cégvezetésnek.
Szerinte a kis- és középvállalkozásoknak és a nagyobb, nemzetközi hátterű cégeknek, multinacionális vállalatoknak hasonlóképpen kell reagálniuk a helyzetre: új piacokat kell teremteni, hatékonyabbá kell tenni az értékesítést és átszervezni a belső struktúrákat. Bár kétségtelen, hogy a nagyobb társaságok most könnyebb helyzetben vannak, hiszen sok kicsi a túlélésért küzd, míg a nagyobbak sok esetben éppen azt látják, hogy a konkurenciájuk ráerősít, ezért ők is ugyanezt teszik, hiszen a versenyben nem szeretnének lemaradni.
Minden válság véget ér egyszer, de nem mindegy, hogy azalatt mit teszünk – hívta fel a figyelmet a szakember. Mint mondta, a krízis egy jel, hogy valamin változtatni kell, és a cégvezetők nagy része pontosan tisztában van azzal, hogy min szükséges módosítani, és hogy miben voltak hiányosságai, amin feltétlenül javítani kell.
Kovács Zita