A világ árukereskedelmének 90 százalékát bonyolítják le tengeri áruszállítással. A Harpex-index, amely a konténerhajók 8 osztályának keresletét méri hetente, 439 pontra emelkedett a március 25-én végződött héten, 40 százalékkal ugrott meg az év eleje óta. Bizonyos esetekben már egy hónapra növekedett a megrendelés és a teljesítés közötti idő, mert nincs elegendő mennyiségű konténer a kereslet kielégítéséhez.
A szabványméretű konténerek szűkös kínálata annak a következménye, hogy a tengeri szállítmányozók leépítették túlkapacitásaikat, ráadásul néhány szállítmányozó, köztük az egyik legnagyobb, a dél-koreai Hanjin Shipping Co. tengerhajózási vállalat csődbe ment. A tengeri szállítmányozás árának emelkedése azonban azt jelzi, hogy a globális kereskedelem élénkül az utóbbi évek nyomott növekedése után.
A világ legnagyobb konténerszállítója, a dán Moller-Maersk arra számít, hogy idén 2-4 százalékkal emelkedik a világpiaci kereslet a konténerek iránt, szemben a tavalyi 1,5-2 százalékkal. A három legnagyobb ázsiai gazdaság - Japán, Kína és India - a vártnál erősebb mértékben növekedett az első negyedévben. A Kelet-Ázsiából, ideértve Japánt, Dél-Koreát, Tajvant és Szingapúrt, induló exportszállítások volumene februárban több mint 5 százalékkal növekedett 2016. azonos hónapjához képest, miközben Európa és az Egyesült Államok gazdasága is nagyobb sebességre kapcsolt.
Ezek a hajók nem konténereket, hanem milliomoskat szállítanak
Jóllehet a Harpex-index 2015 októbere óta a legmagasabb szintre jutott, még mindig messze áll az utóbbi öt év rekordjától, a 2015 júniusában elért 646 ponttól, illetve a mindenkori maximumától, a 2005-ős 1839 ponttól. A hajókonténeres szállítás még nem került ki a gödörből, de a konszolidáció erősödése egy stabilabb ágazatot eredményezhet idén - vélte Rene Pedersen, a Moller-Maersk szingapúri képviselője.
A Harpex-indexet 2004 óta számolják, de az adatbázisok alapján visszamenőleg ki lehet számolni értékét 1986-ig.
MTI