A vásárlási helyszínek megválasztásakor az áru frissessége, az árszínvonal és a választék továbbra is fontos szempontok, de megnőtt annak a jelentősége, hogy az adott bolt vagy lánc milyen akciókat és promóciókat kínál.
A GfK szerint jelentősen megnőtt a vásárlás előtti informálódás szerepe, egyre többen tanulmányozzák például a kereskedelmi láncok reklámújságait, s ez a tendencia igaz a magasabb jövedelemmel rendelkező társadalmi csoportokra is.
A piackutató közleménye szerint a GfK Hungária közreműködésével készült, 11 ország adatait magába foglaló felmérés alapján globálisan is kimutatható a vásárlási alkalmak számának csökkenése. A kevesebb vásárlási alkalom egyben azt is jelenti, hogy csökken az alkalomszerű, úgynevezett impulzus vásárlások aránya.
A vásárlási gyakoriság csökkenése egyben azt is jelenti, hogy a háztartások által látogatott boltok köre bővült, egy-egy jó ajánlat kedvéért hajlandók messzebbre is elmenni, a kényelem kevésbé játszik szerepet a döntésben.
A GfK szerint mindezek hatására csökken a boltok iránti lojalitás, vagyis jobban szétaprózódik a boltok között a vásárlók költése.
Korábban a Nielsen piackutató is hasonló véleményt tett közzé, a cég internetes felmérései szerint a magyar fogyasztók 94 százaléka valamilyen módon igyekszik spórolni vásárlásánál, s közülük négyből hárman élnek a kiárusítások és promóciók által kínált lehetőségekkel.
MTI