5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Válság idején is folyamatos fejlesztés szükséges a hazai autóiparban, hiszen a nagy nemzetközi cégek komoly elvárásokat támasztanak beszállítóikkal szemben - derült ki egy pénteki konferencián.

"Innováció, szervezettség, minőségbiztosítás és versenyképes árazás szükséges ahhoz, hogy a magyar autóipari cégek, beszállítók eséllyel induljanak a nemzetközi versenyben, a jelenlegi válságos helyzetben is" - mondta el Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter egy konferencián pénteken Kecskeméten.

A miniszter szerint válság idején, a cégek egymásba, a piaci helyzetbe vetett bizalmának megrendülésekor megnő az állam szerepe. Az állam képes arra, hogy saját bizalmi tőkéjének "kölcsönzésével" megmentsen iparágakat. Bajnai Gordon úgy véli: a magyar export húsz százalékát biztosító, 110 ezer embert foglalkoztató autóipart rendkívül fontos megsegíteni.

A kormány ezért különféle támogatásokkal kíván esélyt biztosítani a hazai cégeknek ahhoz, hogy kihasználhassák a már meglévő és újonnan adódó lehetőségeket az autóiparban. A kormány 1400 milliárd forintos csomagot fogadott el a válság hatásainak enyhítésére, ennek egy nagy része a bankokhoz érkezik, hogy azok hiteleket nyújthassanak a vállalkozóknak. Októbertől ennek nyomán a mikrovállalkozások számára tízmillió forintig érhető el mikrohitel, a nagyobb cégek pedig akár százmilliós támogatott kölcsönt is felvehetnek.

A kormány garantálja a hiteleket

Az Új Magyarország Hitelgarancia program keretében százmillió forintig a hitelek kockázatának nyolcvan százalékát átvállalja a kormány, ezzel ösztönözve a bankokat, hogy ne tartsák meg a pénzt, hanem adják ki azt kölcsönök formájában. A miniszter elmondta, hogy a tervek szerint a százmilliósnál nagyobb hitelek esetében is akár 75 százalékig is át fogja vállalni a kockázatokat a kormány jövőre.

2009-ben beszállítóvá válást segítő támogatások, telephely-fejlesztési és kutatás-fejlesztési pályázatok is indulnak. Ezek elnyeréséhez a korábbiaknál jóval könnyebb feltételek lesznek szükségesek: a korábbi növekedési elvárások helyett az is elég lesz, ha a társaságok megtartják a már meglévő munkahelyeket, emelte ki a miniszter.

A Daimler a legfrissebb nagyberuházó

Eberhard Gloger, a német Daimler AG vezető beszerzési menedzsere a konferencián elmondta, hogy a komoly elvárásokat támasztó autóipari környezet kihívásainak legyőzéséhez a beszállítói kör helyes kezelése a kulcs. Ehhez szigorú teljesítménymérő és visszajelző rendszerre van szükség a potenciális partnerek körében, a Kecskemétre települő német gyártónál elsősorban árazási, minőségi, fejlesztési és logisztikai követelmények vannak.

A kiválasztási folyamat első lépéseként a Daimler az ITD Hungary befektetési és kereskedelemfejlesztési ügynökségen keresztül megkeresi a reménybeli partnert, majd értékeli annak képességeit, megvizsgálja, hogy a cég megfelel-e az ajánlatkérés követelményeinek. Végül Gloger dönt a beszállító felkéréséről.

Mercedes - a mi autónk

A menedzser elmondta azt is, hogy egy egyelőre meg nem nevezett Mercedes-típust kizárólag Kecskeméten fog gyártani a társaság, ehhez 2009 tavaszától keres beszállítókat.

A vállalat júniusban jelentette be, hogy mintegy kétszázmilliárd forintos beruházással Kecskeméten építi fel első kelet-európai gyárát.

A Suzukinál nem számítanak nagy buktára a válság miatt

Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. beszerzési vezetője elmondta, hogy cégénél számítanak kisebb forgalomcsökkenésre a krízis miatt, ez azonban nem lesz jelentős, és nem is fog hosszú ideig tartani - idén 282 ezernél valamivel több Magyarországon eladott autóval számol a cég.

A társaságnak összesen 307 beszállítója van huszonöt országból, ezek csaknem egyharmada (32 százalékuk) magyar vállalkozás. A cégnél cél, hogy ötszáz kilométeres körzeten belül legyenek a partnerek, ami igaz az úgynevezett alacsony költségű országokra (Low Cost Countries, LCC) is, ezért például Romániában, Bulgáriában és Törökországban tervez erősítést a társaság. A vállalat komoly elvárásokat támaszt beszállítóival szemben, jó minőségű árut keresnek versenyképes áron, stabil, bejáratott szállítással.

GM: Óramű pontossággal működjenek a partnerek

Haszon György, a Szentgotthárdon Opel-motorokat és teherautó-váltóberendezéseket gyártó General Motors (GM) Gyári Szolgáltatások Osztályának igazgatója kifejtette, hogy az amerikai tulajdonú cég folyamatos termelésre, kis árukészletek fenntartására és alacsony költségekre törekszik. Ez a beszállítók számára is komoly elvárásokat jelent, folyamatos alkatrészellátás és a sürgős, rendkívüli szállítások hiánya szükséges az olajozott működéshez. Elvárás az egységes csomagolás és a GM által szervezett szállítójárművek és fuvarozó cégek használata is. A Suzukival ellentétben a GM-nél elenyésző a magyar partnerek aránya, a 279 beszállító közül csupán nyolc hazai.

Szereti hazánkat a BMW

A 2007 augusztusában Magyarországon regionális beszerzési irodát nyitott német BMW beszerzési igazgatója, Bernhard Horst szólt arról, hogy irodájuk előretolt harcállásként funkcionál a kelet-európai beszállítók megtalálása terén. A vezető hangsúlyozta, hogy a legnagyobb probléma a magyar partnerek esetében a megfelelő angol nyelvtudás hiánya, ami nagyban megnehezíti a kommunikációt a felek között. Ezzel együtt a BMW messze hazánkban szövetkezik a legtöbb vállalkozással a régión belül. A beszállítókkal szembeni elvárások között szerepel természetesen a magas teljesítmény, valamint a versenyképes árazás, a stabil működés, a saját beszállítói hálózat megfelelő minőségű menedzselése és a felelősségvállalás.

Fokasz Oresztész

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!