"Innováció, szervezettség, minőségbiztosítás és versenyképes árazás szükséges ahhoz, hogy a magyar autóipari cégek, beszállítók eséllyel induljanak a nemzetközi versenyben, a jelenlegi válságos helyzetben is" - mondta el Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter egy konferencián pénteken Kecskeméten.
A miniszter szerint válság idején, a cégek egymásba, a piaci helyzetbe vetett bizalmának megrendülésekor megnő az állam szerepe. Az állam képes arra, hogy saját bizalmi tőkéjének "kölcsönzésével" megmentsen iparágakat. Bajnai Gordon úgy véli: a magyar export húsz százalékát biztosító, 110 ezer embert foglalkoztató autóipart rendkívül fontos megsegíteni.
A kormány ezért különféle támogatásokkal kíván esélyt biztosítani a hazai cégeknek ahhoz, hogy kihasználhassák a már meglévő és újonnan adódó lehetőségeket az autóiparban. A kormány 1400 milliárd forintos csomagot fogadott el a válság hatásainak enyhítésére, ennek egy nagy része a bankokhoz érkezik, hogy azok hiteleket nyújthassanak a vállalkozóknak. Októbertől ennek nyomán a mikrovállalkozások számára tízmillió forintig érhető el mikrohitel, a nagyobb cégek pedig akár százmilliós támogatott kölcsönt is felvehetnek.
A kormány garantálja a hiteleket
Az Új Magyarország Hitelgarancia program keretében százmillió forintig a hitelek kockázatának nyolcvan százalékát átvállalja a kormány, ezzel ösztönözve a bankokat, hogy ne tartsák meg a pénzt, hanem adják ki azt kölcsönök formájában. A miniszter elmondta, hogy a tervek szerint a százmilliósnál nagyobb hitelek esetében is akár 75 százalékig is át fogja vállalni a kockázatokat a kormány jövőre.
2009-ben beszállítóvá válást segítő támogatások, telephely-fejlesztési és kutatás-fejlesztési pályázatok is indulnak. Ezek elnyeréséhez a korábbiaknál jóval könnyebb feltételek lesznek szükségesek: a korábbi növekedési elvárások helyett az is elég lesz, ha a társaságok megtartják a már meglévő munkahelyeket, emelte ki a miniszter.
A Daimler a legfrissebb nagyberuházó
Eberhard Gloger, a német Daimler AG vezető beszerzési menedzsere a konferencián elmondta, hogy a komoly elvárásokat támasztó autóipari környezet kihívásainak legyőzéséhez a beszállítói kör helyes kezelése a kulcs. Ehhez szigorú teljesítménymérő és visszajelző rendszerre van szükség a potenciális partnerek körében, a Kecskemétre települő német gyártónál elsősorban árazási, minőségi, fejlesztési és logisztikai követelmények vannak.
A kiválasztási folyamat első lépéseként a Daimler az ITD Hungary befektetési és kereskedelemfejlesztési ügynökségen keresztül megkeresi a reménybeli partnert, majd értékeli annak képességeit, megvizsgálja, hogy a cég megfelel-e az ajánlatkérés követelményeinek. Végül Gloger dönt a beszállító felkéréséről.
Mercedes - a mi autónk
A menedzser elmondta azt is, hogy egy egyelőre meg nem nevezett Mercedes-típust kizárólag Kecskeméten fog gyártani a társaság, ehhez 2009 tavaszától keres beszállítókat.
A vállalat júniusban jelentette be, hogy mintegy kétszázmilliárd forintos beruházással Kecskeméten építi fel első kelet-európai gyárát.
A Suzukinál nem számítanak nagy buktára a válság miatt
Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. beszerzési vezetője elmondta, hogy cégénél számítanak kisebb forgalomcsökkenésre a krízis miatt, ez azonban nem lesz jelentős, és nem is fog hosszú ideig tartani - idén 282 ezernél valamivel több Magyarországon eladott autóval számol a cég.
A társaságnak összesen 307 beszállítója van huszonöt országból, ezek csaknem egyharmada (32 százalékuk) magyar vállalkozás. A cégnél cél, hogy ötszáz kilométeres körzeten belül legyenek a partnerek, ami igaz az úgynevezett alacsony költségű országokra (Low Cost Countries, LCC) is, ezért például Romániában, Bulgáriában és Törökországban tervez erősítést a társaság. A vállalat komoly elvárásokat támaszt beszállítóival szemben, jó minőségű árut keresnek versenyképes áron, stabil, bejáratott szállítással.
GM: Óramű pontossággal működjenek a partnerek
Haszon György, a Szentgotthárdon Opel-motorokat és teherautó-váltóberendezéseket gyártó General Motors (GM) Gyári Szolgáltatások Osztályának igazgatója kifejtette, hogy az amerikai tulajdonú cég folyamatos termelésre, kis árukészletek fenntartására és alacsony költségekre törekszik. Ez a beszállítók számára is komoly elvárásokat jelent, folyamatos alkatrészellátás és a sürgős, rendkívüli szállítások hiánya szükséges az olajozott működéshez. Elvárás az egységes csomagolás és a GM által szervezett szállítójárművek és fuvarozó cégek használata is. A Suzukival ellentétben a GM-nél elenyésző a magyar partnerek aránya, a 279 beszállító közül csupán nyolc hazai.
Szereti hazánkat a BMW
A 2007 augusztusában Magyarországon regionális beszerzési irodát nyitott német BMW beszerzési igazgatója, Bernhard Horst szólt arról, hogy irodájuk előretolt harcállásként funkcionál a kelet-európai beszállítók megtalálása terén. A vezető hangsúlyozta, hogy a legnagyobb probléma a magyar partnerek esetében a megfelelő angol nyelvtudás hiánya, ami nagyban megnehezíti a kommunikációt a felek között. Ezzel együtt a BMW messze hazánkban szövetkezik a legtöbb vállalkozással a régión belül. A beszállítókkal szembeni elvárások között szerepel természetesen a magas teljesítmény, valamint a versenyképes árazás, a stabil működés, a saját beszállítói hálózat megfelelő minőségű menedzselése és a felelősségvállalás.
Fokasz Oresztész