Immáron a német autóipart is utolérte az európai gazdasági válság okozta keresletcsökkenés. A Volkswagen 2009 óta nem látott esést könyvelt el a nyereségében, míg a Mercedes már költségcsökkentést eszközöl, hogy túlélje a dél-európai országok okozta piacszűkülést - derül ki a Bloomberg összefoglalójából.
A harmadik negyedévig a német autógyáraknak nem "fájt" a válság, annak köszönhetően, hogy jelentősebb növekedést sikerült elérniük a hazai, az amerikai, valamint a kínai piacon. Azonban a német óriások ellenálló képessége kezd megfakulni.
(A hazánkban is jelenlevő német autógyárok hazai helyzetéről és jövőjéről már mi is írtunk: Jól érzik magukat hazánkban a német autógyárak címmel.)
Nehéz évek jönnek
Ian Roberts, a BMW értékesítési vezetője a Bloombergnek elmondta, egyre nehezebb kihívásokkal kerülnek szembe Európában. Hozzátette: a lokális problémák átterjednek az ázsiai piacra is. Roberts szerint az európai autópiac stabilizációjához rögös út vezet, és a fellendülésig több év is eltelhet. Ellentétben a 2009-es világválsággal, a német autógyáraknak most volt idejük felkészülni a csökkenő kereslet okozta problémákra.
Ugyanezt erősítette meg a lapnak Stuart Pearson, a Morgan Stanley elemzője, aki hozzátette, 2007 óta negyedével esett vissza az autópiac. Pearson szerint nincs igazi megoldás Európára nézve, hiszen a régióban magas a munkanélküliség, valamint telített a piac.
A piac szűkülése gyárbezárásokra kényszeríti Európa autóipari cégeit, mivel túl nagy a kihasználatlan kapacitás az öreg kontinensen, ami az előrejelzések szerint csak emelkedni fog. Az LMC Automative elemzése szerint 2013-ra 11,8 millió járműre növekszik a többletkapacitás. Arthur Maher az LMC elemzője szerint ez a többletkapacitás óriási csapás az autóiparra nézve. Hozzátette: bár jöhet újabb fellendülés, a válság előtti időkben mért számokat már nem fogjuk elérni.
VolkswagenA VW október 24-én közli a harmadik negyedéves eredményét. A Bloomberg prognózisa szerint a cég üzemi eredménye 2,3 milliárd euró lehet, ami 21 százalékos csökkenést jelent előző év azonos időszakához képest. Ha az elemzők által készítetett jóslat beigazolódik, akkor ez a legjelentősebb visszaesés lesz a vállalat profitjában a 2009-es világválság óta, amikor 80 százalékos volt ugyanezen tétel visszaesése.
Szeptemberben a Volkswagen 100 ezer járművel csökkentette az értékesítési várakozásait 2012-re, ami az éves értékesítési volumennek az egy százaléka. A Bloomberg információi szerint a problémákat az is jelzi, hogy alacsonyabb termeléssel számolnak a cégnél, a VW egyik beszállítója például 10 százalékkal kevesebb alkatrészt fog beszállítani a német autógyárnak.
BMW
A bajor autógyár a második negyedévben 2009 után először könyvelt el visszaesést a nyereségében. A harmadik negyedéves eredményét november hatodikán közli a cég, amire az elemzők 2,3 százalékos emelkedésre számítanak a működési bevételek terén.
Daimler-Mercedes
A Daimler a Mercedes S-osztály keresletének visszaesése miatt megszünteti annak gyártását a németországi Sindelfingenben található gyárában. Emellett egymilliárd eurós költségcsökkentési programot indít a német cég, amit feltehetőleg október 25-én jelent be a harmadik negyedéves eredményeinek publikálása után.
A Bloomberg által megkérdezett elemzők szerint a Daimler üzemi eredménye az előrejelzések szerint 13 százalékkal, 1,83 milliárd euróra csökken ebben a negyedévben.
Fiat
Nem kizárólag a német óriásoknál vannak problémák, a legnagyobb olasz autógyár vezetőinek is főhet a feje az európai vásárlók miatt. A Fiat harmadik negyedéves jelentése október 30-ra várható. Európában ez a cég csökkentette eddig legnagyobb mértékben a termelési kapacitását. A konszolidációs folyamatoknak és a Chrysler brazíliai növekedésének hála az elemzők azt várják, hogy a Fiat nyeresége 12 százalékkal 952 millió euróra növekedik a harmadik negyedévben.
mfor.hu