4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Magyarországon hiányzik az infrastruktúra, ami az internet használatát tömegessé tehetné.

Magyarországon hiányzik az infrastruktúra, ami az internet használatát tömegessé tehetné -- derül ki az Economist Intelligence Unit (EIU) és a Pyramid Research elektronikus kereskedelemre való érettséget értékelő, most közzétett rangsorából. Valamivel hátrébb szorult Skandinávia, a relatív visszaesés Ausztrália, Nagy-Britannia, Kanada és Szingapúr előretörésének köszönhető. A megfelelő szabályozási környezet, így például a távközlési verseny biztosításával a kormányok sokat tehetnek az e-kereskedelem fellendüléséért, véli az EIU.

Magyarországon az e-kereskedelem vezető országaihoz képest kevés a telefonvonal, a személyi számítógép és a hitelkártya -- értékelte az ország 28. helyezését lapunknak Louisa Vinton, az EIU munkatársa. Az internethasználat költségeit az egy főre eső GDP-hez viszonyítva pedig a régióból is kiemelkedik Magyarország.

Az ország erősségei között említette Vinton az általános üzleti környezetet, az oktatás magas színvonalát és a rangsorban előkelő helyen álló ázsiai országokétól nem sokkal elmaradó szabályozási környezetet. Növekszik az ország szerepe mint a szoftverfejlesztés kiszervezésére alkalmas, alacsony költségű célországé.

Magyarország a négy kategóriából a harmadikba, a követők közé került. A rendszerváltó országok közül csak Csehország kapott magasabb pontszámot, de szintén a követők csoportjába tartozik. A tanulmány nem vizsgálja Észtországot és Szlovéniát, mely államok a rendszerváltók között éllovasnak számítanak az internethasználat tekintetében.

Megdőlni látszik a legenda, mely szerint az internet gyors fejlődése annak köszönhető, hogy elkerülte a szabályozó hatóságok figyelmét. Ausztráliát többek között éppen az emelte a lista második helyére, hogy megfelelő jogi kereteket teremtett a tevékenység számára. Az ezzel adós Új-Zéland csupán a 20. a listán.

Az e-kereskedelem fejlettségéhez nem elengedhetetlen feltétel a fogyasztók számát tekintve hatalmas piac. Sőt, olyan nagy, de szegény országok, mint India vagy Kína, hátul kullognak, dacára a képzett indiai szoftverfejlesztők hadának vagy a kínai internethasználók dinamikusan bővülő táborának.

Helyes stratégiával még az alacsonyabb jövedelmű országok is érhetnek el sikereket. Bár a "felsőházban" a leggazdagabb államok találhatók, a lista vége felé pedig egyre szegényebb országok, akadnak kivételek. Tajvannak a csúcstechnikai ágazatra és a széles sávú internet-hozzáférésre koncentráló e-politikája Japánénál kedvezőbb helyezést eredményezett, pedig utóbbiban csaknem két és félszerese az egy főre jutó GDP a tajvani értéknek. Dél-Korea is megelőzte a nála kétszer gazdagabb Olaszországot.

Az e-kereskedelemben vezetők egyértelműen Észak-Amerikában é Nyugat-Európában találhatók. Nagyok az ellentmondások ugyanakkor a többi régióban. Ázsia néhány kis állama első vagy második kategóriás, a vezetők vagy a versenyzők közé került, míg más országok súlyos hátrányban vannak hozzájuk képest. Latin-Amerika és Közép-Európa országai általában a középmezőnyben találhatók, de az EIU értékelése szerint óriásiak a különbségek például a követők csoportjába tartozó Chile és Magyarország, valamint a lemaradók közé sorolt Ecuador és Ukrajna között.

Az EIU és a Pyramid Research közös tanulmánya hat csoportba osztott mutatók segítségével értékelte 60 ország "e-érettségét". Harmincszázalékos súllyal szerepeltek a hozzáférés lehetőségét számszerűsítő mutatók, húsz-húsz százalékos súlyozást kapott az általános üzleti környezet, illetve a fogyasztók és a vállalatok elektronikus vásárlásokra való felkészültségét (hitelkártyák, biztonságos elektronikus fizetés) mérő indikátorok. A jogi környezet, az e-kereskedelmet támogató szolgáltatások fejlettsége és a szociális-kulturális infrastruktúra rendre 15, 10 és 5 százalékos súlyt kapott.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!