4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Azzal már többször foglalkoztunk, hogy a nézők egyre nagyobb hányada fordított hátat az elmúlt bő másfél évtizedben a közmédiának. A március 15-ére időzített átszervezéssel pedig úgy tűnik, a megmaradt aktív korú nézőket is elijesztették. Ezek után már nem is olyan meglepő, hogy a kereskedelmi célcsoportban már csak a Szomszédokat találjuk a top 50-ben.

Hosszú évek óta hétről-hétre jelentkezik az mfor.hu tévés nézettségi adatokat feldolgozó sorozata, amelyben a két nagy kereskedelmi tévé mellett a közmédiára is rendszeresen kitérünk. Noha az M1 (a főműsoridőt tekintve a kereskedelmi célcsoportban) már a harmadik helyről is évek óta lecsúszott, és a trend meglehetősen egyértelmű volt, arra mi sem számítottunk, hogy lesz olyan hét, amikor a nemzeti főadó (mely a fent említett átszervezés óta a Duna TV) nem képviselteti magát a 18-49-es korcsoportban egyetlen műsorral sem a top 50-es válogatásban. (Ez utóbbi már egy szűrt lista, melyen például a naponta jelentkező sorozatok, vagy hírműsorok közül csak a legnézettebb darab szerepel.)

A rangsorban az RTL Klub dominanciája mellett a TV2, a Cool és a F+ is számos műsorral szerepel, de ott található a Sport1 a múlt heti Bajnokok Ligája elődöntővel, vagy éppen a Comedy Central a Family Guy egyik epizódjával. A lista egyik meglepetése pedig, hogy a fiatalok és középkorúak körében az egyetlen "nézésre érdemesített" közmédiás műsor a Szomszédok című klasszikus szappanopera múlt hét kedden sugárzott ismétlése volt (48. helyzett), amely azonban nem a Duna TV-n, hanem az archívum ismétlésére létrehozott M3 csatornán volt látható. Pedig ez a teleregény legfeljebb a 40-es korosztálynak lehet sokatmondó, amelynek tagjai az eredeti sorozatot is követték, a 20-30-as éveikben járó fiatalok számára inkább csak vicces kordokumentum lehet. Más kérdés, hogy az elmúlt időszakban a közmédia csupán sportműsorokkal, illetve az Eurovíziós Dalversennyel és annak magyarországi selejtezőjével, A Dal című műsorral tudta felvenni a harcot a nagyobb versenytársakkal szemben. A mögöttünk hagyott héten pedig nem volt sem Forma-1, sem más jelentős érdeklődést generáló esemény.


Mindezek alapján már azon sem hökkenhetünk meg, hogy a felelőtlen közpénzszórás jelképévé váló, és a szakmai hibák kapcsán óriási türelmet mutató (vagy úgy is fogalmazhatnánk, hogy legendásan következmények nélküli) közmédiánál is személyi konzekvenciákkal járhat a vesszőfutás. Az MTVA ugyan nem adott érdemi választ az index tévés blogjának a Comment:com-nak a kérdésére, amely azt az információt szerette volna megerősíteni, hogy távozik Amin Zoltán, az MTVA programigazgatója.

Ettől függetlenül a közmédiánál komoly csökkenés már csak azért is nehezen képzelhető el, mert immár olyan alacsony a bázis, ahonnan ez már nem lehetséges. Ráadásul mindig vannak olyan ötletek, amelyekkel a népszerűségvesztés palástolható. A legközelebbi a nyár derekán jön el, a július 1-től életbe lépő törvénymódosítás alapján ugyanis a kábelszolgáltatók az MTVA csatornáit kell, hogy a csatornakiosztásnál pozitívan diszkriminálják. Vagyis a műsorterjesztők kötelesek az első csatornahelyekre tenni ezeket. A jogszabály ugyan sorrendiséget nem állapít meg, de várhatóan az MTVA kívánságlistája szerint az első három csatornahelyre az M1, az M2, és a Duna TV kerülhet.

Ami a nézőket is elérő tévécsatornákat illeti, nagy változásról nem számolhatunk be. Az RTL Klub fölénye továbbra is jelentős. A TV2 pedig leginkább Az ének iskolája című műsorával vigasztalódhat, mely a teljes népességet tekintve továbbra is a legnézettebb program volt.


Összességében az RTL Klub a hét minden estéjét (19-23 óra között) megnyerte a kereskedelmi célcsoportban (19-49 évesek). Az RTL-t ugyanis a képernyők előtt ülők 22,8 százaléka nézte átlagosan a múlt héten. A TV2-t a készülékek előtt ülők 10,6 százaléka követte. A Cool ismét átugrotta a 7 százalékos szintet (7,1% SHR), és fentebb kúszott a F+ is, az eredménye 5,8 százalék volt. A Duna (2,4% SHR) újra lejtmenetbe került, és elmaradt a Viasat3-tól (3% SHR).

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!