4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Azzal már többször foglalkoztunk, hogy a nézők egyre nagyobb hányada fordított hátat az elmúlt bő másfél évtizedben a közmédiának. A március 15-ére időzített átszervezéssel pedig úgy tűnik, a megmaradt aktív korú nézőket is elijesztették. Ezek után már nem is olyan meglepő, hogy a kereskedelmi célcsoportban már csak a Szomszédokat találjuk a top 50-ben.

Hosszú évek óta hétről-hétre jelentkezik az mfor.hu tévés nézettségi adatokat feldolgozó sorozata, amelyben a két nagy kereskedelmi tévé mellett a közmédiára is rendszeresen kitérünk. Noha az M1 (a főműsoridőt tekintve a kereskedelmi célcsoportban) már a harmadik helyről is évek óta lecsúszott, és a trend meglehetősen egyértelmű volt, arra mi sem számítottunk, hogy lesz olyan hét, amikor a nemzeti főadó (mely a fent említett átszervezés óta a Duna TV) nem képviselteti magát a 18-49-es korcsoportban egyetlen műsorral sem a top 50-es válogatásban. (Ez utóbbi már egy szűrt lista, melyen például a naponta jelentkező sorozatok, vagy hírműsorok közül csak a legnézettebb darab szerepel.)

A rangsorban az RTL Klub dominanciája mellett a TV2, a Cool és a F+ is számos műsorral szerepel, de ott található a Sport1 a múlt heti Bajnokok Ligája elődöntővel, vagy éppen a Comedy Central a Family Guy egyik epizódjával. A lista egyik meglepetése pedig, hogy a fiatalok és középkorúak körében az egyetlen "nézésre érdemesített" közmédiás műsor a Szomszédok című klasszikus szappanopera múlt hét kedden sugárzott ismétlése volt (48. helyzett), amely azonban nem a Duna TV-n, hanem az archívum ismétlésére létrehozott M3 csatornán volt látható. Pedig ez a teleregény legfeljebb a 40-es korosztálynak lehet sokatmondó, amelynek tagjai az eredeti sorozatot is követték, a 20-30-as éveikben járó fiatalok számára inkább csak vicces kordokumentum lehet. Más kérdés, hogy az elmúlt időszakban a közmédia csupán sportműsorokkal, illetve az Eurovíziós Dalversennyel és annak magyarországi selejtezőjével, A Dal című műsorral tudta felvenni a harcot a nagyobb versenytársakkal szemben. A mögöttünk hagyott héten pedig nem volt sem Forma-1, sem más jelentős érdeklődést generáló esemény.


Mindezek alapján már azon sem hökkenhetünk meg, hogy a felelőtlen közpénzszórás jelképévé váló, és a szakmai hibák kapcsán óriási türelmet mutató (vagy úgy is fogalmazhatnánk, hogy legendásan következmények nélküli) közmédiánál is személyi konzekvenciákkal járhat a vesszőfutás. Az MTVA ugyan nem adott érdemi választ az index tévés blogjának a Comment:com-nak a kérdésére, amely azt az információt szerette volna megerősíteni, hogy távozik Amin Zoltán, az MTVA programigazgatója.

Ettől függetlenül a közmédiánál komoly csökkenés már csak azért is nehezen képzelhető el, mert immár olyan alacsony a bázis, ahonnan ez már nem lehetséges. Ráadásul mindig vannak olyan ötletek, amelyekkel a népszerűségvesztés palástolható. A legközelebbi a nyár derekán jön el, a július 1-től életbe lépő törvénymódosítás alapján ugyanis a kábelszolgáltatók az MTVA csatornáit kell, hogy a csatornakiosztásnál pozitívan diszkriminálják. Vagyis a műsorterjesztők kötelesek az első csatornahelyekre tenni ezeket. A jogszabály ugyan sorrendiséget nem állapít meg, de várhatóan az MTVA kívánságlistája szerint az első három csatornahelyre az M1, az M2, és a Duna TV kerülhet.

Ami a nézőket is elérő tévécsatornákat illeti, nagy változásról nem számolhatunk be. Az RTL Klub fölénye továbbra is jelentős. A TV2 pedig leginkább Az ének iskolája című műsorával vigasztalódhat, mely a teljes népességet tekintve továbbra is a legnézettebb program volt.


Összességében az RTL Klub a hét minden estéjét (19-23 óra között) megnyerte a kereskedelmi célcsoportban (19-49 évesek). Az RTL-t ugyanis a képernyők előtt ülők 22,8 százaléka nézte átlagosan a múlt héten. A TV2-t a készülékek előtt ülők 10,6 százaléka követte. A Cool ismét átugrotta a 7 százalékos szintet (7,1% SHR), és fentebb kúszott a F+ is, az eredménye 5,8 százalék volt. A Duna (2,4% SHR) újra lejtmenetbe került, és elmaradt a Viasat3-tól (3% SHR).

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!