A müncheni Monitor Group tanácsadó cég - amely évente vizsgálja az európai repülési ipart - tanulmányában olyan megszünt cégeket említ, mint a brit Duo és a Now, az olasz Volare Web, vagy a német VBird. A jelentős fölös kapacitások miatt a jelenlegi több mint ötven alacsonyköltségű európai légitársaság hosszú távon négy-öt nagy társasággá koncentrálódik - vélik az ágazati szakértők.
A konszolidáció ellenére a Monitor további utasszám-emelkedéssel számol: jövőre a fapadosoknál 27 százalékos növekedést vár, míg a menetrend szerinti járatokat üzemeltető, hagyományos légitársaságoknál, illetve a regionális társaságoknál csak 6 százalékos utasszám-növekedést valószínűsít.
Az európai repülési ipar egésze - annak dacára, hogy tavaly 11 százalékos utasszám-növekedést könyvelhetett el - továbbra is mélyen veszteséges. A fölös kapacitások és a fapados légitársaságok okozta árnyomás, más oldalról a magas kerozinárak felemésztették a társaságok tartalékait. A IATA ágazati szövetség 270 tagtársasága számára a tavalyi évről 4 milliárd dolláros összveszteséget vár - igaz, ebben nem csak az európai légitársaságok mínuszai szerepelnek. Ezzel a IATA-ba tömörült társaságok 2001 óta összesen 35 milliárd dolláros veszteséget termeltek.
A IATA vezérigazgatója, Giovanni Bisignani szerint az utazás még sohasem volt olyan olcsó, mint manapság: az elmúlt tíz évben a légitársaságok egy utasra jutó hozama 30 százalékkal esett. A nagyok Achilles-sarka továbbra is az Európán belüli forgalom, ahol a fapadosok konkurenciája óriási: sok Európán belüli repülési útvonalat már "átvettek" az olcsó légitársaságok. A séma általában az, hogy ahol egy fapados rendszeres összeköttetést épít ki, a hagyományos légitársaság két hónapon belül utasai felét elveszti, és a vonal működtetése számára veszteségessé válik.
(MTI)
Hullanak a fapados légitársaságok
A növekvő utasszám ellenére is csökken a fapados légitársaságok száma, a verseny és a koncentrálódás az olcsó társaságokat sem kíméli: tavaly Európában felvásárlás, vagy csőd miatt egy tucat társaság tűnt el.