Az IPOSZ tagszervezete, a soproni ipartestület a kézműves szakmák megismertetésére az idén először rendezte meg a "Ki minek mestere?" országos pályaorientációs versenyt az általános iskola 7-8. évfolyamos diákjainak 15 szakmában. A soproni döntőt műhelylátogatás előzte meg, ahol a kézműves szakmák gyakorlati részét mutatták be az iskolásoknak.
Solti Gábor rámutatott: már az általános iskolában lehetőséget kell adni arra a családoknak, a pályaválasztás előtt álló diákoknak, hogy megismerjék a kézműves szakmákat, a munka világát.
Az oktatási igazgató kifejtette, hogy az IPOSZ támogatja a hároméves szakmunkásképzést, és ezen belül a gyakorlati oktatás erősítését. A szakképzés továbbfejlesztéséhez javasolják azt is, hogy a pályakezdő szakmunkások esetében legyen egy év gyakornoki időre lehetőség azokon a munkahelyeken, ahol a szakmunkástanulót tanulói szerződéssel oktatták. Ezt a foglalkoztatási formát az államnak is támogatnia kellene - jegyezte meg Solti Gábor.
Az ipartestület szerint a szakmunkások esetében is ki kellene dolgozni egy olyan pályamodellt, amelyben a szakmunkás továbbtanulva érettségit, illetve a diplomát szerezhetne. Az átjárhatóságot biztosító modell erősítené a felsőfokú felnőttképzést is, hiszen a hiányszakmákra az idősebb generáció is előbb-utóbb jelentkezni fog, és ez a modell lehetővé tenné számukra is a tanulás lehetőségét - tette hozzá Solti Gábor.
Az IPOSZ igazgatója hangsúlyozta, hogy a szakképzésbe a kamarák mellett szükséges a szakmai érdekképviseletek - köztük szövetségük - erőteljesebb bevonása, hogy a mikro- és családi vállalkozások is bekapcsolódhassanak a gyakorlati oktatásba, vizsgáztatásba.
MTI