3p

Mialatt Magyarországon az elmúlt években sorra bővítettek a nálunk megtelepedő autógyárak és összeszerelő üzemek, Nyugat-Európa a bezárásoktól retteg, ugyanis a gyártási kapacitás kihasználtsága még mindig messze van a válság előtti szinttől.

A gazdasági válság egyik legszomorúbb velejárói a gyárbezárások voltak, amelyek nem kímélték az autóipart sem. Hamarosan ugyanis bezárja kapuit a GM bochumi gyártósora és a Ford genki (Belgium) üzemében is leállnak a gépek, de iparági becslések szerint a következő években akár 4-5 üzembezárás is lehet Európában. Magyarországon ebből eddig nem sok látszik, hiszen az európai összehasonlításban alacsony bérszínvonal csábító lehet a nagy gyártóknak. Magyarországon ugyanis az 5. legolcsóbb az egy órára jutó munkaerő-költségek. Nálunk csak a román, a bolgár, az észt és a litván dolgozók kerülnek kevesebbe a cégeknek.

Míg az európai autógyárak a válság kitörése előtt 85 százalékos kapacitás-kihasználtsággal működtek, ez az arány tavaly 68 százalék volt, sőt a Ford, az Opel, illetve a PSA (Peugeot-Citroen) 60, illetve még ennél is alacsonyabb számokat tudott produkálni - írja az Autonews. Az előrejelzések szerint 2014-re talán sikerül 70, 2016-ra pedig 80 százalékra feltornászni a kihasználtságot, de a válság előtti szintről 2020-ig nem nagyon álmodozhatunk. Az Opel és a PSA 2016-ra örül, ha nullszaldós üzemműködést tud produkálni, a Ford ennél némiképp optimistább.

Egy tavalyi felmérés szerint a 100 legnagyobb európai gyárból 58 működött 75 százalék alatti kapacitással 2012-ben. Probléma viszont, hogy csak akkor tudnak profitot termelni, ha legalább 90 százalékos a kapacitás kihasználtsága.

Bár az európai autóipar folyamatosan növekszik (idén az első négy hónapban 7,4 százalékkal haladták meg az eladások az egy évvel korábbi szintet), a kereslet nem érte el azt a szintet, amely képes lenne életben tartani valamennyi gyárat. Steve Odell, a Ford európai igazgatója szerint jelenleg a kb. 20 milliós gyártási kapacitás aránylik a 14 milliós piachoz.

Michale Costes, az Inovev autóipari kutatócég vezetője szerint legalább 10 felesleges gyár van Európában, de nem valószínű, hogy 4-5 bezárásnál több lesz az évtized végéig. Ebben persze vastagon benne van a politika is, mert igen komoly népszerűségvesztéssel járna a munkások utcára küldése. Tehát amíg nincs meg a döntéshozói akarat, addig a gyárak nem tehetnek mást, mint okos gazdálkodással igyekeznek a felszínen maradni. A Ford számításai szerint például szerkezetátalakításokkal, valamint a genki gyár bezárásával és a termelés Spanyolországba való átköltöztetésével 800 millió dollárt tudnak megspórolni.

A válság természetesen az USA-ban is éreztette hatását. Mialatt a kormány az adófizetők pénzéből dollármilliárdokat fektett az autógyárak megmentésébe, 11 üzem zárt be 2008 és 2012 között. Ebből a GM egyik üzeme 2011-ben újra kinyitott.  A válság egyik "legnagyobb" vesztese az autóipar múltszázadi fellegvára, Detroit volt, mely mára az amerikai álom bástyájából szellemvárossá változott.

Hogy miként alakul az autógyárak jövője, az nagyban függ attól is, hogy egy-egy új modellnek milyen lesz a fogadtatása, ha azonban nem nő a kereslet, akkor sokan kerülhetnek még utcára.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!