6p

Lázár János csütörtöki bejelentése szerint Magyarország ismét busznagyhatalommá fog válni. Érdemes megnézni, hogy a jelenlegi helyzetben mekkora ennek a realitása.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a következő időszakban elfogadandó nemzeti közlekedési stratégia célja a tömegközlekedés minőségének javítása, olyan átalakítás, amely élhetőbbé teszi az országot.    

A nemzeti ipar új zászlóshajója  

Lázár János szerint az elmúlt hat év gazdasági tevékenysége lehetővé teszi, hogy a magyar autóbuszgyártást visszategyék a nemzetközi buszgyártás térképére. Mára már létezik egy olyan magyar buszgyártó kapacitás, amely a tömegközlekedésben bekövetkező változások, beszerzések esetén biztosítja a magyar ipar érdekeinek érvényesülését – mondta.

Magyarország arra vállalkozik a Nemzetgazdasági Minisztérium által kidolgozott stratégiával, hogy a nemzeti járműipart újraépítse, előtérbe helyezze az autóbuszgyártást a következő időszakban. A nemzeti ipar zászlóshajója lehet az autóbuszgyártás - fogalmazta meg a célokat a miniszter, jelezve azt is, hogy a stratégiát két hét múlva tárgyalja a kormány.

Évi ezer buszt kell cserélni
Kérdésekre beszámolt arról, hogy 8-10 autóbuszgyártó céggel számolnak, amelyeknek nem okozhat gondot - kormányzati támogatással

évente ezer jármű előállítása.

Rámutatott, hogy Magyarországon 6500 busz vesz részt a tömegközlekedésben a fővárosban és Volánoknál, ezeket a következő években cserélni kell.

Ha lesz magyar megrendelés, lesz magyar buszgyártás

A miniszter szerint akkor nyer értelmet az export, ha itthon már nagy tömegben tudnak buszokat eladni a magyar gyártók. Ehhez pedig elmondása alapján az szükséges, hogy a legyártott buszokat vegyék meg a magyar önkormányzatok, mert így majd beindul az ipar, és lehet exportálni külföldre.

Éppen ezért szeretnének együttműködni a fővárossal is ebben, így a hármas metró felújításával kapcsolatban lengyel buszok beszerzése helyett a darabonként 4-5 millió forinttal drágább magyar buszok vásárlására kérték a BKV-t. Mindezt csak azért, hogy a magyar ipart erősítsék, de ők senkire nem erőltetnek semmit – hangsúlyozta Lázár, hanem

"kérünk és együttműködést ajánlunk".

A nemzeti autóbuszgyártás kapjon Budapesttől egy esélyt és így szerinte reális a lehetőség arra, hogy a kormány komoly előrelépést tegyen a nemzeti buszipar feltámasztására, és visszahelyezze azt Európa térképére évi 1000 busz előállításával a 2020-as évekre. 

Ilyen buszokkal találkozhatunk Budapesten

Nincs jelenleg magyar buszgyártás?

Tarlós István szerint azonban csúszhat a hármas metró felújítása, mivel "nem biztos, hogy a magyar buszok ideérnek novemberig". A főpolgármester a Hír Tv-ben reagált arra, hogy a Magyar Közlönyben pénteken megjelentek szerint a kormány átírta az Európai Beruházási Bank hitelének feltételeit, vagyis a főváros nem vehet belőle 150 buszt a hármasas metró felújítása miatt szükséges járműpótlásra, Tarlós úgy reagált: megszületett a kormányhatározat, ők tudomásul veszik, hogy nemzetgazdasági érdekre hivatkoznak,

de magyar buszgyártás jelenleg nincsen.

Buszgyártó nagyhatalmak

Miközben - már ha hihetünk Tarlós István szavainak - 150 busz legyártása problémát jelent a magyar vállalkozásoknak, a nemzetközi piac nagypályás játékosai egészen más darabszámokkal dolgoznak. Ezekhez képest ugyanis még a Lázár János által remélt éves 1000 darabos széria is meglehetősen alacsony.

Az abszolút piacvezetőnek a Mercedes-Benz számít a buszgyártok között. Az éves jelentés szerint 2015-ben 28,1 ezer buszt adtak el a nagyvilágban. A MAN ehhez képest a 2015-ös éves jelentési periódusában 6105 buszt értékesített. A svéd Volvo 8900 buszt adott el az elmúlt évben, szintén rekordot döntve ezzel. A negyedik legnagyobb cég az Iveco pedig 8,6 ezer buszt gyártott le.

MI a helyzet itthon?

Az 1975-ös adatokhoz képest mintegy harminc év alatt évi 10,8 ezerről 2009-re 200 körülire csökkent a legyártott járművek száma. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az autóbuszipar visszaszorulásával a buszállomány 2005 óta jelentősen átalakult. Az elöregedő (a buszok több mint 60 százalékának kora meghaladja a tizenöt évet) géppark folyamatos pótlása főleg külföldi beszerzésből valósul meg. Mégpedig a legnagyobb gyártóktól, azaz a Mercedes, a MAN, a Volvo és az Iveco cégektől. Leginkább a Mercedes és a Volvo dominál nálunk a beszerzéseknél.

(KSH) 

Az Auto Rad Controlle és a Széles Gábor-féle Műszertechnika 2010-ben közösen ugyan  felélesztette az Ikarust, és újra készítettek városi buszokat, de a 2014-ben elkészült 22 jármű nem nevezhető túl jelentősnek. Érdekes módon a meglévő többi márka nem a megszokott 10-12 méter hosszú járművek, hanem a speciális igényekre (szűk utakra, kevés utasra) tervezett midibuszok kategóriájában készített járműveket. Más kérdés, hogy azóta a piac és az Ikarusz márkanév mögött álló cég is megváltozott.

Nabitól az Ikaruszig

Május elején a hazai sajtó arról számolt be, hogy beolvad a Mabi-Bus Kft.-be az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft., és utóbbi néven folytatja működését.
A Mabi-Bus 2013-ig Nabiként üzemelt, ekkor vásárolta fel az Evopro csoport, majd saját fejlesztésbe kezdtek, ennek eredménye a Modulo buszcsalád, ami elektromos és hibrid meghajtással és kompozit karosszériával készül.

Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Egyesületének (Mabusz) elnöke a közelmúltban azt mondta a Magyar Nemzetnek, hogy szerinte a jelenlegi körülmények között arra sincs mód, hogy külföldön labdába rúgjon a hazai ágazat, hiszen évi 100-150 busz gyártása nagyon kevés. A hazai gyártók becslések szerint évi 5-600 busz gyártására lennének képesek.

A Mabusz elnöke elmondta azt is, hogy mára teljesen kialakult és megszilárdultnak tűnik a magyar tulajdonú autóbuszgyártó piac. Gyakorlatilag két nagy gyártóvállalat vetette meg lábát, a mosonmagyaróvári és győri székhelyű Kravtex, valamint a budapesti központú Mabi-Bus Kft. A helyi, helyközi autóbuszigényeket ez a két cég gyakorlatilag le tudná fedni, és összesen 800 autóbusz legyártására képes.

Lázár nagy álma az ezres nagyságrendű éves előállításról így nem tűnik lehetetlen vállalkozásnak 2020-ra, de ettől még nagyon pici pont marad nemzetközi kitekintésben a magyar buszgyártás az európai térképen.

mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!