A fogyasztók csökkent fizetőképessége, és az ezzel párhuzamosan mérséklődő vásárlási hajlandósága az üzletláncok (lásd: Nagyot bukott tavaly az Auchan és a Spar) mellett az élelmiszeripari cégeknél (lásd: 1,6 milliárdot bukott tavaly Csányi a Sole-Mizón) is éreztette a hatását. A trend alól kivételnek tűnnek a nevesebb hazai borászatok, melyek, ha nem is minden esetben jelentős tétellel, de növelni tudták az árbevételüket. A növekedéshez nem csak a belföldi forgalom növekedése, de az export értékesítés emelkedése is hozzájárult.
A nagyok
Csányi Pincészet Zrt.
A Csányi Sándor érdekeltségébe tartozó cég 2009 után ismét veszteséget termelt, bár a tavalyi árbevétel 1,2 milliárd forint volt, ami megegyezik az előző év bevételével. Az értékcsökkenés mérséklődése és az egyéb bevételek növekedése 91 millió forintos üzleti eredménynövekedést jelentett. A társaság 2010-ben uniós forrásból 109 millió forintos támogatást kapott.
„Társaságunk adózás előtti eredményét alapvetően a pénzügyi műveletek eredménye határozza meg, részben a kamatterhek, részben pedig a deviza árfolyamkülönbözetek által” – olvasható a beszámolóban. A társaság árfolyamveszteség címen 135 millió forintot volt kénytelen elszámolni tavaly.
Ez azt jelenti, hogy míg 2009-ben a pénzügyi műveletek ráfordításai 106 millió forintot jelentettek, addig tavaly ez a kiadás 247 millióra nőtt. A realizált eredmény -147 millió forint volt 2010-ben, így a negatív adóalap miatt a cég mentesül az adófizetés alól. Érdekesség, hogy ez a jelenség már 2004 óta tart – 6 éve veszteségesen működik a Zrt.
„A társasági adótörvény alapján a jövedelem minimum alapján számított adókötelezettség
(elvárt adó) 3,9 millió forint lenne, de gazdálkodásunk összes körülményét figyelembe véve
társasági adókötelezettséget nem állapítottunk meg, és nem vallunk” – áll a kiegészítő mellékletben.
Varga Pincészet Kft.
Az 1990 óta működő vállalkozás a 2009-ben elért 2,3 milliárdos árbevételét követően tavaly 2,7 milliárdot realizált. Ehhez a belföldi értékesítés 250 milliós növekedése mellett az exportbevétel bő 130 milliós emelkedése is hozzájárult, melynek több mint 85 százaléka hordós és palackos borértékesítésből származott. Ezzel szemben 2010-ben a mérleg szerinti eredmény némileg csökkent az előző évhez képest, de csak azért, mert 180 millió forint osztalék kifizetéséről döntött a közgyűlés. Így a tavaly elért mérleg szerinti eredmény 92 millió forint volt a előző évi 101 millió után.
és a kisebbek
Szepsy Borászati Kft.
A mádi székhelyű cég, hazánk északi borvidékének egyik képviselője tavaly 38 millió forinttal 101 millióra növelte az árbevételét. Az, hogy milyen mértékben járult hozzá a növekedéshez a hazai és a belföldi értékesítés, a beszámolóból nem derül ki, mivel egyszerűsített eredménykimutatást készítettek. Az azonban tudható, hogy a 22 millió forintos követelésük döntő többségét a belföldi vevői követelések jelentik. Ezzel szemben az elmúlt évben 85 százalékkal emelkedett a rövid lejáratú kötelezettségek értéke, ami nagyrészt az 5 millió forint vevői előlegnek, a majdnem 7 millió forint december havi munkabérnek és járulékainak, valamint 4,8 millió forint tagi kölcsönnek köszönhető. A cég az előző évhez képest 61 százalékkal, 64 millió forintra tudta növelni az eredményét. A kiemelkedően magas adózott jövedelem és bevétel arányának 63 százalékos értéke elsősorban az 58,8 milliós aktivált saját teljesítménynek köszönhető.
Demeter Pincészet Kft.
Az árbevétel tekintetében növekedést realizálhatott a vállalkozás, hiszen a 2009-es 34 millió forint után tavaly 48 milliót ért el. Ennek ellenére az üzleti eredmény, és a mérleg szerinti eredmény is kevesebb volt tavaly. Előbbi 200 ezer forinttal, utóbbi pedig 100 ezer forinttal csökkent. Ennek oka, hogy az anyagjellegű ráfordítások 38 millió forint helyett 48 millióra emelkedett, valamint 2010-ben az adófizetési kötelezettségük kis mértékben növekedett. Így tavaly mindössze 1,2 milliós eredményről tudott beszámolni az összesen 7 munkavállalóval működő vállalkozás.
Székely Sarolta
mfor.hu