Magyarország jelentősen el van maradva az e-business területén nem csak az Egyesült Államoktól, de az Európai Uniós országoktól is. A GfK Piackutató Intézet legfrissebb felmérése megerősíti ezt a kijelentést, hiszen a most publikált kutatásuk szerint magyarországi felnőtt lakosság mindössze 15 százaléka használ internetet, s közülük is csupán 8 százalék vásárolt valamit az elmúlt fél évben a világhálón keresztül.
A GfK májusban 14 országban vizsgálta a 14-69 éves lakosság internet-használati, illetve on-line vásárlási szokásait. A felmérés eredménye szerint Magyarországon az on-line vásárlások felének értéke 12.500 és 49.000 forint közé esik, egyharmada pedig alacsonyabb ennél. Lengyelországban 18, Csehországban 28, Nyugat-Európában pedig 47 százalék az internetet használók lakossághoz viszonyított aránya, a forgalmat tekintve a lengyelek a magyaroknál kevesebbet, a csehek több pénzt költenek el a világhálón - áll a kutatásról szóló összefoglalóban. Magyarországon a válaszadók 61 százaléka a leggyakrabban CD-t vesz számítógépen keresztül, utána a szoftver- és az élelmiszervásárlások következnek 29-29 százalékkal, és a rendezvénybelépő-vásárlások 26 százalékkal.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar internetes vásárlók arányaiban több CD-t, belépőjegyet és élelmiszert szereznek be a világhálóról, mint azt a csehek, lengyelek, dánok, spanyolok, vagy angolok teszik, ám külföldön a hazainál jóval elterjedtebbek az on-line könyvvásárlások, továbbá a banki és utazási szolgáltatások ilyen módon való igénybevétele. A vizsgált országokban az on-line vásárlások legfőbb oka a nyitvatartási időtől való függetlenség, valamint az, hogy a világon bárhonnan be lehet szerezni a kiválasztott árut, általában olcsóbban, mint a hagyományos boltokban.
Az on-line kereskedelem hátráltató tényezői közül a magyar "szörfözők" a drága internet-használatot, a kereskedők iránti bizalmatlanságot emelték ki. A válaszadók emellett aggódnak hitelkártya és bankszámla adataik biztonsága miatt. Ennek ellenére az internetes vásárlásokkal kapcsolatos esetleges rossz tapasztalatok nem jellemzők sem Magyarországon, sem másutt - derül ki a felmérésből. A GfK szerint a vizsgálat összességében azt bizonyítja, hogy a hagyományos kereskedelmi formák várhatóan még jó ideig megőrzik piaci pozícióikat, amelyeket az elektronikus kereskedelem belátható időn belül aligha lesz képes megrendíteni.
Kevés a magyar internetes vásárló
A GfK Piackutató Intézet legfrissebb felmérése megerősíti azt a vélemény, miszerint Magyarország lemaradóban van az internetben és az e-businessben.