2p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Szerbia kikerülhet az európai közlekedés fő áramából, ha rövid időn belül nem egyszerűsíti határátlépési szabályait, s nem csökkenti drasztikusan autópályái használati díját - hangzott el a B92 belgrádi televízió adásában.

A műsorban megszólaltatott egyik szakember felhívta rá a figyelmet, hogy míg 2006-ban mintegy félmillió tehergépkocsi haladt át Szerbián, addig idén legfeljebb 350 ezer várható, s ez jelentősen lecsökkenti a tranzitforgalomból származó bevételeket.

A nemzetközi közúti forgalom jelentős irányváltásának több oka van. Az egyik, hogy Románia és Bulgária EU-taggá válása óta a rajtuk és Magyarországon keresztül vezető 4-es európai korridort választó, Törökországról és a Közel-Keletről érkező járműveknek csak egyszer, a görög határon kell átesniük vámellenőrzésen, aztán Amszterdamig, Londonig, Lisszabonig, Stockholmig mehetnek minden hivatalos procedúra nélkül.

Ezzel szemben azoknak, akik a Macedónián és Szerbián át haladó 10-es korridor mellett döntenek, ha Magyarországra tartanak, akkor három, ha még Horvátországot is útba ejtik, akkor öt vámvizsgálaton kell túljutniuk, mire az EU-ba érnek. Mindez jókora időveszteség, s önmagában is riasztó.

Ehhez jönnek még az igen magas útvámok. Szerbiában kapus rendszer van érvényben, s ahhoz, hogy egy Magyarország felől érkező kamion lejusson a Macedónia felé tartó autópálya végéig, Leskovácra, a sofőrnek 13 730 dinárt (mintegy 41 ezer forintot) kell kifizetnie, pedig a 454 kilométeres útból csaknem kétszáz kilométert száz kilométeres óránkénti sebességű autóúton, másik százat pedig olyan autópályán tesz meg, amelyet meredek, ugyancsak százas sebességre méretezett kanyarok tarkítanak.

A személygépkocsival utazók ugyanezért 2 250 dinárt (6 750 forintot fizetnek), a buszoknak pedig (s eddig belőlük is rengeteg volt, mivel Magyarországról Görögországba nagyon sok turista azokkal utazik) 6 690 dinárba, több mint húszezer forintba kerül, hogy átérjenek Szerbián. A szerb rendszámú járművek ezeknek a tarifáknak a felét fizetik.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!