Az amerikai autógyártó vállalatok éveken át arra panaszkodtak, hogy a külföldi cégeket hazai piacaikon támogatásokkal és kedvezményekkel segítették kormányaik. Most a helyzet megfordult: a külföldiek egyre nagyobb gyanakvással és ellenérzéssel szemlélik, hogy Washington megmentette a csődtől a General Motors és a Chrysler vállalatot és olyan lépéseket tesz, amelyek a hazai autóipart részesítik előnyben.
Az amerikai képviselőház által a nyáron elfogadott költségvetési tervezet egy tétele megtiltja bizonyos szövetségi intézményeknek, hogy olyan autókat vásároljanak, amelyeket nem a GM, a Ford vagy Chrysler gyártott. A klímavédelmi törvényjavaslat is az amerikai gyártókat látszik támogatni az elektromos járművek fejlesztését célzó, 2 milliárd dollár szövetségi támogatású programban.
A külföldi gyártók képviselői felhívták a figyelmet arra az érdekütközésre, amelyet a kormánynak a GM-beli többségi és a Chryslerben szerzett kisebbségi tulajdona jelent. Stefan Jacoby, a Volkswagen amerikai üzleti igazgatója elmondta, szoros figyelemmel kísérik, hátrányos megkülönböztetés éri-e azokat a vállalatokat, amelyek nem kaptak szövetségi segélyt. Cindy Knight, a Toyota szóvivője példátlannak nevezte, hogy a kongresszus egyes szövetségi intézményeknek megtiltaná a Detroiton kívüli cégektől történő flottavásárlást.
A külföldi gyártók ugyancsak bírálták a héten lezárult roncsprémium programot, amelyet az Obama-kormány nem titkoltan az amerikai autógyártás megerősítésének céljával indított. A programból mégis leginkább a külföldi gyártók húztak hasznot: a közlekedési minisztérium szerdai adatai szerint az eladott 10 legnépszerűbb modellből 8 külföldi gyár terméke volt.
Kereskedelmi szakemberek figyelmeztetnek: ha bebizonyosodik, hogy az Egyesült Államok protekcionista politikát folytat, akkor ez válaszreakciót válthat ki külföldön. A klímavédelmi tervezetnek az a passzusa, amely a fejlesztési pénzeket az Egyesült Államokban kifejlesztett és előállított kocsikra korlátozza, máris tiltakozást váltott ki az Európai Unió részéről.