Elmondta: az őszi ülésszakra olyan törvényjavaslatot készítenek elő, amely a Gazdasági Versenyhivatal hatékonyabb fellépését szolgálja. Így például a hivatal előzetesen betekinthetne gyanú esetén a közbeszerzési kiírásokba. A tervek szerint a közbeszerzési dokumentumok adatbázisszerűen, nyilvánosan is kereshetők lesznek, mert a nyilvánosság is elrettentő erővel bír - mutatott rá Kóka János.
A miniszter elmondta: többéves erőfeszítéssel a versenyfeltételek erősítésével 40 százalékkal csökkentették például az autópálya-építési költségeket. A kétmilliárd forint körüli kilométer árat egymilliárd forint közelébe csökkentették. A miniszter szerint szinte valamennyi infrastruktúra-építésnél 20-40 százalékkal csökkenthetők a költségek a tényleges versennyel.
Útmutatók készülnek a helyes gyakorlatról
A miniszter szólt a közbeszerzéseket kiíró állami és önkormányzati intézmények felelősségéről is. Egyrészt jogkövető magatartással megakadályozhatják a pályázók összejátszását, az árak emelését, de a törvény betűjén túl annak szellemében is számtalan lehetőségük van erre. A miniszter ezért is támogatja, hogy a Gazdasági Versenyhivatal ajánlásokat, útmutatókat készítsen a helyes gyakorlatot ismertetve.
Kóka János hangsúlyozta: tudomásul kellene venni, hogy a verseny korlátozása, a kartell nemcsak versenyjogi bírsággal, a közbeszerzési eljárásból való eltiltással jár, hanem polgári per alapján az okozott kár visszaperelhető, illetve a versenykorlátozó magatartás a büntető törvénykönyv szerint is önálló tényállás, büntethető 2005 szeptembere óta.
Nagy Zoltán, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke örömét fejezte ki, hogy a miniszter elkötelezett a versenykorlátozó magatartás elleni fellépésben, a verseny feltételeinek erősítésében. Mint mondta, a kartell gyakorlatilag lopás, az adófizetők pénzének ellopása.