4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Immár a magyar munkavállalók is elköltöznének egy jó állás kedvérét, derült ki egy kedden publikált kutatásból. A Kelly Service felmérése szerint a fiatalok, az Y generáció (a 18-29 éves korosztály) tagjai globálisan gondolkoznak, míg az idősebbek, ha mozdulnának is azt elsősorban az országon belül, esetleg Európában tennék meg. A most publikált elemzés meglehetősen pozitív képet fest a hazai munkavállalók mobilitásáról, miközben más felmérések szerint a magyar munkavállalók az országon belüli mozgás esetén a kontinens sereghajtói között vannak.

A magyarországi válaszadók majdnem háromnegyede hajlandó lenne lakóhelyet váltani az ideális állás kedvéért; sokan készek lennének akár másik országba vagy másik kontinensre is elköltözni a kívánt pozíció megszerzése érdekében a Kelly Services legújabb felmérése szerint, melyben mintegy 97 ezer ember véleményét gyűjtötték össze 30 országból, köztük 7500 magyar munkavállalóét is.

"Napjainkban a gazdasági élet számos területén találkozhatunk olyan munkavállalókkal – méghozzá nem elhanyagolható számban – akik szívesen költöznének akár más városba, akár más országba, ha ott találják meg azt az állást, amit keresnek” - kommentálta a felmérés eredményeit Jónás Anikó, a Kelly Services ügyvezető igazgatója. "A fokozódó munkaerő-piaci globalizációval összefüggésben egyre jobban látható, hogy sokan készek munkavállalási célból lakóhelyet váltani ahelyett, hogy arra várnának, hogy majd a munka találja meg őket."A „világjáró” magyar álláskeresők számára Európa más országai számítanak messze a legkívánatosabb célpontnak – a kontinens 63 százalékos eredményével fölényesen maga mögé utasította Észak-Amerikát (17 százalék), Ázsiát (7 százalék), Dél-Amerikát (2 százalék), a Közel-Keletet (2 százalék) valamint Afrikát (1 százalék). Az Y-generáció (a 18-29 éves korosztály)  tagjainak 56 százaléka kész külföldre utazni a megfelelő állás kedvéért – ugyanez az arány az X-generáció (30-47 év) körében 43 százalék, a baby boomer generáció (48-65 év) tagjai között pedig 32 százalék. A válaszokból az is kiderül, hogy a férfiak inkább hajlandóak költözni, mint a nők.

Ami a gazdaság egyes szektorait illeti, a munkavállalási célból akár másik országba költözni is hajlandó dolgozókat a legnagyobb számban a vendéglátás (57 százalék), az olaj- és gázipar (56 százalék), az informatika (56 százalék) valamint a (természet)tudományok (55 százalék) területén találjuk. A külföldre költözés legjelentősebb akadálya a magyar válaszadók 56 százaléka szerint a család és a barátok; ezt követik a nyelvi korlátok (20 százalék), a költözés költsége (12 százalék) valamint a kulturális különbségek (5 százalék).

A másik földrészre költözést az esetek többségében inkább az új élmények, tapasztalatok utáni vágy, semmint a végleges lakóhelyváltás szándéka vezérelné, legalábbis erre utal, hogy a válaszadók 51 százaléka maximum három évig maradna ott.

Külföldre mennénk, itthon nem mozdulunk

A témához kapcsolódónak néhány hete látott napvilágot a Grafton regionális felmérése, mely szerint a magyar munkavállalók a röghöz kötöttebb típusba tartoznak. A kutatás szerint az országhatárokon belüli költözést a litvánok mellett a magyarok utasítják el a legtöbben. Érdekes módon azonban, ha külföldi munkalehetőség adódna, a magyarok alig egynegyede ragaszkodna hazájához. Ebben a tekintetben csak a románok köröznek le minket és valamennyi régiós népet, ők azonban jócskán: közel 90 százalékuk próbálna szerencsét messze földön. Ha csak a munkába járással töltött idő megnövekedése jelentené az egyetlen kompromisszumot egy új álláslehetőség esetén, a magyarok 85 százaléka hajlandó lenne váltani. Ebben a kérdésben is csak a legrugalmatlanabb közép-kelet európai munkavállaló címét nyerhetnénk el, hiszen az összes többi megkérdezett nemzet szinte egyöntetűen hajlandó lenne ezt az áldozatot vállalni.

Érdekes tényekre világított rá az Accenture kutatása is, mely szerint a bizonytalanság miatt elsősorban a munkahelyük megtartásában gondolkoznak az emberek, annak ellenére, hogy a dolgozók több mint fele elégedetlen munkakörével. Bacsó Tibor, az Accenture Magyarország ügyvezetője szerint válság utáni magyar munkahelyi helyzetet az jellemzi, hogy felértékelődött a munkahely fogalma. Az emberek megbecsülik, esetenként egyenesen ragaszkodnak az állásukhoz. Ennek magyarázata részben az elmúlt időszakban történt számos leépítés, illetve az a felismerés, hogy minél bizonytalanabb a gazdasági környezet, annál értékesebb a biztos munkahellyel járó kiszámíthatóság. Magyarországon megfigyelhető továbbá a szabadúszó vállalkozók áramlása az alkalmazotti szférába. Ehhez, a fenti okokon túlmenően a jövedelemadózás új struktúrája is hozzájárult, hiszen csökkent a különbség a munkavállalói és a vállalkozói nettó jövedelmek között.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!