2018. február 12. 14:37

Mert az Elios-ügyek idején a Közgép volt a cég tulajdonosa, mondja a miniszter. De ez nem a teljes igazság.

Az Elios Innovatív Zrt. ügyében született OLAF-jelentés (Európai Csalás Elleni Hivatal) nyilvánosságra hozatalának időpontja és módja egy politikai akció része - közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn Hódmezővásárhelyen. Az OLAF-jelentés időzítése nem volt véletlen, kizárólag a kampánynak szól - mondta Lázár János sajtótájékoztatón. Hozzátette: a hódmezővásárhelyi közvilágítás-fejlesztés befejezése után hét-nyolc évvel az ügy a választási kampány miatt került elő, kizárólag azért foglalkoznak vele, mert a miniszterelnököt akarják belekeverni.

A hódmezővásárhelyi közvilágítási rendszer - az országban elsőként megvalósított - korszerűsítése kiválóan működő, a város számára energiamegtakarítást hozó, a lakosság számára jobb megvilágítást eredményező fejlesztés, melyre büszke lehet az önkormányzat - hangsúlyozta a politikus.

Lázár János egy Kormányinfón. (fotó: MTI)

Lázár János felidézte, polgármestersége idején Hódmezővásárhelyen 2008-ban 6700 közvilágítást szolgáló lámpatest működött. Az évente 100 millió forintba kerülő rendszer korszerűsítésétől a Démász elzárkózott. A Bajnai-kormány pályázata nyitott utat a fejlesztés előtt, amely a technológia megválasztását az önkormányzatokra bízta. Ekkor nem volt olyan cég, amely az országban korábban közterületen ledes közvilágítás-korszerűsítést valósított volna meg. A közbeszerzésen hárman indultak, köztük a Tungsram-Schréder Zrt. mintegy 800 millió forintos árajánlatával, az önkormányzat pedig a jelenleg Elios Innovatív Zrt.-nek hívott cég 577 millió forintos pályázatát fogadta el - ismertette a miniszter.

A nyertes vállalkozás beszállítójaként a ledes lámpatesteket a Tungsram gyártotta 340 millió forintért, ezzel a város jól járt - hangsúlyozta a politikus, hozzátéve: a tendert a közbeszerzési hatóság is vizsgálta. A hódmezővásárhelyi közvilágítás korszerűsítéséről igazságügyi szakértői jelentés készült, melyet az önkormányzat a honlapján nyilvánosságra hoz - tudatta a miniszter.

Az OLAF tavaly decemberben nyolc pontból álló technikai észrevételsort közölt az önkormányzattal, melyek a végső jelentésben nem szerepelnek. A teljes jelentésben felvetett - más településeket érintő - szabálysértések gyanújának egyik részéről az ügyészségnek, másik feléről az Európai Bizottságnak kell döntenie - mondta a politikus. Lázár János hangsúlyozta: a vizsgált időszakban a Közgép volt a cég tulajdonosa, és így - amennyiben az Európai Bizottság nettó korrekcióról dönt - a felelősséget is neki kell vállalnia.

A Közgép egyébként 2010-ben lett közvetett tulajdonosa az Eliosnak, ekkor Simicska Lajos még bőven Orbán Viktor szövetségese volt. Simicska cége aztán 2013 közepén kiszállt a vállalatból, és az OLAF-jelentés által vizsgált 35 gyanús beszerzés közül csak három esik a volt főoligarcha regálásának idejére. Tiborcznak az Elios 2009-es alapítását követő néhány hónapban, majd némi kihagyás után később, 2014 áprilisától 2015 áprilisáig volt tulajdonrésze az Eliosban, akkor szállt ki belőle, amikor megindultak a vizsgálatok első körei. A 2009 augusztusa és 2014 januárja közötti kérdéses időszkban azonban a miniszterelnöki vő a cég igazgatóság tagja volt. Nem csoda, hogy a neve vastagon szedett betűkkel került bele az unió csalásellenes hivatalának jelentésébe.

via MTI