Csepreghy Nándor elmondta, Lázár János mint az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter, Seszták Miklós pedig mint a közlekedésért felelős miniszter utasította a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. vezérigazgatóját az építkezés azonnali leállítására.
Az ok az Európai Bizottság által felvetett gyanú, miszerint a kivitelező cégek kartellmegállapodást kötöttek, ami ellentétes az uniós joggal - mondta az államtitkár.
Hozzátette: a kormány nem ért egyet az EU-bizottsággal, és amíg nem bizonyosodik be a gyanú, addig "nem tör pálcát senki fölött", de
szeretné teljes körűen kivizsgálni a gyanút, hiszen közpénzből megvalósuló projektről van szó.
A helyettes államtitkár elmondta: Lázár János még csütörtökön utasította a Miniszterelnökség belső ellenőrzési főosztályát, hogy egy hónapon belül vizsgálja ki, hogy a NIF hogyan folytatta le a közbeszerzési eljárást ebben az ügyben. Megvizsgálják a teljes folyamatot, a pályázati kiírást, a győztes és a vesztes ajánlatokat, a becsült és a tényleges kivitelezési árak közötti különbséget - mondta.
Csepreghy Nándor hangsúlyozta: "nincsenek kivételezettek, nincsenek törvény fölött állók, a kormány egyformán jár el minden ilyen és hasonló esetben", mert "a lehető legkörültekintőbben kell gazdálkodnia minden minisztériumnak és állami szervezetnek, amely közpénzeket kezel". Megismételte: ha a gyanú beigazolódik, és Magyarországot pénzügyi szankciókkal sújtják emiatt,
"azt azoknak a vállalkozásoknak kell viselniük, amelyek ebben részt vettek".
Csepreghy Nándor a sajtótájékoztatón reagált a nol.hu portálon megjelent értesülésre, amely szerint az EU csalás elleni hivatala (OLAF) 150 milliárd forint összértékben vizsgál Magyarországon megvalósult építőipari projekteket. A helyettes államtitkár elmondta: az OLAF jelenleg összesen 50 magyarországi beruházást vizsgál, nem egészen 500 milliárd forint összértékben.
A nol.hu cikke szerint a Közgép Zrt. elleni támadások miatt készült el a Miniszterelnökségen egy a társaság és a konzorciumi partnerei által elnyert fejlesztésekről szóló, zömében 2011-2012-ben megindított OLAF-eljárásokat tartalmazó lista, amelyen legalább hat beruházás van rajta. Az együttesen 162 milliárd forint összköltséggel megvalósuló, kifogásolt projektek listáján az alábbiak szerepelnek a nol.hu információi szerint:
- Az M0-s autópálya M6-os és 51-es főút közti szakaszának bővítése. A két új Duna-híd és 12 kilométer hosszon új, négy sáv szélességű félautópálya megépítését az M0 Déli Ág Konzorcium végezte 34,87 milliárd forintért. A 2013-ban átadott sztráda munkáin a Közgéppel együtt dolgozott az A-HÍD, a Strabag, a Magyar Aszfalt és a Colas.
- Szajol-Püspökladány-vasútvonal átépítése. A beruházás mindkét szakaszára a Közgép szerződött le. Az első szakaszt az SZ-K 2011 Konzorcium 49,6 milliárd, a másodikat a K-P 2011 Konzorcium 49,9 milliárd forintért vállalta.
- Záhony térségi vasúti nagyberuházások ügye. A 2008-ban és 2012-ben kötött szerződések alapján a Közgép cégét is tartalmazó konzorcium a projekt első fázisát 4,36 milliárd forintért, a másodikat 13,9 milliárd forintért végezte el.
- Székesfehérvár és térsége szennyvízcsatorna hálózatának bővítése. A mintegy 7,8 milliárd forintos fejlesztést a Közgép a Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt.-vel közösen végezte.
- Sopronban lebonyolított 82 millió forintos építkezés ügye.
- Szolnoki beruházás, amelynek alapján a társaság Kmd-2007 Konzorciuma 1,14 milliárd forintért dolgozott.
MTI/mfor.hu