2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató szerint átalakította a vásárlási szokásokat a megyei e-matrica. Nos, ebben nyilván a fizetős utak kiterjesztésének is van némi szerepe, az azonban tény, hogy a nyár még hozhat meglepetést.

2015 előtt az e-matrica vásárlás nagyjából úgy nézett ki, hogy aki sokat használta az autópályákat és volt 43 ezer forintja erre a célra, az megvette az éves jogosultságot, a többiek meg választhattak a rövidebb havi vagy heti matrica között. Aki pedig bevállalta, az közlekedett a főutakon.

Idén volt  - a pénztárcánkra nézve - egy negatív és egy pozitív változás. A fizetős utak kiterjesztése sokaknak fájt ugyan, de a megyei matrica egy valóban jó ár-érték arányú lehetőségként került be a rendszerbe.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ adatbázisában jelenleg májusig állnak rendelkezésünkre az e-matrica-forgalmi adatok, amelyből kiderül, hogy az első 5 hónapban 24,1 milliárd forintot költöttünk úthasználati jogosultságra, amely 6,6 milliárd forinttal haladja meg az előző év hasonló időszakit. Ez egyébként 38 százalékos növekedésnek felel meg.

Jóval több bevétel származott éves matricából, egy kicsivel több a hetiből, haviból viszont közel 600 millióval kevesebb.

Megyei matricára eddig 4,8 milliárd forintot költöttünk, amely összesen 1,1 millió darabot jelent. A legtöbben persze januárban vették meg, de még májusban is volt 80 ezer vétel, hiszen az 5 ezer forintos éves jogosultság alig haladja meg a heti közel 3 ezer forintos árát (D1 kategória).

Így például azok, akik évi 8-10 alkalommal utaznak a Balatonra, korábban sokallták az egy összegben kifizetett 43 ezer forintot az éves matricáért ezért inkább a heti mellett döntöttek, most sokkal jobban járnak a 2 vagy 3 megyei matricával (annak függvényében, hogy Somogy megyét érintik-e vagy sem). A különbség akár 15-20 ezer forint is lehet.

Korábban a nyári forgalom a heti vagy a havi matricák esetében milliárdos nagyságrendű növekedést jelentett a tavaszi hónapok forgalmához képest, most viszont 1,1 millió „térben korlátozott”, de éves matrica van kint a forgalomban.

A kérdés csak az, hogy mennyire használjuk okosan a megyei matricát és hogy tudunk előre tervezni a nyári utazásokkal. Ugyanis a most még tetemesnek tűnő 6,6 milliárdos többlet könnyen elolvadhat nyáron.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!