3p

Az Egyesült Államokat tavaly állami ösztönzőknek köszönhetően megelőző kínai autópiac az idén is a globális autóipar legnagyobb reménysége. A világ autógyártói legújabb fejlesztéseiket mutatják be a Pekingben pénteken megnyílt nemzetközi autószalonon.

A kínai autógyártók szakmai szervezete, a China Association of Automobile Manufacturers adatai szerint tavaly 10,3 millió személygépkocsit értékesítettek Kínában, 52,9 százalékkal többet mint 2008-ban. A kínai márkanevet viselő modellek az összes eladások 30 százalékát tették ki, míg a fennmaradó részt kínai vállalatok külföldi autógyártókkal folytatott együttműködésében gyártott modellek és importált modellek adták.

Az eladási listát a SAIC-GM-Wuling vezette 2009-ben 976.800 autóval. A cég az amerikai General Motors, a legnagyobb kínai autógyár, a SAIC Motor Corp, valamint a szintén kínai Liuzhou Wuling Automobile közös vállalata. A második helyen a Shanghai Volkswagen, a Volkswagen AG és a SAIC közös vállalata áll 728.200 eladott autóval. A Shanghai GM, a General Motors és a SAIC közös vállalata 708.400 eladott autóval a lista harmadik helyén áll.

A legnépszerűbb autó 2009-ben a BYD autógyár F3 modellje volt 291 ezer eladott példánnyal. A sencseni (Shenzhen) akkumulátor- és autógyártó vállalat 10 százalékban Warren Buffett befektető Berkshire Hathaway alapjának tulajdonában van. A második legnépszerűbb modell a kínai piacon a Shanghai GM által gyártott Buick Excelle 241.100 eladott példánnyal. A legolcsóbb autó a kínai piacon a legnagyobb önálló kínai autógyár által gyártott 0,8 literes motorral szerelt QQ, amely 33.800 jüanba, közel ötezer dollárba kerül.

A Nissan 600 ezer személyautóra növelte idei értékesítési tervét a még tavaly lefektetett 517 ezres célról. Összes jármű eladásait, a személygépkocsik mellett a haszongépjárműveket és buszokat is beleértve 10,5 százalékkal egymillióra emelte, amit eredetileg 2012-re tűzött ki elérni. A Toyota eladásainak növekedési üteme az idén 14 százalékra csökkennek a tavalyi 17 százalékról. Az idén 800 ezer autót tervez eladni a tavalyi 700 ezer után. A Ford tavaly 440.619 autót adott el Kínában, 44 százalékkal többet mint 2008-ban. Az idén több mint 8 százalékkal tervezi növelni eladásait. A BYD tavaly 400 ezer autót adott el és jövőre 800 ezret tervez értékesíteni, szemben a korábbi 700 ezres tervével.

A kínai autógyártók két jelentős akvizíciót hajtottak végre tavaly és az idén:  a Geely Automobile Holdings Ltd., a legnagyobb önálló kínai autógyártó kötelező érvényű megállapodást kötött márciusban az amerikai Ford konszernnel a Volvo személygépkocsi gyár megvásárlásáról 1,8 milliárd dollárért. A tranzakció lezárására a tervek szerint a harmadik negyedévben kerül sor. A BAIC a svéd Saab szellemi tulajdonát vásárolta meg a General Motorstól, beleértve több modell gyártási és technológiai know-howját 200 millió dollárért, melynek köszönhetően négy-öt évvel rövidülhet le a kínai modellfejlesztési munkája.

Az alig ismert Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Co. gépipari berendezés gyártó vállalat tavaly júniusban lepte meg a piacot a General Motorsnak a Hummer megvásárlására tett ajánlatával. Az ügylet végül a kínai hatóságok engedélye híján hiúsult meg. A pekingi autószalonon 14 világpremierre kerül sor, közöttük a BMW-5, a Mercedes-E és az Audi A8 meghosszabbított limuzin változatának bemutatására. A kínai cégek 75 újdonságot mutatnak be.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!