Mint oly sok technológiai kérdésben, ebben is Japán fogja felnyitni a világ szemét, legalábbis a Financial Times cikke szerint. Az az ország, ahol a 70 százalékos mobil penetráció már elég lökést ad ahhoz, hogy utolsó mentsvárként megszólítsák a „technológiai szempontból kihívásokkal küszködő” fogyasztókat, akik eddig csak óvatos kóstolgatás szintjén merészkedtek a mobil világba.
A Japán második legnagyobb mobilszolgáltatója, a KDDI tulajdonában lévő Tu-Ka éppen nekik, vagyis az idősebb korosztálynak szánja legújabb készülékválasztékát, újsághirdetéseiben pedig arra hívja fel a figyelmet, a lakosság igen nagy hányada tartozik ebbe a kategóriába. Még ebben a hónapban a KDDI is kihozza 3G-s telefonját, melyben felhasználóbarát kezelőfelület és hangos használati utasítás segíti a nyugdíjas korosztályt a készülék használatában. A piacvezető NTT DoCoMo már augusztusban megtette ezt a lépést: az általa kínált telefonok az adott művelethez megfelelő gomb kiválasztását fény felvillanásával segítik.
Ezek az erőfeszítések két trendet is jeleznek, amelyek Japánban különösen feltűnőek: egyrészt a népesség öregedését, másrészt az egyre mélyülő szakadékot azok között, akik jó barátságban vannak a technikával, és akik nem. A kormány megbízásából készült legutolsó felmérés szerint a japánok mintegy húsz százaléka 65 évnél idősebb, 2014-re pedig minden negyedik ember ebbe a csoportba tartozik majd. Nem véletlen, hogy fontos célcsoportot jelentenek az új piacokat kereső mobilszolgáltatók számára – az idősekben végre megtalálták a megfelelő alternatívát arra a nemrég született ötletre, hogy minden japán kutyát és macskát telefonnal szereljenek fel.
(Menedzsment Fórum)
Minden nagyi kezébe mobilt adnának a japánok
Az üzletemberek, a sokfunkciós édesanyák vagy a magukra valamit is adó tinik számára a mobiltelefon már alapkellék. De mintha a szolgáltatók egy kevésbé látványos, ám annál népesebb célcsoportról elfelejtkeztek volna.