Az Apple kedden este bemutatta az új iPhone-t, amiből az olcsóbb verzió az 5C. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója által bemutatott készülék 16 gigabájtos változata 99 dollárba, míg a 32 gigabájtos modell 199 dollárba kerül majd kétéves előfizetéssel.Természetesen van prémium kategóriás modell is, ami jobb és drágább, mint az 5C - ez az iPhone 5S.
Az iPhone 5S kívülről úgy néz ki mint a régi, de új, A7 nevű csipje kétszer gyorsabb lesz az eddig használt A6-nál. Így a készülék csaknem negyvenszer lesz gyorsabb az első iPhone-nál, amely hat éve jelent meg. A 16 gigás változat 199, a 32 gigás 299, a 64 gigás pedig 399 dollárba kerül majd szintén előfizetéssel. (A piac annyira nem díjazta egyébként az új "almafonokat", az Apple részvényei ugyanis 5 százalékos mínuszban nyitottak szerdán.)
Az Apple "pofánverte magát"
Az Apple eddig csak prémiumkategóriás készülékeivel eleve bukásra volt ítélve a széles termékpalettával rendelkező Samsunggal szemben. Hiába próbált az amerikai cég betiltatni - az Apple szabadalom megsértése miatt - egyes Samsung termékeket a világ különböző pontjain, ugyanis ha sikerült is, egyszerűen nem versenyezhetett a koreai céggel. Ráadásul a szabadalmi pereskedések visszafelé sültek el az Egyesült Államokban, Barack Obama, az USA elnöke maga védte meg a saját hazájában majdnem betiltott Apple termékeket.
Az Egyesült Államok elnöke felülbírálta ugyanis az amerikai nemzetközi kereskedelmi hivatal korábbi döntését, ami megtiltotta volna egyes Apple kütyük importját az USA-ba.
A tiltás szerint egyes régebbi almajeles termékek, mint például az iPhone 4, iPhone 3GS, iPad 3G és iPad 3G 2 megsértették a Samsung egyik szabadalmát. Ez hatalmas győzelemnek számított a Samsung számára a tengerentúlon.
Nyitnak az amerikaiak
Úgy tűnik azonban, lassan felhagy az ostoba piaci stratégiával az amerikai IT-cég, és a kevésbé tehetős rétegeknek is elérhető kütyüket fejleszt. Ez már csak azért is jó döntés, mert az Apple online áruháza Androidról nem érhető el, így saját magának szűkítette a piacot a vállalat, amikor csak az egy modelles kiadást erőltette. Nem csoda tehát, hogy a cég mobilpiaci részesedése négyéves mélypontra süllyedt. Hozzá kell tenni: az Androidot több márka használja, míg az iOS kizárólagosan "almaízű".
A cég 31,2 millió iPhone-t adott el a második negyedévben. Ez ugyan több az egy évvel korábbi 26 millió készüléknél, de a cég eladásnövekedése nem tudott lépést tartani a globális piac 52 százalékos bővülésével.
Csoda helyett toporgás
Bár az iPhone egyre jobb és okosabb, és az innováció nem áll meg, az "almacég" csak ül a pénzén, és olyan újítások, mint amit a nagy riválisok mutattak be, elmaradtak az utóbbi időszakban. A csodához szokott rajongók pletykái és találgatásai még az álom szinten létező iCart is elővették, de az újabb őrület csak elmaradt.
Különböző sajtóhírek szerint az Apple mégis tartogat valamit, méghozzá az állítólag 100 ember közreműködésével fejlesztett iWatch-ot, azaz okosórát, ami megint csak késve érkezik a versenytársakhoz képest. A Sony, és egy-két kisebb gyártó mellett a Samsung is már bemutatta a maga okosóráját, ami nagyon "menőnek" bizonyul, ám az emberek többsége nem érzi azt, hogy szüksége lenne rá. Még egy kütyüt tölteni? Telefonáljak az órámmal? Nem néz ki hülyén? Jogos kérdések.
A IT-piacon az utolsó igazi nagy innovációs dobás talán a Google Glass, amit még az okosóra sem überel. Az Apple-nek azonban egyik sincs. Az ugyanakkor mégis elmondható, hogy bár konoknak tűnik "Steve Jobs gyermeke", mégis szép lassan tanul a hibákból. Talán még egy izgalmas "csodát" is mutat nekünk a közeljövőben.
Barnác Tamás
mfor.hu