6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Péntektől érhető el a kormány honlapján a Munka Törvénykönyv közel 200 oldalas tervezete, amit még a kormány nem vitatott meg. A javaslat számos ponton tartalmaz újításokat, melyek a munkavállaló jogi védettségének megváltoztatásával csökkentik a munkáltatók indokolatlan költségterheit.

Az új Munka Törvénykönyv eredetileg már szeptembertől hatályba lépett volna, ám a jelenlegi állás szerint csak akkor kezdődhet meg annak tárgyalása. A dokumentum szerint a hatálybalépéséről egy külön törvény rendelkezik majd.

Fiataloknak kevesebb szabadság

Az eddigi szabályozás szerint 25 éves kortól járt 21 szabadnap, melynek mértéke háromévenként nőtt. Mivel a kormány álláspontja szerint túlzottan magas a kivehető szabadságok száma, a tervezet szerint már csak 26 éves kortól járna 21 szabadnap egy évben, majd ötévente nőne 1-2 plusz nappal. Az alapszabadság 20 napos mértékén nem változtatnának. Míg eddig 45 éves kor után rendelkeztek a munkavállalók a maximális 30 szabadnappal, a változtatásnak köszönhetően ezt már csak 51 éves kor felett lehet elérni.

Újdonságnak számít még az is, hogy a munkaviszony első hat hónapjában nem mehet szabadságra a munkavállaló, ezzel szemben eddig csak az első három hónapban nem rendelkezhetett vele. Változásnak számít az is, hogy "az apákat, ha gyerekük születik, legkésőbb a születést követő második hónap végéig csak öt munkanap fizetés nélküli szabadság illeti meg. A jelenleg hatályos szabályozás szerint az apát öt munkanap munkaidő-kedvezmény illeti meg, ezekre a napokra pedig távolléti díj jár" - olvasható a tervezetben.

Egyszerűbb elbocsátások

A javaslat a korábbi rendkívüli felmondás intézményét az azonnali hatályú felmondással váltja ki, a rendes felmondást pedig köteles a munkáltató megindokolni. A tervezet azonban nem határozza meg a konkrét felmondási okokat, mindössze összefoglalva említi azokat. "E szerint az a munkavállaló munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásával, képességeivel, illetve a munkáltató működésével összefüggő ok lehet" - olvasható a javaslatban.
Az eddigi gyakorlat szerint a munkavállaló számára lehetőséget kellett biztosítani arra, hogy a vele szemben felhozott kifogások ellen védekezhessen, a tervezet szerint ez azonban hatályon kívülre kerül, ugyanis a korábbi szabályozás nem érte el a célját.

Nem lehetnek nyugodtak a nyugdíj előtt állók

A még érvényben lévő szabályozás szerint a munkavállaló munkaviszonyát az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését megelőző öt évben csak különlegesen indokolt esetben lehet megszüntetni rendes felmondással. A javaslat ezt mellőzni kívánja arra hivatkozva, hogy a különlegesen indokolt eset nehezen értelmezhető, és a munkaügyi gyakorlatban bizonytalanságokat okozott. Ugyan a tervezet szerint a rendes felmondás okára magyarázatot kell adni, ez alól azonban kivételt képeznek a már nyugdíjas munkavállalók elbocsátása.

Ezzel párhuzamosan a kormány az idősebb munkavállalók mielőbbi munkába állását szeretné sürgetni, így a nyugdíj előtt állók az egységes három havi pluszbér helyett a munkahelyen eltöltött idő arányában kapnának végkielégítést. A háromhavi pluszbér az új szabályozás értelmében csak 25 évi munkaviszony után járhatna.

Megszűnik a kismamák védettsége is

A tervezet szerint a jövőben megszűnik a felmondási tilalom intézménye is, ami a védelmi időszakban lévőket érintette. Ha a javaslat ilyen formában kerül elfogadásra, akkor a táppénzen lévők, a várandósok, a szülési szabadságon lévők, illetve a gyermeket vagy beteg rokont ápoló fizetés nélküli szabadságukat töltőkkel a védelmi időszak alatt is közölhető a felmondás ténye. Ebben az esetben a felmondási idő a korábbi 15, illetve 30 napos szabállyal ellentétben már a védelmi idő lejártával kezdődik. Erre azért van szükség, mert a korábbi szabályozás nem biztosított valós védelmet a munkavállaló számára, hiszen a védelmi idő lejártával közölt felmondáshoz a munkáltató hozzákapcsolta a munkavégzés alóli felmentés intézményét is. "Ennek következtében a szabály garanciális jellegűnek nem minősült a munkáltatót pedig indokolatlan kifizetések terhelték" - magyarázza a dokumentum.

Változásra lehet számítani a rendes felmondást követő felmondási időt illetően is. A jelenlegi szabályozás szerint ez maximum egy év lehet. "Ez a mérték túlzó, mert elsősorban a nagyobb érdekérvényesítési lehetőséggel rendelkező munkavállalók esetében eredményez indokolatlan kifizetéseket, és sértheti az egyenlő bánásmód követelményét" - derül ki a tervezetből.

Megszűnik az elmaradt munkabér jogintézménye

"A munkaviszony megszűnésére és megszüntetésére vonatkozó szabályok jelentős részének megváltoztatása szükséges. Ennek indoka az, hogy a munkaügyi gyakorlatban a munkaviszonyok megszüntetésével kapcsolatban alakult ki a felek között a legtöbb konfliktus, és ezzel összefüggésben indul a munkaügyi peres eljárások jelentős hányada" - olvasható a dokumentumban.

A cél az, hogy csökkentsék a munkaügyi peres eljárások számát, ami miatt a munkáltatónak sokszor indokolatlanul magas költsége keletkezett. Elsősorban ez annak köszönhető, hogy a munkaügyi peres eljárásokban az elmaradt munkabért a bírósági ítélet jogerőre emelkedéséig kellett kifizetni. Így akár több évnyi bér kifizetésére kötelezték a munkaadót. Ezért a javaslat arányosan és méltányosan legfeljebb 18 havi távolléti díjnak megfelelő összegben jelöli meg a munkavállaló részére megfizetendő kártérítést, amelynek mértékét a bíróság mérlegeléssel állapítja meg.

Aggódnak a szakszervezetek

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára, Dávid Ferenc szerint a változások elősegítik a foglalkoztatás rugalmasságát. Véleménye szerint a javaslat nemcsak a korábbinál kevesebb szabályt tartalmaz, de hozzájárul ahhoz is, hogy a munkáltató és a munkavállaló között minél előnyösebb megállapodás jöhessen létre. Ezzel szemben több helyről is kritika fogalmazódik meg a csökkenő pihenőidő, a szabadságolási rendszer, valamint a felmondás tervezett átalakítását illetően.

Kritikával élnek a munkavállalói szakszervezetek, de az ellenzéki pártok is egybehangzó negatív véleményt fogalmaznak meg a tervezettel kapcsolatban. 

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!