Mitschek szerint a konzorcium megérti az uniós álláspontot az energiapolitikák koordinálását illetően, de úgy véli, nem kell egyesítenie gázvezeték-projektjét egy kisebb beruházással ahhoz, hogy sikerre vigye azt. Ugyanakkor hozzátette: ha a Nabucco részvényesei úgy döntenek, hogy erre szükség van, akkor természetesen lehetséges az egyesítés.
Úgy fogalmazott, hogy nyitottak a kapcsolódó projektekre, mint az ITGI vagy a TAP, de ezekhez a projektek egyesítése nem szükséges, és aláhúzta azt is, hogy a projektek lehetséges egyesítéséről az azokban részes partnereknek kell dönteniük, nem a Nabucco konzorciumnak.
Mint elmondta, "a vezeték gázellátását még a végső döntés meghozatala előtt biztosítani kell, viszont a tárgyalások Azerbajdzsánnal a Sah Deniz II gázmezőről történő gázszállításokkal kapcsolatban a vártnál hosszabb ideig húzódnak" - idézte a hírügynökség.
Bár Mitschek bízik abban, hogy a Nabucco képes lesz a maga számára biztosítani az Azerbajdzsán által Európának ígért 10 milliárd köbméter gáz nagy részét a rivális vezetékprojektekkel szemben, kijelentette azt is, hogy az azeri szállítási szerződések nélkül nem lesz Nabucco vezeték. - A Nabucco nélkül viszont nem lesz ITGI, és TAP-vezeték sem - tette hozzá.
Az Európai Unió januárban áttörésnek számító gázszállítási megállapodást kötött Azerbajdzsánnal, a déli energiafolyosó gázzal való ellátására. Azerbajdzsán a következő hónapokban dönti el, hogy vezeték melyik kaphat hozzáférést a Sah Deniz II mező gázkészleteihez. Az EU arra számít, hogy a döntés márciusig megszületik.
Az Interconnector Turkey-Greece-Italy kezdőbetűiből álló - majd Törökországba, Görögországba és Olaszországba gázt szállító - ITGI-projekt az egyike annak a négy vezetéktervnek, amelyek jelenleg azért versenyeznek, hogy a dél-európai energiafolyosót alkotó fő vezetékké váljanak. Ezek között van a Nabucco gázvezeték, az ITGI, a Trans Adriatic Pipeline (TAP), valamint a Déli Áramlat is.
Az ITGI és a Nabucco projektek egyesítésének előnye az lenne, hogy a Nabuccónál kisebb költségű ITGI vezetékkel lenne elszállítható a gáz Azerbajdzsánból. Ezzel ugyan kezdetben Görögország és Olaszország kevesebb gázt kapna, de a második lépésben a vezetéket Törökországból Bulgárián, Románián és Magyarországon át Ausztriáig építenék ki.
A déli folyosó legígéretesebb gázvezeték-projektje, a Nabucco, amelynek bevallott célja, hogy függetlenítse Európát az orosz földgáztól. A 11 milliárd dolláros (7,9 milliárd euró) projekt elkészülte után évi 31 milliárd köbméter gázt lenne majd képes Európába eljuttatni a Kaszpi-tenger térségéből. A projekt kivitelezésében az osztrák OMV, a Mol, a román Transgaz, a Bulgargaz, a török Botas és a német RWE vesz részt.
MTI