27 százalékkal bővíti budapesti járatainak számát a jövő nyári menetrendben 2007 nyarához képest a Wizz Air: sűrűbben járnak majd a gépek a brüsszeli, a római, a párizsi, az eindhoveni, a malmöi és a londoni vonalon. Emellett újraindul az elmúlt években a SkyEurope által repült Budapest-Milánó vonal, Göteborgba pedig - az eddigi, varsói átszállással üzemelő járat helyett - közvetlenül is el lehet majd jutni a magyar fővárosból.
850 ezer utas 2008-ban
Emellett újdonságként beindul a Budapest-Oslo és a Budapest-Velence összeköttetés is, így jövő nyáron összesen 19 célállomás lesz majd elérhető a Wizz Airrel Ferihegyről. (Összehasonlításul: 2006-ban 18, idén pedig 21 városba juthattunk el a céggel Budapestről.)
Ami az utasforgalmat illeti, a társaság idén mintegy 700 ezer utast szállított a budapesti járatokon, ami 14 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A jövő évi cél – 22 százalékos bővülést feltételezve – 850 ezer utas.
Mindeközben a vállalat összességében lényegesen nagyobb, 45-45 százalékos növekedésre számít mind az idei, mind a jövő évet tekintve, azaz 2008-ban 6,3 millióra bővül majd az utasok száma az idei 4,3 millióról.
Továbbra is elégedetlen a BA-val Váradi
A jelentős növekedésbeli eltérést Váradi József arra vezeti vissza, hogy Ferihegyen a cég - a BA szerinte magas leszállási díjai miatt - nem tud lehetőségeinek megfelelő ütemben, akár negyven-ötven százalékkal bővülni.
Bár azt a vezérigazgató is elismerte, hogy a repülőtér által szerdán bejelentett új tarifacsomag szerepet játszott a két új nyári járat elindításában, szerinte a BA által kínált új kedvezmények csak "cseppek a tengerben". "A minket terhelő repülőtéri költségeket legalább harminc-ötven százalékkal kellene csökkenteni" - véli Váradi.
Vidék: öt évre elfelejtve
Bár a Wizz Air 2006 nyarán meglebegtette, hogy esetleg vidéki repülőterekre csoportosítja át egyes erőforrásait, erre végül nem került sor. "A jelenleg létező légikikötők nem alternatívái Budapestnek. Sármellék elsősorban beutazó repülőtérnek számít, azaz a külföldi turistákat szolgálja ki, Debrecen térsége pedig Románia EU-csatlakozása miatt vesztett vonzerejéből" - mondta az mfor.hu kérdésére Váradi.
Hozzátette: bár napirenden vannak újabb reptérfejlesztések, ezek megvalósulása kiszámíthatatlan, így a cég három-öt éven belül várhatóan nem fog vidéki bázisokat igénybe venni.
A növekedés érdekében a társaság folytatja flottafejlesztési programját: jövőre hat új Airbus A320-as beszerzésével 19 gép fog repülni kötelékében; 2011-ben 41, 2014-ben pedig 82 gépből áll majd a flotta.
Váradi József újságírói kérdésre válaszolva megerősítette: a cég jelenleg minden mutatót figyelembe véve nyereséges, részletekbe azonban nem bocsátkozott. (Összehasonlításul: a 2005-ös pénzügyi évben átszámítva mínusz 5,4 milliárd forintos üzemi eredményt volt kénytelen elkönyvelni.)
Csökkennek a jegyárak
Egyúttal elismerte: a diszkont szegmens egészéhez hasonlóan áraik átlagosan öt százalékkal lejjebb mentek idén tavalyhoz képest, és ez a tendencia 2008-ban sem fog változni. Mivel emiatt a bevételeket ilyen módon nem lehet növelni, ezért - a nyereséges működés fenntartása érdekében - a költségeket kell majd csökkenteni.
"A továbbra is magas olajár Európában is hasonló konszolidációt indít majd el a piacon, mint amilyen néhány évvel ezelőtt az Egyesült Államokban végbement. Azok a társaságok, amelyek már ma sem nyereségesek, el fognak tűnni a piacról" - figyelmeztetett a vezérigazgató.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum