6p

Cikksorozatunk következő részében a Széll Kálmán Terv oktatásra vonatkozó részét vizsgáljuk meg, mellyel a kormány a jelenlegi rendszer radikális átalakítását hajtaná végre a tervezett lépésekkel. 2012. szeptember 1-jétől pedig életbe lépne az új közoktatási törvény, és megkezdődne a racionalizált rendszerű oktatás. Mfor.hu háttér.

2012-ben 12, 2013-ban és 2014-ben pedig 38 milliárdot vonna el a kormány az oktatás területéről. A számok nagysága kapacitás-szűkítést, vagy a finanszírozás radikális megváltoztatását sejteti. Ahogy a reformcsomag területekre bontott elemeiből is látszik, a legkisebb arányú elvonás a felsőoktatást érintené. A kormány által meghatározott összeg a közoktatás finanszírozására szánt kiadások megközelítőleg csupán 7 százalékát jelenti, ami a gyógyszerkasszát érintő 100 milliárdos elvonással szemben - mely a területet érintő állami támogatás egyharmada - alacsonyabb takarékoskodási potenciált jelent. Hiszen miközben az általános, közép- és szakiskolák döntő többségét irányítás alatt tartó önkormányzatok 373 milliárd forint közoktatási hozzájárulásban részesülnek, addig az egyetemek és a főiskolák 189, 3 milliárd állami támogatást kapnak, emellett 224 milliárd forint saját bevétellel is rendelkeznek.

A terv fő célja olyan strukturális átalakítások végrehajtása, mely a magyar gazdaság szempontjából piacképesebb végzettséggel rendelkező fiatalokat adna a munkaerőpiacnak. Arról azonban nincsenek információk, hogy a tervezett elvonás, milyen mértékben oszlana meg az alap- és a felsőoktatás között.

4+5 éves alapiskola

2012. szeptember 1-jétől új közoktatási törvény lép életbe, melyben az oktatási kötelezettség korhatárát 18-ról 15 évre csökkentik. Így felkínálják a fiataloknak és a szülőknek is a döntés jogát: továbbtanul-e a gyermek, vagy beáll a munkavállalók sorába. A mielőbbi szakképesítés megszerzését teszi szükségessé az is, hogy a jelenlegi rendszer hatására tavaly nyáron 900 ezer szakképzetlen ember volt az inaktívak és a munkakeresők között.

Néhányan azonban kételkednek a tervezett lépések helyességében, hiszen kérdéses, hogy egy 15 éves fiatal vajon mennyire érett a munkaerőpiaci helytállásra, a pozitív változások helyett nem elkallódás lesz-e a sorsa, ezzel újabb kiadásokat generálva a költségvetésben - csak épp más jogcímen. Ennek elkerülése érdekében is a német gyakorlat mintájára duális rendszert alakítanának ki, hogy a tanuló a piaci igényeknek megfelelő stabil elméleti és gyakorlati tudást sajátíthasson el egy 4+5 éves iskolaszerkezetben. Ezután kellene a fiataloknak döntést hozni a jövőjükről. Ha a továbbtanulás mellett döntenek, választhatnának a gimnázium, szakközépiskola, a 2+2 éves szakképzés, vagy a duális szakképzés között.

A felsőoktatásban is gondok vannak

A Széll Kálmán Terv szerint a felsőoktatás területén jelentős közpénzekből olyan intézményeket is fenntartanak, melyek nem a gazdaság érdekeit szolgálják. Így olyan diplomához juttatják a hallgatókat, mely nem segíti őket az elhelyezkedésben sem. Ezt igazolják a legutóbbi adatok is, melyek alapján a diplomás munkanélküliek száma 13, 6 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakhoz képest. 

Az elmúlt években ráadásul egyre több diplomás munkavállaló döntött úgy, hogy a megszerzett tudását külföldön kamatoztatja. Így az adófizetők pénzével is támogatott tanulmányok során felmerült állami kiadásokkal szemben a későbbiekben nem állnak bevételek – az ő esetükben nem lehet megtérüléssel számolni, ez pedig adósságnövelő tényezőként jelentkezett. 

Az állam rendeli meg a képzéseket

„Az államnak vissza kell térnie az oktatás világába. Nem függhet az oktatás színvonala az önkormányzatok helyzetétől és eseti döntéseitől, az állam ezen a téren egységes rendet tud tenni” – olvasható a tervben.

Ennek érdekében az állam minden évben a gazdaság és munkaerőpiac igényeinek függvényében határozná meg a felsőoktatás keretszámait, döntene az egyes szakok indulásáról, a finanszírozott hallgatók arányáról. Idén az államilag támogatott hallgatók létszámkeretét már 2010-hez képest is csökkentették a jogi és gazdasági képzések rovására: a tavalyi 56 ezer után idén 53 450 támogatott hely van a felsőoktatásban, melynek további csökkentését tervezik.

A költségtérítéses képzést illetően is radikális változtatásokra kell számítani. "A javasolt intézkedések, úgymint az államilag támogatott hallgatói létszám csökkentése az állami intézményekben, a költségtérítéses képzés fokozatos kivezetése csökkentik az állam (a költségvetés) terheit" - olvasható a tervben. Ennek kapcsán az elmúlt napokban komoly sajtópolémia alakult ki, hogyan is kell értelmezni a fenti kitételt, ha egyáltalán értelmezni kell (nem csupán elírásról van szó).

Kósa Lajos, a Fidesz alelnöke azt mondta, a költségtérítéses képzések fokozatos kivezetése a felsőoktatásból nem az ilyen típusú képzések megszüntetését jelenti, hanem azt, hogy a jövőben a hallgatók valós, 100 százalékos térítést fizessenek. Kósa Lajos az Index hírportálnak nyilatkozva fejtette ki a véleményét pénteken. Mint mondta: szerinte ma az egyetemek az állami infrastruktúrára támaszkodva hirdetnek nem piacképes szakokat. Meg kell vizsgálni, hogyan oszlanak meg egy költségtérítéses képzésnél az állami források és a hallgatók által befizetett magánforrások - mondta a politikus. Hozzátette: ezek a szakok ma az állam által fenntartott infrastruktúrát, adminisztrációt használják, ezért ezt a jövőben a költségtérítés összegének meghatározásakor figyelembe kell venni.

Kósa Lajos magyarázatát elfogadva is komoly változásokat generálhat a lépés, a megnövekedett költségek okán ugyanis vélhetőleg kevesebben fognak ilyen képzésekre jelentkezni, ami az egyetemek költségvetését is érzékenen érintheti. A statisztikai adatok alapján ugyanis fokozatosan nőtt az elmúlt években a költségtérítéses formák aránya, az egyetemek hallgatóinak nagy részét jelentik az ilyen kurzusokon tanulók. Az intézmények működési bevételeihez jelentős részben járulnak hozzá a költségtérítési díjak, miközben az állami intézményrendszerre súlyos terhet rónak. A képzési forma díjazásának esetleges radikális emelése komoly kihívások elé állíthatja az intézményeket. Az így keletkező költségvetési hiány a hallgatói létszám mellett az oktatók és az intézmények jövőjére is negatív hatással lehetne, és kapacitás csökkenéshez, a fejlesztések korlátozásához és elbocsátásokhoz vezethetne. A kisebb egyetemek ráadásul már most, a reformok bevezetése előtt is anyagi problémákkal küzdenek, az ő esetükben a mindennapos feladatok ellátása is komoly akadályt jelenthet. 

A keretszámok meghatározása mellett  a természettudományos- és a mérnökképzés területét preferálná a kormány, például az olyan ritkán hasznosítható bölcsészszakokkal szemben, mint az újgörög. Ezzel is még inkább szeretné átfedésbe hozni a munkaerőpiaci keresletet a kínálattal. A kormány szerint a fenti lépésekkel a jelenleg megfigyelhető minőségbeli hiányosságok, és az oktatói, hallgatói teljesítmények egyenetlensége is korrigálható lenne.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!