Tovább növekedett a Malév utasforgalma és a járatok kihasználtsága az idei első negyedévben, jelentette be csütörtöki sajtótájékoztatóján Karim Makhlouf, a nemzeti légitársaság kereskedelmi vezérigazgató-helyettese. A fizető utasok száma 45 ezerrel emelkedett a tavalyi első három hónaphoz képest, ami plusz kilenc százaléknak felel meg. A load factor 6,1 százalékkal 58,4 százalékra ugrott, míg a ferihegyi piaci részesedés valamivel több mint egy százalékkal 39 százalékra nőtt.
Növekvő utasszám, csökkenő bevétel
A cégnek ezzel sikerült folytatnia a 2009-es pozitív trendeket: tavaly az utasszám hat százalékkal 3,3 millióra, a járatok telítettsége pedig 5,3 százalékkal 65,6 százalékra emelkedett, ami 43,5 százalékos piaci részesedéssel párosult. Mindeközben a légiipar összességében 6,9 százalékos utasszám-visszaesést és 0,3 százalékos kihasználtság-csökkenést volt kénytelen lenyelni, elsősorban a válság negatív hatásai, például a csökkenő kereslet miatt.
Már nem ilyen pozitív a kép a Malévnál a jegyárból származó bevételeket tekintve. Ezek ugyanis húsz százalékkal estek vissza tavaly - az iparág összességében 17, a régiós légitársaságok pedig 20-30 százalékos mínuszt könyveltek el. Azt nem tudni, hogy folytatódott-e a csökkenés az első negyedévben, Makhlouf ugyanis nem kívánt válaszolni az ezt firtató újságírói kérdésre.
100 euró/jegy
A komoly bevétel-visszaesés elsődleges oka, hogy a Malév folyamatosan csökkentette árait a forgalom-generálás érdekében. "Míg néhány éve még 120 euró volt az átlagos jegyár a cégnél (az egy utasra, egy leutazott szakaszra jutó átlagos bevétel - a szerk.) , addig tavaly 115, az idei első negyedévben pedig 100 euróra esett vissza ez a mutató” - mondta el az mfor.hu kérdésére a vezérigazgató-helyettes.
Hozzátette: mostani átlagáraik nem alacsonyabbak az iparági átlagnál, ráadásul messze elmaradnak a fapadosok magyar viszonylatban negyven eurós, átlagos jegyáraihoz képest. "Ezt tekintve nem hiszem, hogy túlontúl agresszív lenne az árstratégiánk" - magyarázta Makhlouf.
Utalt arra, hogy az árcsökkentés szükségszerű lépés volt. Az üzleti utasok száma ugyanis radikálisan visszaesett a válság miatt - jelenleg tíz százalék alatti a business class kihasználtsága -, így új ügyfeleket, többek között fiatalokat kellett átcsábítani a konkurens cégektől.
A vezérigazgató-helyettes reményei szerint lassan sikerül majd optimalizálni a bevételeket, ami - a milliárdos megtakarításokkal együtt - összességében csökkentheti a veszteségeket. A szakember ezzel kapcsolatban szintén nem kívánt konkrét számot közölni.
3,3 milliárdot spóroltak idén
Ami a költségoldalt illeti, a cég az év első három hónapjában 3,3 milliárd forinttal kevesebbet költött a működésre a tavalyi évhez képest. Egyrészt kevesebbet adtak ki a repülőgépek lízingdíjára, miután - az öt Fokker 70-es repülőgép kivonásával - csökkentették a flotta létszámát. Emellett a karbantartási költségek is mérséklődtek, hiszen a korábbi három típusból álló géppark helyett mára már csak két fajta géppel szállítják az utasokat.
Ezen felül az első negyedévben 485 millió forintot spórolt a légicég a tavalyi létszámleépítésnek és külföldi irodabezárásoknak köszönhetően, az üzemeltetési területen pedig 1,3 milliárd forinttal estek vissza a kiadások.
A kisebb flotta és a 11 százalékkal kevesebb járat miatt az üzemanyagköltségek csak egy százalékkal nőttek, miközben az üzemanyag tonnánkénti ára a 2009-es szinthez képest 45 százalékkal emelkedett.
24 milliárdos veszteség tavaly
A Malév tavaly rekordszintű, 24,4 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A menedzsment szerint a veszteség kialakulására számos, a múltban történt hibás döntés is hatással volt.
A cég korábbi közleménye emlékeztet arra, hogy a Fokker 70-es repülőgépeket évtizedes használat után tavaly vonták ki a forgalomból, az elmúlt években ugyanakkor nem különítettek el összeget, ami fedezte volna a gépek visszaadásának költségeit, és nem terveztek be egyéb karbantartási munkákat sem ezekre a repülőgépekre. Ennek eredménye egy egyszeri, 4,8 milliárd forintos költség lett.
Emellett - a közlemény szerint - a korábbi "megbízhatatlan tulajdonosi viszonyok" is nagyban hozzájárultak a veszteséghez. A helyes finanszírozás hiánya miatt a légitársaság versenytársainál kedvezőtlenebb kondíciókkal tudott csak működni, kisebb kedvezményeket kapva számos beszállítótól. Másrészt a társaságot rendkívül drágán finanszírozták: 2009-ben 4 milliárd forintot fizettek ki kamatokra, a teljes pénzügyi kiadások összege pedig elérte a 15,6 milliárd forintot.
A cég tavaly egyébként 20 milliárd forinttal kevesebbet fordított üzemelési kiadásokra. A menedzsment számos régi előnytelen szerződést felmondott, több magas költségen működő külföldi irodát bezárt, jelentősen csökkentette a létszámot, egyszerűsítette a társaságon belüli bürokratikus eljárásokat, és egy olyan átlátható szervezetet hozott létre, mely lehetővé teszi a teljes kontrollt valamennyi költségelem felett.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum