5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem száll ki a recesszió miatt egyre vadabbá váló árversenyből a Malév: a magyar légitársaság átlagos jegyárai a korábbi 120 euróról tavaly 115 euróra, az idei első negyedévben pedig 100 euróra csökkentek. Bár ennek köszönhetően az utasszám és a járatok kihasználtsága jelentősen növekedett, az árbevétel 2009-ben ötödével visszaesett. A menedzsment abban reménykedik, hogy idővel sikerül majd optimalizálni utóbbi mutatót, ami – a milliárdos megtakarításokkal együtt – összességében csökkentheti a tavalyi brutális veszteségeket. Mfor.hu tudósítás.

Tovább növekedett a Malév utasforgalma és a járatok kihasználtsága az idei első negyedévben, jelentette be csütörtöki sajtótájékoztatóján Karim Makhlouf, a nemzeti légitársaság kereskedelmi vezérigazgató-helyettese. A fizető utasok száma 45 ezerrel emelkedett a tavalyi első három hónaphoz képest, ami plusz kilenc százaléknak felel meg. A load factor 6,1 százalékkal 58,4 százalékra ugrott, míg a ferihegyi piaci részesedés valamivel több mint egy százalékkal 39 százalékra nőtt.

Növekvő utasszám, csökkenő bevétel

A cégnek ezzel sikerült folytatnia a 2009-es pozitív trendeket: tavaly az utasszám hat százalékkal 3,3 millióra, a járatok telítettsége pedig 5,3 százalékkal 65,6 százalékra emelkedett, ami 43,5 százalékos piaci részesedéssel párosult. Mindeközben a légiipar összességében 6,9 százalékos utasszám-visszaesést és 0,3 százalékos kihasználtság-csökkenést volt kénytelen lenyelni, elsősorban a válság negatív hatásai, például a csökkenő kereslet miatt.      

Már nem ilyen pozitív a kép a Malévnál a jegyárból származó bevételeket tekintve. Ezek ugyanis húsz százalékkal estek vissza tavaly - az iparág összességében 17, a régiós légitársaságok pedig 20-30 százalékos mínuszt könyveltek el. Azt nem tudni, hogy folytatódott-e a csökkenés az első negyedévben, Makhlouf ugyanis nem kívánt válaszolni az ezt firtató újságírói kérdésre.   

100 euró/jegy


A komoly bevétel-visszaesés elsődleges oka, hogy a Malév folyamatosan csökkentette árait a forgalom-generálás érdekében. "Míg néhány éve még 120 euró volt az átlagos jegyár a cégnél (az egy utasra, egy leutazott szakaszra jutó átlagos bevétel - a szerk.) , addig tavaly 115, az idei első negyedévben pedig 100 euróra esett vissza ez a mutató” - mondta el az mfor.hu kérdésére a vezérigazgató-helyettes.

Hozzátette: mostani átlagáraik nem alacsonyabbak az iparági átlagnál, ráadásul messze elmaradnak a fapadosok magyar viszonylatban negyven eurós, átlagos jegyáraihoz képest. "Ezt tekintve nem hiszem, hogy túlontúl agresszív lenne az árstratégiánk" - magyarázta Makhlouf.

Utalt arra, hogy az árcsökkentés szükségszerű lépés volt. Az üzleti utasok száma ugyanis radikálisan visszaesett a válság miatt - jelenleg tíz százalék alatti a business class kihasználtsága -, így új ügyfeleket, többek között fiatalokat kellett átcsábítani a konkurens cégektől.

A vezérigazgató-helyettes reményei szerint lassan sikerül majd optimalizálni a bevételeket, ami - a milliárdos megtakarításokkal együtt - összességében csökkentheti a veszteségeket. A szakember ezzel kapcsolatban szintén nem kívánt konkrét számot közölni.

3,3 milliárdot spóroltak idén


Ami a költségoldalt illeti, a cég az év első három hónapjában 3,3 milliárd forinttal kevesebbet költött a működésre a tavalyi évhez képest. Egyrészt kevesebbet adtak ki a repülőgépek lízingdíjára, miután - az öt Fokker 70-es repülőgép kivonásával - csökkentették a flotta létszámát. Emellett a karbantartási költségek is mérséklődtek, hiszen a korábbi három típusból álló géppark helyett mára már csak két fajta géppel szállítják az utasokat.

Ezen felül az első negyedévben 485 millió forintot spórolt a légicég a tavalyi létszámleépítésnek és külföldi irodabezárásoknak köszönhetően, az üzemeltetési területen pedig 1,3 milliárd forinttal estek vissza a kiadások.

A kisebb flotta és a 11 százalékkal kevesebb járat miatt az üzemanyagköltségek csak egy százalékkal nőttek, miközben az üzemanyag tonnánkénti ára a 2009-es szinthez képest 45 százalékkal emelkedett.

24 milliárdos veszteség tavaly


A Malév tavaly rekordszintű, 24,4 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A menedzsment szerint a veszteség kialakulására számos, a múltban történt hibás döntés is hatással volt.

A cég korábbi közleménye emlékeztet arra, hogy a Fokker 70-es repülőgépeket évtizedes használat után tavaly vonták ki a forgalomból, az elmúlt években ugyanakkor nem különítettek el összeget, ami fedezte volna a gépek visszaadásának költségeit, és nem terveztek be egyéb karbantartási munkákat sem ezekre a repülőgépekre. Ennek eredménye egy egyszeri, 4,8 milliárd forintos költség lett.

Emellett - a közlemény szerint - a korábbi "megbízhatatlan tulajdonosi viszonyok" is nagyban hozzájárultak a veszteséghez. A helyes finanszírozás hiánya miatt a légitársaság versenytársainál kedvezőtlenebb kondíciókkal tudott csak működni, kisebb kedvezményeket kapva számos beszállítótól. Másrészt a társaságot rendkívül drágán finanszírozták: 2009-ben 4 milliárd forintot fizettek ki kamatokra, a teljes pénzügyi kiadások összege pedig elérte a 15,6 milliárd forintot.

A cég tavaly egyébként 20 milliárd forinttal kevesebbet fordított üzemelési kiadásokra. A menedzsment számos régi előnytelen szerződést felmondott, több magas költségen működő külföldi irodát bezárt, jelentősen csökkentette a létszámot, egyszerűsítette a társaságon belüli bürokratikus eljárásokat, és egy olyan átlátható szervezetet hozott létre, mely lehetővé teszi a teljes kontrollt valamennyi költségelem felett.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!