"Only for invitation (Belépés csak meghívottaknak)" – ez a felirat virított a Le Bourget-i légiipari vásáron kiállító cégek standjainak egy részénél, jelezvén: ide csak akkor léphetsz be, ha vagy valaki – vagy legalábbis van róla papírod.
A luxusiparágak émelyítő sznobizmusára emlékeztető, megmosolyogtató húzásnál már csak az volt viccesebb, ahogy a standoknál posztoló gorillák hermetikusan lezárták a kiállított repülőgépekhez vezető utat, bután fontoskodó tekintetükkel pedig azt üzenték, hogy ők mégis csak valakik, ha már egyszer ilyen nagy dolgok őrzését bízták rájuk. Pedig nem őriztek ők hatalmas titkokat, maximum azt szimbolizálták, hogy egy, a luxusból a válságban sem sokat engedő, az orrát a világnál még mindig feljebb hordó szektor seregszemléjén vagyunk.
Sznobok és szexik
Igaz, egy olyan iparágén, amely minden sznobizmusa ellenére még mindig nagyon "szexi", ahogy azt nemrégiben az egyik, nálunk is jól ismert fapados légitársaság kommunikációs vezetője találóan megfogalmazta. Ez egyébként a Le Bourget-i vásáron is érződött, ahol nem csak a kiállított, amúgy valóban bazinagy gépcsodákon lehetett nagyokat ámuldozni, hanem az iparágat képviselő arcok is megérdemeltek volna egy külön tanulmányt. A US Army harcosaitól kezdve a kölyökképű kadétokon át a félszáz plecsnit viselő katonai főmuftikig itt volt szinte mindenki, aki számít.
Nem hiányoztak természetesen a katonahölgyek sem, akik ruházatukban azonban érthető módon meglehetősen visszafogottra vették a a figurát – igaz, nőiességüket azért a szoknyák szigorúan combközépen túl érő hossza és a dekoltázsok totális tilalma ellenére is sikerült kidomborítaniuk…
De visszatérve a kiállított gépcsodákra, a méretektől néha valóban tátva maradt a látogató szája. Elég csak megemlíteni a Boeing 747-est, amelynek turistaosztályát öt euróért lehetett megszemlélni (a business osztály nem meglepő módon már emelt áras volt), vagy az Airbus A380-as szupergépét, amely fedélzetére viszont már csak a „felkentek” nyerhettek betekintést. Az A380-as egyébként, ha már ott volt, tett is egy kört a közönség feje fölött, meglepő, a súlyukkal mit kezdeni képtelen behemótok lassúságával szelve a levegőt.
Ami az esemény üzleti oldalát illeti, Louis Gallois, az Airbusokat is gyártó EADS nyugat-európai légi-, hadi- és űripari konzorcium vezérigazgatója már jó előre kijelentette, hogy ez nem a megrendelések vására lesz. Hogy igaza lett-e e vagy sem, az majd csak a június 21-ig tartó seregszemle végeztével derül ki, annyi azonban már biztos, hogy eddig a legnagyobb üzleteket egy magyar és egy erősen magyar kötődésű légitársaság kötötte.
Nagy dobásra készül a Malév és a Wizz
A Malév még hétfőn jelentette be, hogy – listaáron egymilliárd dollár értékben – harminc darab orosz-olasz Suhoj Superjet 100-as megrendelésére írt alá szándéknyilatkozatot. Csütörtökön a magyar menedzsment által dirigált Wizz Air még rajtuk is túltett, amikor közölte: listaáron 3,8 milliárd dollárért ötven darab Airbus A320-ast vesz 2017-es leszállítási határidővel.
Az EADS-nek már csak azért is jól jött utóbbi üzlet, mivel az idei év a gazdasági válság miatt felettébb gyengének ígérkezik. Erre utal, hogy a cég bevétele 9,9 milliárd euróról 8,5 milliárd euróra, nyeresége pedig 285 millió euróról 170 millió euróra esett az idei első negyedévben 2008 azonos időszakához képest. Szintén baljós előjel, hogy május végéig mindössze 32 új megrendelés futott be Airbus repülőgépre, 21 rendelést pedig lemondtak az ügyfelek.
Bár az EADS vezére még reménykedik abban, hogy idén is legalább annyi megrendelés fut be a céghez – háromszáz -, mint tavaly, azt is elképzelhetőnek tartja, hogy végül ennél sokkal kevesebb lesz. És a feketeleves még csak ezután jön, hiszen – várakozásaik szerint – a válság hatásait leginkább a 2010-2011-es megrendelésekben fogja érezni az Airbus.
A krízis összességében az egész légiipart nagyon érzékenyen érinti. Ezt jelzi, hogy - a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) számításai szerint - az utasszállítás várhatóan nyolc százalékkal 2,06 milliárd főre csökken idén, a teherszállítás pedig 17 százalékkal esik vissza.
Kilencmilliárdra rúghat a veszteség
A 230 légitársaságot tömörítő IATA legfrissebb elemzésében azt is közli, hogy a tagok összesített bevétele idén minden korábbinál nagyobb mértékben, éves szinten 15 százalékkal - 80 milliárd dollárral - 448 milliárd dollárra olvad, és jövőre is folytatódik a visszaesés. A világ légitársaságainak idei együttes vesztesége összességében megközelítheti a kilencmilliárd dollárt.
A borús kilátások ellenére azért a Le Bourget-i vásáron is látszott, hogy még mindig hatalmas pénzek mozognak ebben az iparágban – a szakácsok ötcsillagos szállodák színvonalát idéző menüt szolgáltak fel, a kisfőnökök méregdrága öltönyökben feszítettek, a nagykutyák pedig luxusjárgányok hátsó ülésén terpeszkedve furikáztatták magukat a következő, természetesen szigorúan zártkörű partira…
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum